מה עם חופשת לידה לגברים? ח"כ תמר זנדברג בטור אישי מיוחד

לאור מחאת הארכת חופשת הלידה לנשים, יש קבוצה גדולה שאותה כמעט ולא שומעים והם האבות הטריים, מהם מצופה להשאיר מאחור את המשפחה החדשה

זמן צפייה: 00:44

מאת: ח"כ תמר זנדברג

לפני כשש שנים הוארכה חופשת הלידה של נשים בישראל מ-12 ל-14 שבועות, וכיום נשקלת האפשרות להאריך את חופשת הלידה בשבועיים נוספים בין השאר בשל מחאת נשים נרחבת. גם לאחר ההארכה חופשת הלידה של נשים לא נחשבת לארוכה במיוחד ביחס לשאר העולם המערבי, ורבים ורבות מייחלים להארכתה.

יש קבוצה גדולה שאותה כמעט ולא שומעים והם האבות הטריים. מהם מצופה לחזור לעבודה באופן כמעט מיידי כשהם משאירים מאחור את המשפחה החדשה, את התינוק שרק בא לעולם ואת האם היולדת. הימים הראשונים בבית עם תינוק או תינוקת חדשה הם עמוסים ומלאים חוויות. בסוף היום הראשון, אמא בחופשת לידה כבר החליפה פי 10 חיתולים מאשר בערב הקודם. למדה על עשרות עוויתות, פרצופים וקולות שעושה התינוק/ת, הרדימה והאכילה פעמים רבות. והאבא? בעבודה. אחר כך מספרים לנו שההתקשרות בין האם לתינוק היא "טבעית". היא לא טבעית, היא מתרחשת עם הנסיון, פשוט האבא לא שם.

הדבר יוצר מציאות אבסורדית שבה מהרגע הראשון התינוק הוא באחריות האם בלבד. האב הוא לא חלק מהסיפור, ונמנעת ממנו הזכות והחובה להתחיל יחד עם בת זוגו והתינוק את חיי המשפחה הצעירה מתוך שוויון ושותפות.

ההתקשרות בין האם לתינוק היא לא ''טבעית''. היא מתרחשת עם הנסיון, פשוט האבא לא שם.
ההתקשרות בין האם לתינוק היא לא ''טבעית'', היא מתרחשת עם הנסיון, פשוט האבא לא שם.

חוק חופשת לידה לאבות

ביוני האחרון רשמנו מהפך חשוב, כאשר הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק חופשת לידה לאבות. החוק מקנה ששה ימי חופשה לאב הטרי, חלקם על חשבון ימי מחלה וחלקם על חשבון ימי חופשה, ומבטל את התלות שהייתה קיימת עד כה ושחייבה את העובד לקבל את הסכמת המעסיק לחופשה.

במהלך השנים בהן עבדנו על החוק הגיעו אלינו מאות פניות מאבות שרצו לדעת מתי יקרה השינוי המיוחל, שסיפרו על מקרים מקוממים שבהם המעסיק דרש חזרה מיידית, שהביעו את התסכול מחוסר היכולת שלהם. השינוי שהשגנו חשוב ומהותי, אבל מבחינתי מדובר במינימום ההכרחי שעם הזמן צריך לעלות על מנת לאפשר הורות שוויונית יותר מגיל הינקות והלאה.

כל הנתונים מצביעים על תועלת רבה, שלא לומר דרמטית, בכך שגברים ייצאו לחופשת לידה. מחקרים מצאו קשר הדוק בין מעורבותם של אבות בטיפול ובחינוך ילדים ובין לקיחת חופשת אבהות. במדד "תקרת הזכוכית" של "אקונומיסט" מצא כי במדינות שבהן אבות לוקחים חופשת לידה נרשמים פערי שכר נמוכים יותר בין נשים לגברים, יותר אמהות נוטות לחזור לשוק העבודה ופערי השכר בין המינים נמוכים יותר.

במדינות שבהן אבות לוקחים חופשת לידה נרשמים פערי שכר נמוכים יותר בין נשים לגברים
במדינות שבהן אבות לוקחים חופשת לידה נרשמים פערי שכר נמוכים יותר בין נשים לגברים

פחות מחצי האחוז מהגברים עושים שימוש בזכות לחופשת לידה

גם במחקרים שנערכו בנוגע לישראל התוצאות היו ברורות: דו"ח משרד התמ"ת בנושא חופשת לידה העלה כי ישראל מפגרת אחרי מדינות ה-OECD בנושא זה. השוואה בינלאומית שערך מרכז טאוב העלה כי ישראל היתה עד לאחרונה אחת מ-5 המדינות היחידות ב-OECD שלא מעניקה חופשת לידה לאבות, כאשר התוצאה היא ששיעור הגברים היוצאים לחופשת לידה בישראל עומד על 0.4% בלבד לעומת 16% בשאר המדינות החברות בארגון.

ב-20 ממדינות ה-OECD אבות זכאים לחופשת לידה בתשלום חלקי או מלא מיד לאחר הלידה ובמקביל לאישה, ו-75% מהגברים בוחרים לנצל זכות זו. מחקר נוסף של בייקר טיילי קבע כי שמונה ימי חופשה לאב לאחר הלידה, יגדילו את התוצר במשק ב-4 מיליארד עקב הגדלת הפריון. החוק כיום מאפשר לאב לקחת חלק מחופשת הלידה אבל חופשה זו תהיה על חשבון ימי חופשת הלידה המוקנים לאם, שבכל מקרה נחשבים למעטים יחסית. כמו כן, לא ניתן לקחת את ימי החופשה מיד לאחר הלידה אלא לרוב לקראת סיומה, והחוק גם לא מאפשר מצב שבו שני בני הזוג נמצאים יחד עם התינוק. החקיקה לא מאפשרת כמעט גמישות והתאמה לחיי כל משפחה, והתוצאה היא שפחות מחצי האחוז מהגברים עשו שימוש בזכות זו.

ח''כ תמר זנדברג
ח''כ תמר זנדברג: ''הורות שוויונית היא שאיפה לא רק פמיניסטית, אלא גם חברתית וכלכלית''

הדבר החשוב הבא בעיני הוא להגמיש את החוק הנוגע לחלוקת חופשת הלידה בין בני הזוג, ולהפוך את השבועיים הנוספים שמעוניינים להוסיף לחופשת הלידה לימים משותפים אשר ניתן לחלקם כראות עיני הזוג, ולקחת אותם בכל זמן במהלך חופשת הלידה. הורות שוויונית היא שאיפה לא רק פמיניסטית, אלא גם חברתית וכלכלית. חופשת לידה לגברים היא נקודת ציון קריטית בדרך הזו.

הילה קורח: "לא, 14 שבועות חופשת לידה זה לא מספיק"

11 כללי זהב לחופשת לידה מוצלחת וחיובית

ראש בראש | בעד או נגד הארכת חופשת הלידה

המערכת פרקים מלאים