היום לפני 23 שנה: נכשל המבצע לשחרור נחשון וקסמן ז"ל

באוקטובר 1994 נחטף רב"ט נחשון וקסמן על ידי מחבלי חמאס שעצרו לו בטרמפיאדה. במבצע צבאי נועז השתלטו כוחות צה"ל על המבנה בו הוחזק, אך לא הצליחו להציל את חייו

זמן צפייה: 03:18

סמל נחשון וקסמן, לוחם גולני בן 19, עמד בטרמפיאדה בצומת הטייסים ב-9 באוקטובר 1994. וקסמן עלה למכונית ובה ארבעה מחבלים מארגון חמאס - המחופשים לחושבי כיפות ומאזינים למוזיקה חסידית. רק אחרי שעלה למכונית הבין וקסמן כי הארבעה פעילי חמאס, אך זה היה מאוחר מדי והם חטפו אותו והסתירו אותו בבית בביר-נבאללה.

למחרת בבוקר הבינה משפחתו של וקסמן שמשהו אינו כשורה לאחר שלא הגיע לביתו בירושלים וארגנה משלחת חיפוש עצמאית. רק לאחר יומיים קיבל יהודה, אביו של נחשון, שיחת טלפון מאלמוני שהודיע לו - בנו בין החיים ומחזק כבן ערובה.

נחשון וקסמן ז''ל בשבי | צילום: חדשות 2

בערב ה-11 באוקטובר הפיץ חמאס קלטת וידאו בה הציגו את תעודת הזהות ונשקו האישי של וקסמן יחד עם דרישתם ממשלת ישראל לשחרר אסירים פלשתיניים. למחרת מפרסם חמאס קלטת נוספת ובה נראה וקסמן מבקש מראש הממשלה יצחק רבין למלא אחד דרישות החוטפים - כשאקדח מוצמד לרקתו. עם פרסום הקלטת פקדו רבים את בית משפחת וקסמן וקיימו תפילות המוניות לשלומו.

מבצע החילוץ נכשל

חמישה ימים אחרי שנחטף איתר השב"כ את מיקומו של וקסמן - ראש הממשלה מורה לצה"ל לתכנן מבצע לחילוצו. לפנות ערב יצא כוח של סיירת מטכ"ל בפיקודו של סרן ניר פורז לכיוון ביר-נבאללה. כשהגיע הכוח לבית בו הוסתר וקסמן הפעילו הלוחמים מטעני חבלה ופרצו פנימה. החוטפים הספיקו להרוג את וקסמן שישב כפות בתוך הבית.

סרן ניר פורז ז''ל | צילום: חדשות 2

בחילופי האש נהרג סרן ניר פורז ושני מחבלים שהיו בבית. במוצאי השבת, 15 באוקטובר, הובא וקסמן לקבורה בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. סרן ניר פורז נקבר בבית העלמין בקרית שאול לצד אביו. על פעולת החילוץ זכה פורז בצל"ש הרמטכ"ל לאחר מותו.

מאז החטיפה הקשיח צה"ל את נהלי תנועת החיילים וכיום אסור ללובשי המדים לנסוע בטרמפים מחוץ לבסיס הצבאי מחשש לחטיפות נוספות.