"אם יותקנו מצלמות בגנים, נצא למאבק ציבורי"

הצעת החוק שתאפשר פתיחת מצלמות בגני הילדים מעוררת מחאה בקרב אנשי חינוך שמזהירים ממאבק ציבורי נרחב

מאת: לילי פוקמונסקי

כמנהלת המחלקה לגננות, אני רואה בהצעת החוק לא פחות מאשר הצבעת אי האמון בגננות, והפנייה של משאבים כספיים לבילוש אחר הגננות. דבר שייצור פגיעה בלתי הפיכה בהלכות הגן ובחינוך הניתן לילדי ישראל, בשעה שניתן היה להפנות את אותם משאבים והפחתת מספר הילדים בגן לשיפור מעמד הגננת.

מדובר בפתרון פלסטר זמני לבעיות אמתיות, ולא חסר כאלה במערכת החינוך לגיל הרך. חוסר פיקוח במערכת הגנים הפרטיים, צפיפות בגנים, אי יישום חוק הסייעת השנייה, הטלת אחריות בניהול התקציב וגבייה על הגננות ועוד. מדובר בשרשרת של בעיות שחייבות להיפתר הרבה לפני שהופכים את גן הילדים ל"בית האח הגדול".

מחאת הגננות

כמו כן, חשוב לזכור שיש הבדל מהותי בין הצבת מצלמות בגני ילדים לבין הצבת מצלמות בבתי אבות. על פי הצעת החוק, פתיחת המצלמות תתאפשר במקרה של חשד בגננת. כל מי שעובד במערכת החינוך לגיל הרך יודע שהורים לילדים בגיל זה הם דאגנים בלשון המעטה. כל שפשוף בברך הופך להיסטריה שלמה. כל בכי, חלום רע או אפילו משפט שהילד פולט עלול לגרום להורים לחשוד בגננת. הדבר יוביל לכך שהמצלמות יחשפו להורים בתדירות גבוהה ויובילו לפגיעה בזכויות הפרט של הגננות והילדים.

גננת לא תוכל להתנהג בטבעיות ותצטרך לתת כל הזמן דין וחשבון על כל החלטה פדגוגית – לרבות סנקציה לגיטימית מול ילד שבוחן גבולות או והקדשת תשומת לב לילד מסוים עפ"י צרכיו. העבודה תהפוך להיות "בית האח הגדול" כאשר הכול מצולם כל הזמן, ולמרות שלגננות אין דבר להסתיר, ביקורת הורית תבוא על חשבון חינוך הילדים.

כל בעיה קטנה או טעות אנוש תהפוך לבירור משמעתי בו תצטרך הגננת להתעמת עם צילומים של המתחולל בגן מול "חבר שופטים" תקשורתי שאיננו מבין את משמעות ניהול גן המונה 35 ילדים.

התקנת מצלמות בגני הילדים תגרום נזק בלתי הפיך למערכת החינוך, להתפתחות הילדים, ליחס בין הגננות לילדים, ההורים לגננות ואף ההורים לילד, לחברת ילדי הגן, ליחס הילדים למערכת החינוך ועוד. הצבת המצלמות פוגעת באמון בין הציבור לגננות המייצגות את מערכת החינוך, ותיצור אווירה של חשדנות ועוינות כלפי אנשי החינוך בכלל.

לצערי, אם הצעת החוק הרעה הזו תקודם, ניאלץ לצאת למאבק ציבורי כדי לעצור אותה.

לילי פוקמונסקי היא מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים.

עוד באסיפת הורים

תובנות קטנות: אל תפחדו לחלום בגדול

אלטרנטיבה לחינוך: אל תחכו שבית הספר יעשה את העבודה לבדו

תלמידים מוחים: למדו אותנו איך לחשוב, לא מה לחשוב

בוקר רגוע: אל תשלחו את הילדים לביה"ס לפני 8 וחצי בבוקר