"תלמדו אותנו איך לחשוב, ולא מה לחשוב"

איתמר שחר, מורה לתנ"ך והיסטוריה ומחנך כיתה י' בירושלים, החליט להפנות את המיקרופון לתלמידים שיגידו מה להם מפריע במערכת החינוך. אי אפשר שלא להסכים איתם

זמן צפייה: 00:47

מאת: איתמר שחר

אני אדם ביקורתי. תנו לי שבוע במסגרת חדשה ואני אוכל להעביר לכם רשימה אינסופית של פגמים בה ובאנשים המרכיבים אותה. אהה, לא בא לכם לשמוע?! אני כנראה אספר לכם בכל זאת.

בבית ספר הייתי חופר למחנכת שלי על הדרך העקומה של בית הספר לעשות דברים. בתנועת הנוער הייתי מוציא את קולי בויכוחים נגד המבוגרים שחשבו שהם יותר חכמים מאיתנו. בצבא... בואו לא נדבר על זה אפילו.

בהתחשב בהיסטוריה הזאת שלי זה לא מפתיע שהשנה הראשונה שלי במערכת החינוך נפתחה בסרטון מחאה ויראלי, מאבק ברשת והשתתפות בוועדות. אבל איכשהו – כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף המערכת מנצחת. לאחרונה מצאתי את עצמי יותר ויותר עומד מול תלמידים שלי ונלחם בחוש הביקורת הבריא שלהם. אני שומע מהם טענות חריפות, שהייתי בקלות יכול להגיד בעצמי בתור תלמיד או בתור אקטיביסט, ואני חש צורך להתנגד להן.

מצאתי את עצמי במלכוד מול חוש הביקורת הבריא של התלמידים

מצאתי את עצמי במלכוד - מצד אחד, בתור איש חינוך, נציג המערכת וגם מישהו שמאמין בכוחה חרף המגרעות הרבות, אני לא יכול פשוט להסכים עם הביקורת. מצד שני, אני גם לא רוצה לכבות אותה. וכך מצאתי את עצמי רושם בטוש על הלוח: "אם היית שר/ת החינוך – מה הדבר הראשון שהיית עושה?" חילקתי לתלמידים פתקים – הדברים שהם כתבו מרשימים ומעוררי מחשבה:

• אם הייתי שרת החינוך אני חושבת שהייתי נותנת פחות גבולות, פחות סגירה כמו בתי כלא. הייתי נותנת לתלמידים לבחור האם להגיע לבית ספר כי למי שחשוב ללמוד ילמד וחלק מהילדים לתת להגיע לבית ספר רק כדי לעבור בגרויות.

• הייתי נותנת עוד שיעורי חינוך שבאמת יתרמו לנו משהו לחיים, כי תכלס מה עוזר לי ללמוד מתמטיקה?! הייתי מוסיפה מקצועות שיכינו אותי לחיים האמיתיים – איך לדבר, איך לעבוד וכו'.

מחאת חינוך

• בני נוער בישראל לא יודעים לעבוד בקבוצה למרות שבחיים שלאחר בית ספר (צבא, עבודה) אחד הדברים החשובים הוא לעבוד בקבוצה. אז הייתי דואג שילמדו את זה!

• אני חושבת שבתי הספר והחינוך עצמו מקולקל - 3 יח' מתמטיקה לא מוצלחים פחות מ-5 יחידות! לבית ספר אכפת רק מהציונים של התלמידים ולרוב הם לא מסתכלים מעבר – אם התלמיד חברותי ואכפתי אך לא תלמיד מצטיין – מבחינת מערכת החינוך הוא לא שווה כלום!

• הייתי משנה את שיטת הבחינות! לא הייתי עושה מבחנים שצריך לשנן בהם חומר ולהקיא כי זה לא באמת מראה שום דבר.

• הדבר הראשון שהייתי משנה זה את המשכורת שהמורים מקבלים. אולי אם היו משקיעים במורים אז המורים היו משקיעים יותר בתלמידים.

מחאת חינוך

• ללמוד איך לחשוב ולא מה לחשוב. שמערכת החינוך תהיה פחות נוקשה ויותר מתחשבת בעובדה שב-12 שנות הלימוד עוברות עלינו שנים מדהימות ומשמעותיות שלא יחזרו על עצמן.

הביקורתיות החדה היא אחד הדברים שאני הכי אוהב בעבודה עם נוער ישראלי. דברו עם בני הנוער שלנו ותראו שיש להם מה להגיד על כל נושא שבעולם, והרבה. אההה לא בא לכם לשמוע? הם כנראה יגידו לכם בכל זאת...

ליצירת קשר עם איתמר שחר >> itamar.shahar1@gmail.com

איזו תעודה הייתם נותנים למערכת החינוך?

בחמישי (27.4) המערכת עם מיקי חיימוביץ' יוצאת למסע מרתק בבתי-ספר ממדינות שונות, שמתמודדים עם השאלה: כיצד יכולה מערכת החינוך להכין את ילדינו לעתיד, במציאות שכל הזמן משתנה? והאם ילדינו מקבלים בבית הספר ידע וכישורים שיכינו אותם לחיים?

המערכת עם מיקי חיימוביץ', ימי חמישי ב-21:00

המערכת