כך תתמודדו עם ילדים המכורים למסכים

המסכים הולכים ומשתלטים על חיינו וההשפעה שלהם עדיין לא ברורה. איך אנחנו כהורים אמורים לקבל את השינוי הזה? האם אנחנו צריכים להילחם בילדים ולהרחיק אותם מהמסכים או לקבל את זה כעובדה ולהתנהל פשוט אחרת?

גמגום
גמגום | צילום: שאטרסטוק

אחת המהפכות הגדולות בתחום המשפחתי ובמאפייני הילדות, קשורה ללא ספק בכניסת המסכים לחיינו. יש הטוענים שמדובר במגמה שיש להילחם בה וטוענים בתוקף נוסטלגי שהחיים לפני הגעת המסכים היו טובים בהרבה. מדובר כמובן בטענה שאינה נכונה בהכרח וגם לא כל כך יעילה. התנגדות למסכים לא באמת תביא להיעלמותם, ובהחלט סביר להניח שהופעת המסכים הביאה עמה גם לא מעט יתרונות והזדמנויות ולא רק בעיות. מה שברור מעבר לכל ספק זה שמגוון המכשור הטכנולוגי יצר שינויים בתחומים רבים.

בתחום הבילוי והפנאי - קונסולות המשחקים למיניהם (סוני פלייסטיישן , Xbox וכדומה) הטלוויזיה והמחשב שינו ללא ספק את אופיו של המשחק המסורתי. ילדים משחקים היום מחדרם הפרטי במשחקים מתוחכמים ועשירים בטכנולוגיה, ומשחקים לא פעם עם ילדים שיכולים להיות מרוחקים אלפי קילומטרים מהם.

היכולת להיפגש ברשת מהווה את אחד הגורמים להתרוקנות של השכונה של פעם וילד שיצא לרחוב ללא תיאום מראש עלול למצוא עצמו במקום נטוש ומבודד. מנגד, יש ילדים שיוכלו להישאר ימים שלמים בבית מבלי לחוש בדידות או שעמום. יש בזה כמובן יתרון להורים בכך שמשימת העסקת הילדים בבית יורדת מכתפיהם, והרשת פתרה את בעיית "המשעמם לי". אך יש לזכור שהטכנולוגיה עדיין אינה נותנת מענה לצרכים רבים, כמו למשל, הצורך במגע, הפעלת חוש הריח, חשיפה לאוויר הצח, יצירת קשר עין, ופעילות גופנית מגוונת (לפחות במרבית הפעילויות הקשורות בצפייה).

בנוסף, ההרגל של קבלת גירויים מהמסך גורם ללא מעט ילדים להתקשות כאשר אין להם משחק זמין. חשוב גם לשים לב שמשחקי המחשב ברובם אינם נותנים מקום להתמקדות בעולם הפנימי, במחשבות וברגשות. מכאן, שלאלה שמסתפקים במשחקי מסך אין מספיק הזדמנויות לפיתוח מודעות לעולמם הפנימי או ללמוד כיצד לווסת את רגשותיהם.

 

ילד מסתכל במחשב
ילד מסתכל במחשב

קשר ותקשורת

הטלפון הנייד, קבוצות הווטסאפ, האתרים, המיילים והאסמסים הפכו לדרך מקובלת להעברת מידע בין חברים, עבודה, בית ספר וכדומה. היתרון כמובן טמון בנוחות וביעילות של העברת המידע במהירות ומרחוק. הורים רבים יכולים לתקשר עם הילד גם כאשר הוא בנסיעה רחוקה בטיול שנתי, גם בשעת לילה מאוחרת כשהוא בבילוי, וגם  כשהוא מתעכב בחזרה מתנועת הנוער.

 

היכולת לתקשר עם הילד גם כשהוא רחוק, מהווה כמובן יתרון אך לעתים היא דווקא גורמת לריחוק. הורים רבים מרשים לעצמם להישאר בעבודה עד מאוחר וללוות את הילד בשיחות טלפון והודעות. גורם נוסף שיכול לייצר ריחוק בין ההורים לילד קשור בכך שהיכולת לתקשר מרחוק מאפשרת להורים להמשיך לעבוד גם כשהם רחוקים מהמשרד.  הורים רבים מכניסים את העבודה  הביתה, וממשיכים לעבוד באמצעות המחשב גם בשעת ארוחת הערב או שעת ההשכבה. הדבר כמובן עלול לפגוע בפניות של ההורים לילדים, לטשטש את הגבולות שבין בית לעבודה, ולפגום בהתנהלות המשפחתית.

 

הסחות והפרעה לריכוז

כמות המידע העובר באופן שוטף ברשתות השונות, גורם לכך שמדי כמה דקות ילדים מקבלים הודעות חדשות והתראות, דבר שיכול לייצר קושי בריכוז ולהפריע בהתמקדות בדבר אחד. ילדים רבים וגם מבוגרים מגיבים לכל צליל או התראה מהמכשיר, דבר שמביא אותם לקטוע שיחות, להפסיק להכין שיעורי בית וכדומה. מדובר במעברים תכופים של הקשב מנושא לנושא, דבר שללא ספק פוגע בהתנהלות וברוגע.

 

קשר לא מבוקר עם החוץ - מרכיב ידוע נוסף שקשור בעולם המסכים נובע מהנגישות הישירה לתכנים של הרשת. כיום כל ילד המחזיק טלפון חכם יכול להיחשף לתכנים שלא מותאמים בהכרח לגילו או צרכיו, ללא מבוגר שיתווך את המידע ויבדוק את השפעת החשיפה על הילד.

 

הרשת כידוע מוצפת בתכנים של מיניות, אלימות והתנהגויות קיצוניות, והילדים עלולים לשוטט במקומות רעים מבלי שאנו נהיה מודעים לכך. הורים רבים מנסים לעקוב אחר התכנים שהילד נחשף אליהם באמצעות תוכנות שונות או הגבלות על המכשירים. הבעיה שילדים רבים יודעים לעקוף את ההגבלות ובמרבית המקרים הידע הטכנולוגי של ילדי המסכים עולה על זה של הוריהם. במובן הזה ניתן לראות את ההורים כעולים חדשים שמתקשים להתמצא בתכנים ובמאפייני השפה, בעוד שהילדים לומדים את השפה במהירות, ונמצאים בעמדת עליונות ביחס אליהם.

 

שיימינג
הנגישות לקהל רחב מהווה כמובן גם את אחד היתרונות של הרשת. היכולת להפיץ דברים טובים או להגיע לקהלים רחבים בלחיצת כפתור מהווה כוח עצום. אך מנגד גם עלולה להוות גורם סיכון של ממש עבור הילדים. קיים סיכון למגע לא מבוקר עם אנשים שונים, שעלולים לפגוע בילד הצעיר, ולנצל את תמימותו. וכל זה ללא ידיעת ההורה.
באופן דומה אנו עדים היום לתופעה נוספת הקשורה לחיבור לקהלים הרבים ולתפוצה העצומה שהרשת מאפשרת. תופעת השיימיניג ברשת, והיכולת ללעוג לילד ולהשפיל אותו לעיני קהל רב, מהווה גורם שיש להיערך אליו כהורים וכחברה.

תמונות ונראות - כמעט כל בעל טלפון חכם מחזיק בידו מצלמה משוכללת, תוכנות עריכה מתוחכמות ויכולת להפצת התמונות ושיווקם לקהלים רחבים. בידו של כל ילד מצוי היום מעין משרד פרסום חדשני, חלון ראווה וירטואלי ומערכת משומנת ליחסי ציבור. תמונות הסלפי, ויכולות התיעוד העצמי נותנים לכל ילד את היכולת להיראות ככוכב ולהרגיש סלב. עובדה זו יכולה מצד אחד לחזק את הדימוי העצמי אך גם לייצר אשליה והפרזה לגבי המיקום האמיתי של האדם בחיים ולהביא לתסכולים ואכזבות.

 

הורים בעידן המסכים- מה עושים?

ללמד שימוש נכון

מאחר והמסכים ילוו אותנו קרוב לוודאי גם בעתיד, חשוב לכוון את הילדים לגבי התנהגות גם בתחום זה. וזה אומר בין היתר לדעת לשלוט במינון ולדעת מתי לעשות הפסקה ואיך לא  להתמכר. חשוב שאנו ההורים נוודא שהילדים יודעים לכבות את המכשירים ולהתנתק מהם כשצריך. למשל- בזמן הארוחה, הכנת שיעורי הבית וכדומה.

 

בקרי בטיחות

חשוב  להזהיר מסכנות ולהרבות בשיחה על מקורות הסיכון. כשאנו רואים פעילות שאינה נכונה בעיננו (למשל תכנית שבה אנשים נחשפים בצורה קיצונית, תמונות חושפניות מדי של הגוף וכדומה) חשוב להביע את דעתנו שהדבר אינו נכון. ובמקביל - צפייה משותפת מגיל צעיר. חשוב לראות ביחד עם הילדים טלוויזיה ולסייע להם בגלישה במחשב. כך נוכל ללמד אותם און ליין לגבי מה שנפגוש ברשת. מה בסדר וממה צריך להתרחק.

 

אורח חיים בריא

חשוב לעסוק עם הילדים גם בפעילויות ללא מסך. למשל - לשחק ביחד משחקי קופסה, לצאת ביחד לגינה (ללא המכשירים), ללוות לחוגים  ועוד.

 

חשוב לדאוג שלילד יהיה סדר יום מגוון ועשיר. שהוא עושה פעילות ספורטיבית, נפגש עם חברים פנים אל פנים, מנגן, יוצא מהבית, נוסע על אופניים וכמובן גם נח. ברגע שאנו יודעים שהילד מפתח גם דברים נוספים, אין לפיכך מניעה שחלק מהזמן הוא יבלה מול מסך.

 

כדאי לעודד את הילדים לקחת  חלק בפעילות של תנועות הנוער. מדובר בפעילות חברתית שמאפשרת לילדים התמודדות עם אתגרים ומהווה הכנה מצוינת לחיים האמיתיים. ילדים ונוער העוסקים בהובלה ובהדרכה של ילדים אחרים, מפתחים מיומנויות חברתיות, רגישות לזולת ותחושה של משמעות וביטחון עצמי.

 

קשר הורים ומשפחה

חשוב להישאר קרובים, נוכחים וזמינים לילדים. כל עוד נהיה אנחנו הקהל העיקרי של הילד, ונשמש עבורו כמקור לתמיכה וקשר, נקטין את תופעות הלוואי של המסכים. ילדים שהוריהם לא נוכחים עלולים להשתמש במסכים כתחליפי קשר ולפיכך להתמכר. לעומתם, כשיש נוכחות הורית רציפה המסכים משמשים כתוספים ולא כדבר העיקרי.

 

ילד שיכול לשחק עם הוריו, להתייעץ אתם לגבי דברים שפגש ברשת, ולקבל הדרכה לגבי התנהגותו, יהיה מוגן יותר ובריא יותר. חשוב להקפיד לפיכך על זמן איכות שלנו עם הילדים. לוודא שיש לנו תקשורת אתם וכך גם נבטיח שהילד ישתף אותנו לגבי כל דבר חריג שהוא נתקל בו. כך נדע להגן עליו.

 

וכמובן - דוגמא אישית. לדעת להתנתק מהמחשב ומהנייד כשאנו עם הילדים. לא לסמס בנהיגה וללמד הלכה למעשה שימוש נכון. כך יעבור המסר בדבר שימוש נבון - המכשירים עוזרים אך המשפחה והקשר הם העיקר.

 

הכותב הוא פסיכולוג ומטפל בילדים, נוער ומשפחה, מרצה להורים ולמוסדות חינוך, מנהל תחנה לשירות פסיכולוגי חינוכי ומחבר הספר "הורים מהרגע הראשון". בעברו שימש כמנהל הקליניקה לטיפול בילד ובמשפחה במכון אדלר וכיועץ לתוכנית "סופר נני".

 

 

צעירים מחפשים עבודה במחשב
צעירים מחפשים עבודה במחשב | צילום: אימג