החלטתם להתגרש? אל תחששו מתגובת הילדים

ילדים להורים גרושים הם ממש לא מסכנים ואין צורך לרחם עליהם. קבלו כמה טיפים כיצד לצלוח את התקופה הקשה בשלום בלי לגרום להם לבעיות אישיות בעתיד

ילד עם ילקוט גב כחול נפרד מאמא שלו לפני העליה לאוטובוס לבית הספר
ילד עם ילקוט גב כחול נפרד מאמא שלו לפני העליה לאוטובוס לבית הספר | צילום: Getty Images/ אימג'בנק

קיבלתם את ההחלטה הלא פשוטה להתגרש. אף אחת על משכבה בלילות לא יושבת וחולמת על השמלה שהיא תלבש ביום גירושיה. אף אחד על משכבו בימים לא חולם על המזונות שהוא יעביר מידיי חודש לגרושתו עבור ילדיהם המשותפים. אבל דברים קורים לפעמים.

 

ומה עכשיו? איך ממשיכים מכאן? ומה יהיה עם הילדים..? ואיזה מסכנים הם..! כמה פעמים שומעים הורים גרושים את המשפט הבא, מגורמים שונים ומגוונים:

 

גירושין
גירושין | צילום: פוטליה

"הילד שלכם מאוד רגיש, טוב נו, ככה זה ילדים להורים גרושים..". אז, זהו שלא תמיד. אי אפשר לקחת כל בעיה או קושי באישיות של הילדים ולהסביר/ לתרץ אותם לעצמנו או לסביבה במילות הקסם:

" הוא / היא בן / בת להורים גרושים", למרות שזה מאוד נח ותמיד עובד, בליווי ציקצוק ומבט מלא חמלה.

אמנם, גירושים יוצרים מורכבויות ואתגרים חדשים לכם ולילדים, אבל, הם לא הסיבה או הפיתרון לכל בעיה או מורכבות שהילד שלכם יתקל בה מעכשיו ועד עולם. הגירושים יכולים להעצים בעיות או קשיים באופי של הילדים שלנו, שכבר היו שם קודם.

 

לפעמים גם אנחנו שוכחים את זה, בתוך הניסיון שלנו לשרוד ולצלוח את המשבר וההשתקמות שלנו. אם תרחמו על עצמכם או על הילדים ותחשבו שהם מסכנים, בגלל מה שקרה להם או בגלל מה שאתם גרמתם להם, אתם רק תגבירו את תחושת המסכנות והקרבנות שלהם בסיטואציה שנבחרה עבורם.

 

הבחירה איך להתמודד עם המצב ואיזו פרשנות לתת לו היא של ההורה וממנה הילד יושפע ויגיב בהתאם.

אם תבחרו להגדיל את החוזקות של הילד ואת הרווח שלו מהמצב החדש - תחושת ה - "יש" שלו תגדל וכך גם האמונה שלו בעצמו שהוא מסוגל להתמודד עם השינוי. וכנ"ל הפוך אם תבחרו להתמקד באין, בקושי ובמורכבות (ואין ספק שהם קיימים).

ומצד שני - אני לא חושבת שלגדול בבית בו ההורים שונאים אחד את השני, לא מתחבקים או מתקשרים לחלוטין ומחכים שהילד הקטן יגיע לגיל 18 (הוא כרגע בין שנתיים..) על מנת להתגרש - הוא מצב עדיף עבור הילדים.

תכבדו את הילדים שלכם ותנו להם קרדיט שאם משהו לא עובד בזוגיות שלכם - הם יבינו ויפנימו פנימה בהתאם לגילם ובמידת יכולת הבנתם את המציאות.

 

כשאת או אתה ישנים בסלון במשך שנים, הבת בת הארבע שלכם תקבל את הרושם שזאת זוגיות בריאה (זה מה שהיא מכירה) וייקח לה זמן להבין שאפשר (ורצוי) אחרת.

כשאתם באופן קבוע לא נוגעים אחד בשני אפילו לא בטעות, הבן שלכם, בן החמש יבין ויפנים שככה מתנהגים כשנמצאים בזוגיות - כי זה מה שהוא ראה בבית, אצל שני האנשים המשמעותיים בחייו.

 

לסיכום, הילדים שלכם בדיוק כמוכם הם מכלול של תכונות, מחשבות, אמונות מורכבויות וקשיים. תראו אותם, תאהבו אותם, תכבדו את האינטליגנציה והרגישות שלהם (בכל גיל) ותאמינו בהם.

 

אל תרחמו עליהם ואל תתנו לסביבה לרחם עליהם בגלל שבחרתם להתגרש - זה מקטין אותם ואתכם.