חושבים להתקין מצלמה נסתרת? אתם חייבים לקרוא את זה

אם אתם מתכננים להתקין מצלמת אבטחה בבית כדי לעקוב אחרי המטפלת כדאי שתדעו שאתם חשופים לעונש פלילי של עד 5 שנות מאסר ולתביעה אזרחית

גם מכשיר הקלטה אסור לשלוח עם הילד על פי חוק ,shutterstock
גם מכשיר הקלטה אסור לשלוח עם הילד על פי חוק ,shutterstock | צילום: shutterstock

בעקבות המקרים האחרונים והסערה הציבורית, אנשים רבים מעוניינים כעת להתקין מצלמות בבתיהם כדי לעקוב אחרי מי שמטפל בילדיהם ובהוריהם המבוגרים. אולם חשוב לזכור כי מדובר במקום העבודה של אותו מטפל או מטפלת, וכעובדים, גם להם יש זכויות.

 

ההנחה שתמיד מותר להציב מצלמות בכל מקום - היא לא נכונה. להלן מדריך שיעשה סדר בדברים:

 

האם תמיד מותר להציב מצלמות בבית פרטי?

כיום אין הסדרה ישירה בחוק של נושא מצלמות הרשת בבית, אולם קיים איסור גורף לצלם אנשים במרחב הפרטי. לצורך העניין, צילום מטפלת בבית בו היא עובדת, על אף שאינו ביתה, מהווה עבירה על החוק - אם מצלמים אותה ללא ידיעתה. יש גם הנחיה של הרשות להגנת הפרטיות שתומכת בעמדה הזו.

 

עם זאת, אם יש חשד סביר להתנהגות אלימה מצד המטפלת אז עומדות הגנות בחוק, שכן אז ניתן יהיה לומר כי אדם עשה משהו אסור, אך הייתה לו סיבה טובה לעשות זאת. השאלה היא האם קיימות אינדיקציות שיוכלו לבסס התנהגות לא נאותה של הצוות המטפל? טיעון של, "רציתי להיות רגוע", אינו מאפשר צילום ללא הסכמתו של אדם.

 

"קיים איסור גורף לצלם אנשים במרחב הפרטי. לצורך העניין, צילום מטפלת בבית בו היא עובדת, על אף שאינו ביתה, מהווה עבירה על החוק"

 

האם על המצלמה להיות גלויה? מתי מותר להציב מצלמת סתר?

הורים המשאירים את ילדיהם או את הוריהם בבית תחת השגחת מטפל, לא יוכלו להתקין מצלמה נסתרת בבית כדי לבדוק אם המטפל נהג או לא נוהג באלימות כלפי הילדים או הקשישים. אותם הורים הם למעשה המעסיק של אותו עובד, ומתוקף מעמד המעסיק, הם לא יוכלו לעשות שימוש במצלמה נסתרת. השימושים במצלמה נסתרת הם קיצוניים ויתקבלו רק אם לא ניתן לגלות בכל דרך אחרת התנהגות העוברת על החוק. קשה לראות תסריט בו מתקבל טיעון להצבת מצלמה נסתרת בגן, מאחר וגם כאשר יש מצלמות שהגננות יודעות עליהן, קיימים מקרי אלימות בגני הילדים. עובדה שצוות של הגן נתפס לא פעם, לצערנו, בהתנהגות עבריינית למרות שהוא ידע שיש שם מצלמות.

 

האם צריך לקבל את הסכמת המטפל/ת לפני שמציבים מצלמות?

כן. חשוב לדעת כי לא ניתן לקבל הסכמה עקרונית וכללית מהעובד לצילום במקום העבודה, אלא יש לעדכן אותו על מיקומה המדויק של כל מצלמה ומצלמה ולבקש את הסכמתו להתקנה.

 

אדם שהתקין מצלמות בביתו ללא קבלת הסכמת העובד שלו - האם הוא חשוף לעונשים בחוק? אם כן, אילו עונשים?

אדם כזה חשוף לעונש פלילי של עד 5 שנות מאסר ולתביעה אזרחית. בין היתר, לתביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק של עד 50,000 ₪ ובמקרה שימצא כי הפעולה נעשתה מתוך כוונה תחילה לפגוע בעובד, פיצוי של עד 100,000 ₪.

 

האם אדם יכול להתקין מצלמות בביתו כדי לעקוב אחרי בני משפחה שלו?

הדברים שאמורים לגבי עובד נכונים גם לגבי בן משפחה ואפילו לגבי אורחים שבאים להתארח. אי אפשר להתקין מצלמה בבית מבלי שיהיה חשד סביר לקיומה של עבירה שמצדיקה את התקנת המצלמה.

 

היכן מותר והיכן אסור להציב מצלמות?

ההחלטה מהם המקומות בהם ניתן להתקין מצלמות קשורה במידת הפרטיות לה העובד מצפה בכל חדר או מתחם במקום עבודתו. על כן, צילום בחדרי השירותים הוא אסור, וכך גם הצילום במטבחונים, בחדרי שירותים או מקלחות, במשרדו של העובד, בחדרי אוכל ובחדרים נוספים בהם יצפה העובד למידה של פרטיות בשעות המנוחה שלו, כגון אזור עישון במקום העבודה. אזורים שהם "ציבוריים" יותר, כמו למשל מסדרונות, מותר לצלם.

 

הגן של הילדים שלי מצולם. איך אפשר לוודא כי הצילומים בטוחים ולא יגיעו לידיים זרות?

אם המקום שבו הייתם מצלם אתכם, על פי הוראה של הרשות להגנת הפרטיות יש לכם זכות לקבל העתק של כל הצילומים שבהם אתם מופיעים. כמו כן, הגוף שהתקין את המצלמות, חייב לאבטח את הצילומים הנמצאים ברשותו. במידה והצילומים דלפו לאינטרנט או לרשתות החברתיות, מדובר בעבירה על החוק, המאפשרת למצולם להגיש תביעה ולקבל פיצוי של עד 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק ועד 100 אלף שקלים אם מדובר בהדלפה בזדון.

 

עורך דין דן חי( ערן לוי)
עורך דין דן חי( ערן לוי) | צילום: ערן לוי

למי אמורה להיות גישה למצלמות בגנים?

מספיק שאדם שהוא לא מנהל או קב"ט יצפה בתמונה, זו יכולה להיות הפרה של החוק. כמו כן, יש להשמיד את החומר המצולם בתום 30 יום. זאת למעט במקרה בו יש הסכמה גורפת אחרת של כל ההורים וכל עובדי הגן. אבל זה לא מומלץ, כי זה יכול להביא לשימוש בצילומים שלא למטרה לשמה נועדו, כמו להעיר לצוות הגן על פעולות שגרתיות שהן עושים שלא נראות להורה זה או אחר.

 

האם מותר לי לשים מצלמת סתר או מכשיר הקלטה על הילד ולשלוח אותו איתם לגן?

זו תהיה למעשה מצלמת נסתרת. לכן אסור לעשות זאת וכל האמור לגבי צילום במצלמה נסתרת נכון גם כאן.

 

הכותב הינו עו"ד דן חי, מומחה לדיני טכנולוגיה, פרטיות וסייבר ועומד בראש עורכי הדין משרד דן חי ושות'