חופשה מהנה או מענה? ככה טסים עם ילדים

איזה יעד לבחור? איך אורזים נכון? למה כדאי לשבת בקדמת המטוס ולמה חשוב לקחת סוודר בקיץ? טיפים לחופשה מושלמת

תשאירו הפתעות ל"שעת חירום"
תשאירו הפתעות ל"שעת חירום" | צילום: shutterstock

חופשה משפחתית בחו"ל יכולה להיות חוויה מהנה, שנצרבת בזיכרון לשנים רבות, ובינינו, יכולה להיות גם סיוט. אתם משלמים המון כסף על טיסות, מלונות, השכרת רכב, ומוצאים את עצמכם - אורזים ופורקים, סוחבים, מזיעים, עם ילדים שמתבכיינים שמשעמם להם, או שלא כיף להם. אתם חשים שהם לא מעריכים את מה שעשיתם עבורם ושבכלל - אולי קל יותר להישאר בקיץ בארץ. לפחות בישראל יש סבתות שעוזרות...

 

אז כדי שהחופשה הבאה שלכם תהיה מהנה ולא מענה, ריכזנו עבורכם כמה טיפים, שיכולים לעשות הבדל עצום:

 

זכרו דבר ראשון: ילדים עד גיל 10 לא מתעניינים בנוף. הקטע הזה, שבו אתם מתלהבים מאיזו שקיעה, או הר ירוק ומצפים שהם יעופו על זה גם - לא יקרה. זה פשוט לא מעניין אותם ובטח אם הם בדיוק קיבלו איזה ווטס אפ מחבר לכיתה. מבחינתם יוון ותאילנד זה אותו הדבר וים הוא ים אם הוא באילת או בסיישל. אז זה המקום לחסוך... כשיגדלו קחו אותם ליעדים אקזוטיים יקרים ורחוקים.

 

אם התברכתם בילדים קטנים, עדיף שתבחרו חופשה שמתבססת על נחיתה במלון אחד. מחוף לחוף בארצות הברית לא עובד בגילאים הצעירים - הסיוט של לארוז ולפרוק ממלון למלון, לנסוע מרחקים ארוכים ברכב ולהתפעל מנופים - שמרו את זה לטיולי בר מצווה ואילך. מצאו מלון שיש בו משהו לכל אחד מבני המשפחה לעשות וצאו לטיולים של חצאי ימים באטרקציות סביב המלון.

 

כדאי לתכנן חופשה עם עוד משפחה עם ילדים בגילאים כמו שלכם. שווה להתפשר על היעד ובעצם על כל דבר, כי כשלילדים יש עם מי לשחק זה שווה הכל.

 

איך לארוז?

 

קל! אל תארזו הרבה. אפשר ללבוש את אותם המכנסיים גם כמה ימים ברצף ובחופשה בריזורט, במילא כל היום נמצאים בבגד ים. חוץ מזה, הרי בטוח תקנו דברים, לא?

 

אל תשכחו תמיד לשים תיק מתקפל במזוודה לכל אותם דברים שבטוח תקנו בחופשה. לא חבל כל חופשה לחזור עם מזוודה חדשה נוספת ויקרה?

 

קוביית אריזה,
קוביית אריזה, "למטייל"( נייטיב פלנט) | צילום: נייטיב פלנט

קנו קוביות אריזה, או השתמשו בשקיות בד של נעליים לארוז תחתונים/גרביים/חזיות. אם תקנו את הגדולות, כדאי להפריד בין חולצות קצרות לארוכות. עדיף לארוז מזוודת טרולי אחת קטנה לכל אחד בניפרד מאשר לערבב את הבגדים של שלושה ילדים במזוודה מפוצצת וכבדה אחת וזה מכמה סיבות:

 

שלא תצטרכו לשלם על משקל עודף

 

כי קל ככה יותר להכניס את המזוודות למונית

 

כי לכל ילד יהיה קל יותר למצוא את הדברים שלו וגם לארוז ולפרוק לבד

 

מה לקחת לטיסה?

 

לפני אולי מה שכדאי לכם לקחת - איפה כדאי לכם לשבת? אם הילדים שלכם סובלים מבחילות, בקדמת המטוס, שם מרגישים פחות את הקפיצות. אל תשכחו להזמין מקומות מראש, כדי שלא יפצלו אתכם על המטוס והזמינו ארוחות ילדים. כדאי לקבוע מראש איזה ילד יושב ליד החלון, כי תמיד הם רבים על זה...

 

לטיסה כדאי להגיע עם תיקי גב ולא עם טרולי. קל יותר להתנייד איתם במעברים.

 

אל תעלו ראשונים לטיסה - גם ככה הילדים הולכים להתייבש במטוס מספיק שעות... תנו להם לרוץ ולשחרר אנרגיה בשדה תעופה כמה שיותר, שיתעייפו בטיסה.

 

אל תשכחו להביא בגדי החלפה למטוס גם לילדים גדולים. המגשים הקטנים האלו נוטים להתהפך וללכלך... ומגבונים הם פריט חובה גם אם אין לכם תינוקות.

 

אל תשכחו עליונית גם בקיץ - במטוס לפעמים קפוא...

 

הבאתם הפתעות לילדים, כמו חטיפים או משחקים - שלפו כל פעם אחד. אל תגלו מהם מה הבאתם ושמרו דברים "למקרי חירום".

 

טסים עם תינוקות? תמיד קחו חיתולים יותר ממה שצריך ואוכל - הטיסה יכולה להתעכב, התינוק פתאם יכול להתחיל לשלשל... ולעיתים גם מזוודות הולכות לאיבוד - אז תרופות, תכשיטים או כל דבר חשוב אחד - עליכם!

 

קרן בקר עמראן( דן כיתרי)
קרן בקר עמראן( דן כיתרי) | צילום: דן כיתרי

קרן בקר עמראן, מרצה בכירה בתחום החינוך (בעלת תואר שני בחינוך), מנהלת גנים וצהרונים פרטיים והבעלים של חברת ביג פאן, ממליצה על הטיפים הבאים:

 

תכננו את הטיול מראש. נכון שזה פחות ספונטני מאשר נסיעה זוגית רומנטית, שבה אפשר לשבת מול השקיעה בידיים שלובות, אבל כשאתם עם ילדים כדאי לתכנן. יש מספיק הפתעות מצד הילדים, כך שלפחות התוכנית תהיה מגובשת וברורה גם לנו וגם להם.

 

שתפו את הילדים לפני הנסיעה ביעדים הנבחרים והראו להם תמונות שלהם, על מנת ליצור ציפיות, התרגשות ובטחון. אפשר להפוך את ההכנות לחוויה בפני עצמה. לדוגמה, לפני שנסענו לתאילנד, הראינו לילדים תמונות של עצי קוקוס וסיפרנו להם שכשנגיע לשם נוכל לטפס, לקטוף לאכול ולשתות. בכל חוף שהגענו אליו הם חיפשו את העצים.
בכל בוקר בטיול ספרו לילדים אודות התכנון היומי, זה מייצר אצלם רוגע ובטחון.

 

אל תעמיסו את סדר היום בהמון תוכניות, ילדים מתעייפים מהר ומתאוששים מהר. בואו לא נסחט אותם. אנחנו, ההורים, יכולים להיסחף עם הקניות או שאר הדברים שאנחנו אוהבים לעשות, אבל ילדים צריכים זמני אוכל קבועים וגם זמנים למנוחה כדי שלא ייכנסו למצבים של חוסר שקט ועצבנות, שנובעים מעייפות. לפעמים אנחנו מנסים להספיק עוד ועוד, אלא שזה יוצר עומס יתר על הקטנים.

 

כדאי להיות מציאותיים ולומר שיש בטיול יעדים או עצירות שמיועדים למבוגרים. כלומר, לא נבקר רק במקומות המיועדים לילדים. לדוגמה, מוזיאונים, אתרים היסטוריים. עם זאת, חשוב להציג גם את היעדים האלה באור חיובי, כי בכל מקום הילדים יכולים למצוא נקודת חיבור או עניין. חשוב שהם ייראו גם את הצד של ההורה בתוך הטיול.

 

כדאי שסמוך למועד הטיול נתעדכן במזג האוויר הצפוי, כדי שזה לא יפתיע אותנו ונמצא את עצמנו בלי הבגדים המתאימים של הילדים (גם של המבוגרים). גם בקיץ, כשנוסעים לאירופה, עשויים להיות ימים גשומים, אז כדאי לקחת עליונית. לתאילנד החמה כדאי להביא מעילי גשם דקים, בגלל גשמי המונסון.

 

תכננו זמני נסיעה קצרים בין תחנה לתחנה. אני ממליצה לתכנן את זמני הנסיעה בחלקים של היום שבהם הילדים עייפים, ובכך לתת להם הזדמנות לנמנם ולאגור כוחות. אם הוחלט לעשות נסיעה ממושכת, שבצו בה עצירות לריענון שבהן אוכלים או מבקרים בתצפית. זו יכולה להיות גם סתם עצירה לאכילת אבטיח. לפני שממשיכים בנסיעה, כדאי לוודא שהילדים התפנו.

בררו מראש את ימי וזמני פתיחת האתרים. אתם ממש לא רוצים להגיע לדיסני וורלד ולגלות שהשערים סגורים בגלל איזשהו חג.

הביאו בתיק נשנושים מוכרים מהארץ. אם הפעוט קשור במיוחד לבובה, שמיכה או מוצץ חשוב לצייד אותו כדי שירגיש בנוח, כמה שיותר קרוב להרגלים של הבית.

 

הכניסו לעצמכם לראש שזאת חופשה, לא מנוחה. כולנו מרגישים שיש לנו צורך לנוח אחרי חופשה עם ילדים, אז לפחות שנדע את זה מראש ונתכנן יום מנוחה לפני שחוזרים לעבודה ולשגרה

אני מציעה להביא לטיול בגדים או גרביים שעשו את שלהם ואתם עומדים לזרוק. אפשר לעשות בהם שימוש חד פעמי, לזרוק ולפנות מקום במזוודה לקניות.

חשוב לנו, כהורים, לייצר גם רגעים זוגיים במהלך הטיול. צריך לעדכן את הילדים מראש שיהיו מצבים שבהם אתם תצאו לבילוי בלעדיהם. אפשר לברר דרך המלון על בייביסיטר מומלצת.

קחו איתכם תרופות, שכבר נתתם לילד בהצלחה בעבר. אני תמיד מצטיידת בנרתיק עזרה ראשונה ובו גם אקמולי, טיפות אוזניים ועיניים, דוחה יתושים, קרם הגנה מהשמש, שפתון נגד יובש, קרם גוף.

כדי לא להיסחב עם בוסטר או סלקל, ציינו בהזמנת הרכב השכור מה אתם צריכים שיהיה במכונית.

כדי להימנע מזמירות "אמא, תקני לי!" כדאי לצייד כל ילד בתקציב לבזבוזים, אותו הוא יכול להוציא על מה ש "בא לו". זה מלמד התארגנות מראש, ניהול תקציב וחשבון.