למה חשוב ללמד ילדים לעשות כסף?

אושר בהחלט חשוב בחיים, אבל גם עושר. איך תלמדו את הילדים להיות מבוגרים עצמאיים כלכלית? וכן, כדאי להתחיל מינקות

העצמאות הכלכלית היא חלק מהאושר וההצלחה הפיננסית היא חלק מהמימוש העצמי
העצמאות הכלכלית היא חלק מהאושר וההצלחה הפיננסית היא חלק מהמימוש העצמי | צילום: shutterstock

האם אתם אוהבים כסף? כי, אני כן. אני אוהבת להרוויח, אני אוהבת להצליח ואני אוהבת שיש לי כסף.

אני אוהבת את תחושת הביטחון שכסף נותן, את תחושת הערך העצמי שבניהול עסק מרוויח, את היכולת לחיות בשפע, וכאמא - הייתי רוצה שהילדים שלי ידעו על כסף כל מה שיש לדעת - ובעיקר ידעו "לעשות כסף". אני רוצה לגדל ילדים שיהפכו להיות מבוגרים עשירים.

אני בטוחה שלחלק מכם זה נשמע מזעזע, חומרני ושטחי, הרי העיקר זה האושר ולא העושר, המימוש העצמי, להיות אוהב ונאהב - אלה הדברים שחשובים לנו במאה ה-21.

אבל זה לא סותר - העצמאות הכלכלית היא חלק מהאושר וההצלחה הפיננסית היא חלק מהמימוש העצמי.

אני בטוחה שגם אתם, שלא אוהבים כסף בקול רם, לא הייתם רוצים לגדל אדם ללא כישורי שתכרות, ילד בן שלושים שיחזור לגור אצלכם בבית כי הוא לא מצליח לגמור את החודש. אני בטוחה שגם אתם לא תשמחו להפסיד כסף, או סתם להיות במינוס.

כמו שילד לא נולד עם היכולת לכפתר את כפתורי החולצה, כך הוא לא נולד עם ידע כלכלי

אז איך עושים את זה? איך מגדלים ילדים לעושר, לצד האושר?

 

במובן הרחב יותר, היכולת להרוויח כסף נובעת בין השאר מתכונות שכולנו חולמים עליהן:
עצמאות, מסוגלות וביטחון עצמי.
את הכישורים האלה אנחנו מפתחים אצל הילדים, כאשר אנחנו סומכים עליהם ומניחים להם לבצע משימות ומטלות, בין אם הם טועים או מצליחים:
למלא כוס מים, גם אם הם נשפכים,
לעלות על סולם, גם אם הוא קצת גבוה,
לאכול לבד, גם אם חצי מוצא את דרכו לרצפה,
לעזור בבית, להכין שיעורים לבד, להיות אחראים לאחים הקטנים.
בלי לבקר אותם כי זה לא מושלם, בלי לעשות עבורם כשזה קשה להם ובלי לבטל את ההצלחות שלהם, קטנות ככל שתהיינה. זו הדרך שתנתב אותם לתחושת מסוגלות גבוהה, שתוביל אותם להצלחה בכל התחומים - גם בתחום הכלכלי.

 

מה עוד אפשר לעשות כדי לחנך לעושר?

 

לדבר על כסף!

יש הורים שאומרים משפטים כמו: "אני לא כספומט" או "כשתעבוד, יהיה לך ערך לכסף", או המשפט הוותיק: "כסף לא צומח על העצים". אבל אני לא מתכוונת לאמירות השחוקות האלה. אני מתכוונת לשיח מקדם ומלמד.

אנחנו מלמדים את הילדים שלנו לקשור שרוכים ולצחצח שיניים, אנחנו מלמדים אותם לאכול בעזרת סכין ומזלג ולסדר את החדר, אנחנו מדברים איתם על הרגשות שלהם, על הלימודים ועל השאיפות ומקפידים שיכינו שיעורים, שלא ישימו רגליים על השולחן ושיתייחסו בנימוס לשכנים. כל אלו הם מיומנויות חיים בסיסיות שישרתו אותם בעתיד.

וכמו אלה - גם ההתנהלות עם כסף.

כמו שילד לא נולד עם היכולת לכפתר את כפתורי החולצה, כך הוא לא נולד עם ידע כלכלי, ומכיוון שהכסף הוא מושג מופשט יחסית - ילד לא יכול להבין את ערך הכסף ללא דוגמה מעשית.

לכן עלינו להכניס את הכסף לשיח היומיומי שלנו: לתווך את השיקולים הכלכליים המניעים אותנו בכל צעד, ללמד איך להשוות מחירים ולהסביר את המנגנונים שמאחורי תרבות הצריכה והמותגים.

 

איך מכניסים את הכסף להתנהלות היום-יומית?

 

כשאני יוצאת עם הילדים לקניות, כולנו עוברים יחד על הרשימה. אנחנו שמים לב לערכים התזונתיים של כל מוצר, אבל אנחנו שמים לב גם לערך הכספי שלו - מחיר מול כמות.

כמה עולה הבקבוק הנוח לשימוש של השוקו?

מה ההבדל במחיר בינו לבין שוקו בשקית?

מתי כדאי להתפשר על המחיר עבור הנוחות ומתי להפך?

לא תמיד נקנה את המוצר הזול ביותר ועדיין - תמיד נבדוק מה כדאי לקנות ונבין מהי הסיבה שבחרנו במוצר הסופי.

אני נותנת לילדיי דמי כיס שבועיים, כדי שילמדו בעצמם את ההבדל בין קנייה אימפולסיבית לחיסכון ארוך טווח, כדי שידעו לנהל כסף ולהתנהל אתו.

כשהבן שלי רוצה לשדרג את האקס-בוקס הישן שלו אנחנו בודקים יחד כמה כסף הוא חסך וכמה עדיין חסר לו, ואני מציעה לו דרכים להרוויח כסף. מובן שאני יכולה פשוט לקנות לו אקס-בוקס חדש.

כל כך פשוט לגהץ שוב ושוב את כרטיס האשראי - אבל זה לא מלמד. ילד שעובד עבור מטרה שהוא הציב לעצמו - יעריך את מה שהשיג ויעריך את עצמו על עצמאותו, וטעמה של התחושה הזו יישאר זמן רב יותר מאשר טעמה של מתנה שהתקבלה ללא מאמץ.

אני מדברת עם ילדי על כסף בכל פעם שיש לי הזדמנות: משתפת אותם בעשייה העסקית שלי, מתלבטת בקול רם בין מחיר שעת נסיעה למחיר שעת עבודה, משתפת אותם בחישוב ההכנסות מול ההוצאות, מפנה את תשומת לבם למחירם היקר של מותגים מוכרים לעומת מוצרים דומים שאינם ממותגים ויוזמת יחד אתם דרכים להתעשר.

בשיחה עם ילדי אני מתייחסת לכסף כמו שאני מתייחסת לתזונה נכונה, לחוגי העשרה וליכולת לבטא רגשות. אני עושה את זה כחלק מאג'נדת החינוך שלי - לתת להם כלים להצלחה בעתיד.

ישנם אנשים אינטליגנטים ויצירתיים, שלא יודעים להתנהל עם כסף, אנשים שיכולים לנהל שיחות על נושאים ברומו של עולם, אבל כשזה מגיע לכסף, הם בורים ותלותיים. המבוגרים האלה גדלו בבתים שבהם לא היה מקובל לדבר על כסף עם ילדים.

אני מאמינה שכולנו רוצים לגדל דור אחר - ילדים שיודעים לדאוג לעצמם וגדלים להיות מבוגרים עצמאיים ובטוחים - עשירים ומאושרים.

 

הכותבת היא מייסדת שיטת בשביל ההורות והספר "אומנות ההורות", מכשירה נשות מקצוע ומלמדת הדרכת הורים www.2-parents.co.il