"לא לאפשר לילד לראות את ההורה שלו זו התעללות נפשית"

היום, אחרי סנקסציות משפטיות, מירב חזרה להיפגש עם ילדיה שהוסתו נגדה על ידי גרושה: "הם האמינו במציאות הבדויה שאני אלימה. ניכור הורי שלא מטופל בזמן הוא כדור שלג"

זמן צפייה: 08:57

לפני 3 שנים רצתה מירב (שם בדוי) לעבור לגור עם בן זוגה הנוכחי, אך הגרוש שלה התנגד. לטענתה הוא הסית את שני בניה נגדה, פנה פעמיים לבית משפט בבקשת משמורת והגיש תלונה נגד בן זוגה על אלימות כלפי הילדים. בית המשפט סירב להעברת משמורת והתלונה נסגרה. במקביל, שירותי הרווחה ציינו שמתחיל ניכור הורי.

אם לא שמעתם את המונח 'ניכור הורי', אתם לא לבד. מחר (שלישי) מתוכננת עצרת הזדהות והסברה מול ביתה של שרת המשפטים, איילת שקד, בדרישה לפתרונות חוקיים לתופעה שפוגעת בילדים והורים רבים כל שנה.

"הייתי עומדת שעות ליד הדלת של הגרוש שלי ובוכה"

ניכור הורי הוא תהליך בו הורה גרוש מסית את ילדיו נגד ההורה השני ומביא לנתק ביניהם. "כמה חודשים אחרי שעברנו דירה, בניי ביקשו לישון אצל אביהם והסכמתי. הם יצאו מפתח הבית שלי ולא חזרו. הגרוש שלי הגיש תלונה עם הילדים, שבן זוגי הכה את בני, והוגשה בקשה דחופה לבית המשפט למשמורת. הטלפונים של הילדים נותקו, נמנע ממני להגיע לבית הספר לראותם, הייתי עומדת שעות ליד הדלת של הגרוש שלי ובוכה", חושפת מירב.

____

"ארבעה כבר התאבדו": מחאת ההורים שמנתקים אותם מילדיהם

מה מביא ילד להתנתק מאמא ואבא?

אלפי ילדים בישראל עוברים הסתה כנגד אחד מהוריהם

____

מירב פנתה לגורמים שונים, ביניהם למשטרה "באתי עם צו בית משפט שאומר שאני המשמורנית. התלונה שלי נסגרה מחוסר עניין לציבור עם צו הרחקה. האב קיבל על סמך התלונה שלו משמורת זמנית. איך נותנים לאדם מנכר משמורת זמנית?", היא שואלת.

בינתיים, הדברים המשיכו לזוז לאט, לאט מדי. "בבית המשפט נקבע לי דיון רק אחרי 5 חודשים, שום גורם טיפולי לא נפגש עם הילדים כי הגרוש שלי סירב. התלונה שהוגשה נגד בן זוגי נסגרה אחרי 9 חודשים, ורק שנה אחרי שהילדים עזבו את הבית, בעקבות סנקציות, הגרוש שלי הגיע עם הילדים למכון פסיכולוגי שהכין דו"ח של 70 עמודים וקבע שהיה ניכור חריף!"

"הילדים שלי לא הסכימו לקרוא לי 'אמא'"

בדו"ח הומלץ שאם בית המשפט לא יצליח לגרום לכך שמירב תראה את הילדים, הם יוצאו למרכז חירום. "סירבתי" אומרת מירב, "אלה מוסדות קשים בהם הילדים מנותקים משני ההורים. מרכז חירום היה יכול לגמור את החיים של הילדים שלי", מצד שני, אי אפשר היה להחזיר את הילדים לביתה של מירב. "הם האמינו במציאות הבדויה שאני אלימה. הפסיכולוגית קראה לזה 'מחשבות שתולות', זה אופייני למצב של הסתה מתמשכת, בכתות ובסינדרום שטוקהולם". כך, בלית ברירה, הילדים נשארו לגור אצל אביהם.

תסמונת הניכור ההורי היא תופעה בה ילד מתנכר לאחד מהוריו לרוב אחרי הסתה שנעשתה מצד ההורה המנכר | צילום: shutterstock

כיום, מירב וילדיה חזרו להיפגש, לאחר שהשופטת פסקה סנקציות שאיפשרו לה לראות את הילדים. "בהתחלה היה צריך לכפות עליהם מפגשים והם לוו בתגובות קשות מצדם. אך מאז שאני רואה אותם אנחנו חווים ניסים" מירב מספרת בדמעות. "בהתחלה הם לא קראו לי 'אמא' והיום הם קוראים לי 'אמא'. בהתחלה נאסר עליי לגעת בהם, והיום אנחנו מתחבקים. אני יודעת שהגרוש שלי ממשיך בהסתה. הוא לא יכול אחרת. הוא עצמו היה מנותק מאמא שלו כילד".

יש היום גורם טיפולי שמעורב?

"לא, הילדים ואבא שלהם סירבו לטיפול. אני מקבלת תמיכה והדרכה ממומחים בחו"ל"

מה היה צריך לקרות אחרת כדי לטפל בסיפור בצורה טובה יותר?

"לוח הזמנים בו בית המשפט מגיב לניכור הורי לא מתקבל על הדעת" אומרת מירב. "זה לא סכסוך גירושים רגיל. כשמחכים חודשים הנזק בלתי הפיך. ניכור הורי שלא מטופל בזמן הוא כדור שלג שאי אפשר לעצור. בנוסף, המערכת לא אוכפת את החלטותיה. בן אדם יכול לקחת ילד ולא להחזיר אותו ולא קורה כלום".

ניכור הורי גורם לעיוות המציאות ומביא לתוצאות הרסניות

ניכור הורי מתחיל בהורה שמרגיש שהוא המפסיד בגירושים, ורוצה לנקום. קל למכור לילדים סיפור, הם לוקחים צד, ואז יש אירוע בו ההורה השני צועק על הילד, או משהו דומה, וההורה המנכר אומר לו שהייתה שם התעללות. הם בונים סיפור מהאירוע והולכים לאיש מקצוע כמו עובד סוציאלי או פסיכולוג שמאמין לסיפור, ואז מתערבת משטרה, רווחה וכו' ומתחיל תהליך בו הילד לא רוצה לבקר את ההורה המנוכר, תופס אותו כאלים ומזדהה לחלוטין עם ההורה המנכר, כך מסביר אמיתי מגד, מטפל משפחתי מוסמך שעוסק בניכור הורי. "תמיד מעורבים הרבה אנשים שמאפשרים לזה לקרות, זה נמשך לפעמים חודשים או שנים".

ניכור הורי
''הבור שנפער בין הורה לילד מנוכר הופך לבלתי ניתן לגישור'' | צילום: shutterstock

ההורה המנכר מודע לזה שהוא מנפח את הסיפור בצורה לא פרופורציונלית?

"בני אדם מספרים לעצמם כל הזמן סיפורים ומתחילים להאמין בהם" מסביר מגד. אחרי שסיפרת סיפור במשך חודשים, אתה חייב להצדיק את עצמך. לא לאפשר לילד לראות את ההורה שלו זו התעללות נפשית. אני חושב שניכור הורי פוגע בנפש הילד יותר ממכות ומהרבה דברים אחרים. זה גורם לעיוות המציאות ויש לזה תוצאות הרסניות. אנשים שעברו את זה סובלים יותר מהאוכלוסייה הכללית מחרדות, דיכאון, אלכוהוליזם ועוד. יש להם בעיה עם סמכות ומסגרות, שיעור הגירושין ושיעור הניכור ההורי אצלם גבוה יותר – כלומר הילדים שלהם ינכרו אותם".

"הפיצול שהם עושים בין ההורים לטוב ורע יגרמו להם לראות את המציאות בשחור לבן, וההזדהות המלאה שלהם עם הורה אחד גורמת לכך שהם לא יפתחו אינדיבידואליות ויידעו איך לצאת לעולם".
גם מגד מסכים שהמצב בארץ צריך להשתנות. "המצב בארץ בפיגור, פוחדים להשתמש במושג ניכור הורי, זה נחשב מוצא אחרון. צריך להגדיר את זה מבחינה חוקית כהתעללות עם סנקציות ועונשים. הורה מנכר צריך לדעת שהוא עובר על החוק ומתעלל בילד שלו, זה יהיה גורם מרתיע. ככל שהזמן עובר הניכור מתקבע ויש פחות סיכוי להחזיר את המצב לקדמותו, לכן צריך להיות מענה מיידי, כל המערכות צריכות להבין בזה כדי לא לגרור את הסיטואציה".

"לא לניכור הורי – עצרת הזדהות והסברה"

יום שלישי, 27.6.17, ראול ולנברג 32, תל אביב, בשעה 18:00. משם תחל צעדה למיקום הסמוך לביתה של שרת המשפטים איילת שקד.