הורים לא תמיד יודעים להיות הורים

היות אדם בן משפחתך, אינה ערובה שקשר משפחתי אכן יתקיים כמצופה, מאחר וההורות אינה מופיעה עם חוברת הוראות

זמן צפייה: 03:17

מאת: רלי רושנסקי רוזנברג, פסיכולוגית קלינית

ילדים זקוקים מאד לקשר טוב עם הוריהם כדי להרגיש טוב בחייהם, בצעירותם, אך גם בבגרותם. הורים אף הם זקוקים לקשר טוב עם ילדיהם, אבל עשויים להבין זאת מאוחר יותר בחיים, כשהילדים מתבגרים, נהיים עצמאיים, ופורחים מן הקן. לפעמים זה עשוי להיות מאוחר מדי. בפרק השלישי של 6 אימהות, אנחנו מבינים שהיות אדם אביך, אחיך או אפילו בתך, אינה ערובה שקשר כזה אכן יתקיים כפי שהאב, האם או הילד חשב או חלם. בפרק הזה כל כך ברור כמה קשר הורה ילד אינו דבר מובן מאליו.

הסיפורים של ליאת בנאי, נעמי הורוביץ, מיכל צפיר ורונית ברש, פורשים בפנינו שלבים שונים של קשר בין הורים לילדיהם, החל מהקשר בין רונית ברש ובתה נווה, בו רונית מנסה , בדרכה, לשמור על קשר קרוב עם בתה. דרך קשרים שחוו קשיים רבים מדי, והם בשלבים שונים של ריחוק או התפרקות: יריב, אחיה של ליאת בנאי, שכבר שנה אינו בקשר עם אמו ואחיו, נעמי הורוביץ המנסה לחבר באומץ קשר מפורק עם בתה עדן, מיכל צפיר המתאמצת לחבר את אחיה, מתי, לאביהם.

הנושאים הכאובים שעולים מסיפורי האמהות, בינן לבין ילדיהן , אחיהם והוריהם, אינם יוצאי דופן, לצערי, ועשויים לפגום בקשרים, עד כדי נתק. יריב, אחיה של ליאת בנאי, מסכם במשפט, את הקשיים שחווה מול אמו ואחיו, וכנראה לא מהיום, באומרו לאמו שחש שהיא תמיד נתנה לו יחס פחות מאשר לאחיו. האם מופתעת, והאחים עשויים לחשוב שאינם מבינים במה מדובר, אבל קנאת אחים עתיקה כמו קין והבל.

[brightcove_iframe video_id='parenthood-six-mothers-season-03-episode-03-articles-02' autoplay='0' kid='1_fqlqjssw' duration='181']

נעמי הורוביץ ובתה עדן משלמות היום את מחיר הקושי באינטימיות נפשית, בגלל נסיבות חייהן שהפרידו פיזית אם מבתה. רק היום נראה שנעמי מתחילה להבין את המחיר הגבוה באמת שנגבה מממנה ומעדן.

מיכל צפיר מנסה בכל כוחה לשכנע את אחיה, מתי, לסלוח לאב, אותו חווה בשנות ילדותו, אך לא רק, כאב מרוחק ועסוק בעצמו. רונית, מנסה בדרכה לשוחח עם בתה, נווה, כפי שהיא מבינה, אך לא תמיד שיח כזה שמאפשר לנווה לומר את אשר באמת על ליבה.

[brightcove_iframe video_id='parenthood-six-mothers-season-03-episode-03-articles-01' autoplay='0' kid='1_2huxulk5' duration='199']

קשרים בין הורים לילדים אינם דבר מובן מאליו. הם שבריריים וזקוקים לשימת לב וטיפוח תמידי. הורים לא תמיד יודעים להיות הורים, וזה מובן מאליו, שכן ההורות אינה מופיעה עם חוברת הוראות לצידה. על כן הדרכה בנושא ההורות, ברגעי משבר, אך לא רק, לא תסולא בפז. קירבה פיזית ונפשית עם הילדים ניתן להשיג, בין היתר, על ידי בילוי של זמן משותף כל יום, שיחה בה מסתכלים אחד לתוך עיני השני, סובלנות וסבלנות, הבנה וקבלה. גם לא כדאי לחשוש, כפי שהוכיחה ליאת בנאי, לפעמים גם לבקש סליחה. אנחנו עוד נראה מה העתיד יביא לכל האימהות שלנו במאמציהן לעבוד על, ולשמר את, הקשרים הכי חשובים בחייהן.

מיכל צפיר
לצפייה בפרק האחרון של שש אמהות

רונית ברש
האם לתת לילדים לעשות טעויות?

שש אימהות
6 אימהות מחכות לכם בפייסבוק