הנחישות של ארגון "פתחון לב" להקמת הרשות הלאומית למאבק בעוני נשאה פרי

לאחר יותר מ-20 שנים שב"פתחון לב" מקדמים הצעת חוק למען הקמת הרשות למאבק בעוני, היא עברה לאחרונה בקריאה טרומית. "זה ללא כל ספק נקודת ציון ההיסטורית המשמעותית ביותר בהתמודדות עם עוני שהייתה במדינת ישראל מאז הקמתה ומאז שנעלמה מדינת הרווחה", אמר מנכ"ל העמותה אלי כהן. ב- 3 באפריל, רגע לפני חג הפסח, ישודר ברשת 13 משדר תרומות מיוחד לזכרו של המוזיקאי יצחק קלפטר ז"ל, למען משפחות נזקקות

פתחון לב
פתחון לב | צילום: פתחון לב

הצעת חוק הרשות הלאומית למאבק בעוני, של חבר הכנסת ינון אזולאי, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברות הכנסת עאידה תומא סלימאן ונעמה לזימי עברה בקריאה טרומית במליאה והיא הועברה להמשך דיון בוועדת העבודה והרווחה.

לפי הצעת החוק, תקום רשות לאומית למאבק בעוני שתפעל לצמצום העוני בישראל, בין היתר, באמצעות גיבוש תוכניות שנתיות ורב-שנתית בנושא, הסברה וחינוך, תיאום בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, וייעוץ לממשלה. "ניסיוננו רב השנים בשטח מלמד כי רק פעולה ברמה הלאומית-ממסדית תוביל לצמצום משמעותי בהיקפי העוני בישראל", מציינים ב"פתחון לב" ומוסיפים, "לפיכך פעלנו לכך שההצעה תקודם. הממשלה תחויב לקחת אחריות על מצוקת העוני בישראל".

לפי דו"ח מדדי העוני והאי-שוויון של המוסד לביטוח הלאומי האחרון, מספר האנשים החיים מתחת לקו העוני בישראל עומד על 1.95 מיליון נפשות, המהווים כ-21% מאוכלוסיית ישראל. על אף שירותים הרווחה הניתנים כיום, שיעור העוני בישראל נחשב לגבוה משמעותית ביחס למדינות ה-OECD. בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב בין היתר על הצורך שזוהה בוועדה למלחמה בעוני בישראל בגוף מתכלל שיתאם את הפעילות של משרדי הממשלה השונים: "צמצום העוני מחייב התמודדות רב-ממדית, שיתוף פעולה ותיאום בין-משרדי, וראייה כוללת ורב-תחומית של צרכיהם של אנשים החיים בעוני".

מנכ"ל "פתחון לב", אלי כהן, בירך על העברתו של החוק בקריאה טרומית ומסר: "הקמתה של רשות לאומית למאבק בעוני תתקן עוול היסטורי גדול במיוחד. גם היום, 75 שנים לאחר הקמתה של מדינת ישראל, אין למדינה תוכנית להתמודדות עם עוני, אין אף אחד שאחראי על התחום, אין יעדים ואין תקציב בבסיס תקציב המדינה על מנת להתמודד עם האיום הקיומי אולי הגדול ביותר על מדינת ישראל. את כל אלו באה הרשות הלאומית למאבק בעוני לתקן. בעצם לא מדובר ברשות מנופחת של תפקידים אלא באיגוד של כל משרדי הממשלה הרלוונטים להתמודדות עם עוני אשר יציבו יעדים מדידים לצמצום היקפי העוני, יבנו תוכנית שתהלום את היעדים האלה, יתקצבו אותם ויגישו דוחות בנושא לממשלת ישראל אחת לשנה. זה ללא כל ספק נקודת ציון ההיסטורית המשמעותית ביותר בהתמודדות עם עוני שהייתה במדינת ישראל מאז הקמתה ומאז שנעלמה מדינת הרווחה".

ב- 3 באפריל, רגע לפני חג הפסח, ישודר ברשת 13 משדר תרומות מיוחד בשיתוף עמותת "פתחון לב", כאשר השנה המופע ייערך לזכרו של המוזיקאי יצחק קלפטר ז"ל.