איפה אתן חברות הכנסת? תתעוררו מהתרדמת!

"מספרן של חברות כנסת כיום הוא פי 3 ממה שהיינו ב-1995. אז איך זה שלא דרשו לעצור הכל? את כל הדיונים, את כל הקשקושים והפוליטיקות שעוסקים בהם יומם וליל, כדי למחות מחאה משותפת וחריפה על כך שביום ראשון בית המשפט הורה לשחרר למעצר בית שישה מתוך עשרה חשודים שנעצרו". השרה לשעבר לימור לבנת דורשת מחברות הכנסת להתעורר מהתרדמת שתקפה אותן

לימור לבנת

אלימות כלפי נשים היא נגע ממאיר בחברה שלנו. כבר לפני 25 שנים, בשנת 1995 עמדתי בראש וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת רצח נשים בידי בני זוגן, יחד עם ח״כ יעל דיין.

דעותי המדיניות היו ועודן רחוקות מאלה של יעל דיין כרחוק מזרח ממערב, ואף הבאנו זאת לידי ביטוי בכנסת, אך ידענו לשתף פעולה, יחד עם ח״כיות אחרות מכל קצווי הקשת הפוליטית, למען שיוויון מיגדרי וכדי למנוע אלימות נגד נשים.

אלימות נגד נשים ונערות, כמו האונס הקבוצתי המזוויע של הנערה, שאפילו באות ראשונה עדיין אין מכנים אותה, אלא רק ״הנערה״, היא כה נוראה, עד שכולנו מזדעזעים. מזדעזעים וממשיכים הלאה. כולנו אמרתי? איפה חברות הכנסת הרבות בקואליציה, בעיקר, וגם באופוזיציה? מספרן פי 3 ממה שהיינו ב-1995. אז איך זה שלא דרשו לעצור הכל? את כל הדיונים, את כל הקשקושים והפוליטיקות שעוסקים בהם יומם וליל, כדי למחות מחאה משותפת וחריפה על כך שביום ראשון בית המשפט הורה לשחרר למעצר בית שישה מתוך עשרה חשודים שנעצרו, ורק בקשת המשטרה לעכב את השחרור מנעה את החרפה.

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה
לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן
לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה
את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

שופט בית משפט השלום קבע כי ״החשודים אינם מסוכנים לציבור אך אין בכך להפחית מרמת החשדות נגדם״. אינם מסוכנים לציבור? לשחררם? ומי ישחרר את ״הנערה״, הנאנסת שנפשה נשארה כלואה לשנים רבות באותו חדר עינויים במלון בו עשרות גברים בעיני עצמם התעללו בגופה מחוסר ההכרה.

אז ראשית: נדרש שחברות הכנסת והשרות יתעוררו מהתרדמת שתקפה אותן. שיתגייסו להגנת הנשים הנרצחות, הנשים המוכות, הנשים הנאנסות. להגנת אלה שבאמת נפגעות. אלה שבאמת זקוקות להגנה. הניחו את כל הויכוחים הפוליטיים ברגעים אלה ולעניין זה הצידה, שלבו זרועות. יחד, אתן כוח אדיר שלא ניתן לעמוד בפניו. וכך, סופסוף ניתן יהיה להוציא לפועל את התוכנית למניעת אלימות נגד נשים שאושרה בממשלה כבר בשנת 2017 בהיקף של 250 מל״שח ל- 5 שנים, ומאז פשוט לא יושמה. זה אפשרי, כבר עשינו זאת.

ושנית: השופטים. כמה פעמים דיברנו על זה. יש צורך דחוף להעביר את כל השופטים השתלמויות מיוחדות, או מוטב, להקים בתי דין מיוחדים שידונו באלימות מינית בחברה עם שופטים שהוכשרו לכך, לבל יחזור הביזיון.
וכמובן, חינוך, חינוך, וחינוך. גם כאן יש להכניס שינוי גדול. ודחוף. שנה טובה.

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק