הגברים המכים של המחר נמצאים כיום במערכת החינוך - חייבים לנצל המצב לטובתנו

"אם נמשיך להפנות את הזרקור רק לטיפול "כשמאוחר מדי" לא נצליח לצאת ממעגל הדמים": עו"ד ניצן כהנא דורשת טיפול שורש בתופעה, וטיפול כזה מתחיל בחינוך, איתור וטיפול מגיל צעיר, מאד

עו"ד ניצן כהנא

השנה ציינה מדינת ישראל 72 שנים של שימת פלסטר על פלסטר, בניסיון לטפל באלימות כלפי נשים. בעוד אני מראשונת התומכות בהרחבת תקציבי מקלטי הנשים המוכות, בהחמרת הענישה לפוגעים ויצירת מנגנוני הרחקה שיאפשרו לנפגעות לחיות בביטחון, אני מבקשת להגיד שזה לא מספיק.

תקציבי רווחה הם חשובים, אבל אם נמשיך להפנות את הזרקור רק לטיפול "כשמאוחר מדי" לא נצליח לצאת ממעגל הדמים. לכן, הגיע הזמן לטיפול שורש בתופעה וטיפול כזה – מתחיל בחינוך, איתור וטיפול מגיל צעיר, מאד.

בצער רב אפשר לומר היום שהגברים המכים של המחר נמצאים כיום במערכת החינוך, על כל גווניה. ואנחנו שזכינו לחיות במדינה שמוחל בה חוק חינוך חובה, שמכניס למערכת במשך שנים ארוכות את כלל הבנים והבנות שלנו, חייבים לנצל המצב לטובתנו  כיום המערכת לא מחייבת שיעורי חינוך לשוויון מגדרי, לא מעבירה מחנכות ומחנכים הכשרה לאיתור נפגעות ונפגעים מאלימות ובכלל, על אף שיש בתוכה אנשי חינוך מעולים, נראה שההוראה מלמעלה היא להתמקד בהקניית ידע לקראת בגרויות או מבחנים בלבד.

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה
לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן
לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה
את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

שיעורים דוגמת חינוך למיניות בריאה, הינם שיעורי רשות, כאלה שמורה רשאית לבחור ללמד, במסגרת שיעור כישורי חיים. בהתאם, משרד החינוך לא יודע בכלל כמה תלמידים לומדים שיעורים כאלה מדי שנה.

שינוי אמיתי יתחיל בישראל כששיעורי חינוך לשוויון מגדרי יהפכו שיעורי חובה, כבר מכיתה א'. הגיע הזמן שכלל המחנכות והמחנכים בישראל יקבלו כלים לדבר בביטחון עם התלמידים על אלימות מינית, פיזית וכלכלית. שצוותי הוראה ידעו לאתר ילדות וילדים שנפגעים בבית ולדעת לאן להפנות את מי שצריכים טיפול (לצד פיתוח והרחבה נדרשת של המענים). במקביל, הגיעה העת להפוך את בתי הספר למרחבים מוגנים, כאלה שיש בהם אפס סבלנות לאלימות מכל סוג שהוא.

72 שנים מקום המדינה והמינימום שאנו חייבים למאות הנשים ששילמו בחייהן ולמאות האלפים שסבלו וסובלות מאלימות מתמשכת – הוא להמשיך לנסות למנוע את הפגיעה הבאה. עלינו האחריות לפעול לא רק לשקם את הנפגעות הבאות מאלימות אלא להמשיך לחפש עוד ועוד דרכים שיבטיחו שנגדל פה גברים טובים יותר, מטיבים, לא אלימים.

הכותבת היא עו"ד ניצן כהנא, מומחית לתחומי רווחה וקידום נשים, ממקדמות החוק לאיסור צריכת זנות

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק