16 עובדות לא חשובות על קפה

אבל מה אתם באמת יודעים על המשקה האהוב ביותר בעולם? הנה כמה עובדות מעניינות ומרתקות על קפה, הקסם השחור שעוזר לנו להתעורר בבוקר

1. קפה הוא אחד המשקאות הנמכרים והממכרים ביותר בכל העולם, ולא בכדי. עם או בלי חלב, חלש או חזק, קר או חם - כבר כמעט 2,000 שנה שקפה עושה לנו את זה (במיוחד בבוקר, לאלו מאיתנו שחייבים סטירת קפאין כדי להתעורר).

[brightcove_iframe video_id='yummies-house-specialty-season-01-clips-ep118-part02' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_vmk9pih3' duration='189'']

בווידאו - הטרנד הכי לוהט וטעים באינסטגרם - קפוצ'ינו שחור משחור

2. הקפה התגלה לגמרי במקרה. זה קרה בסביבות 800 לספירה באתיופיה. כמה רועי צאן שמו לב שהכבשים שלהם קצת משתגעות, אחרי שאכלו תרמילים כהים ומשונים. ומאז הכול היסטוריה (והיסטריה).

3. קפה הוא המצרך השני הנסחר ביותר בעולם. לא פלא, עם 25 מיליון מגדלי קפה ביותר מ-50 מדינות. אנחנו יצורים שאוהבים להתמכר לטעמים, וקפה בהחלט משחק לנו חזק על כל החושים. אגב, למי שתהה איזה מצרך נמצא במקום הראשון - מדובר בשמן.

4. "אספרסו" משמעו "להוציא משהו בכוח"  - הפירוש נובע מדרך הכנת האספרסו - כלומר העברה של מים רותחים דרך פולי קפה. אין על האיטלקים האלה. תסמכו עליהם שאפילו במילים הקשורות לאוכל, הם מרמזים על תשוקות. אגב, במנה אחת של אספרסו יש שליש מכמות הקפאין בכוס קפה אחת; זאת מכיוון שמנת אספרסו היא פשוט קטנה יותר. כיום כל מנה שכזו מגיעה בקפסולות אספרסו מדודות מראש, המיועדות למכונות קפה.

5. יש רק שני סוגים של פולי קפה -  ערביקה ורובוסטה (על הראשון בטוח שמעתם, השני קצת פחות מוכר). כנראה שזה מכיוון ש-70% מפולי הקפה הם מזן ערביקה וכל השאר הם רובוסטה. עובדת בונוס - רובוסטה מכיל פי 2 יותר קפאין. בהחלט סטירת לחי מצלצלת לכל המעוניינים להתעורר בבוקר.

6. רוב הקפה מיוצר בברזיל. למקרה שלא ידעתם, ברזיל מייצרת 40% מתצרוכת הקפה בעולם, הרבה מעבר לכל מדינה אחרת העוסקת בתחום (פי 2 מקולומביה ופי 3 מוויאטנם, שנחשבות ליצרניות קפה מבוססות כבר שנים רבות).

7. קפה התחיל את דרכו כמאכל. בעבר פולי קפה עורבבו עם שומן ליצירת חטיף אנרגיה בצורת כדור. זה בהחלט נשמע מוזר לאנשי המאה ה-21, שרגילים לשתות את הקפה שלהם ולא לאכול אותו - אבל כנראה שאין גבול ליצירתיות האנושית. עובדת בונוס - פולי הקפה נצרכו לעיתים גם בצורת יין, שיוצר משאריות ההתססה של הפולים.

8. קפה הוא למעשה פרי -  פולי הקפה המוכרים לנו הם בעצם גלעינים של גרגיר-יער דמוי-דובדבן, הגדל בשיחים (בעיקר בברזיל, כבר אמרנו).

9. אתם יושבים? הקפה היקר ביותר בעולם עולה 272 דולר לקילו. אחרי שהתיישבתם, תמשיכו לשבת. כי יש סיבה מאוד מסוימת למחיר השערורייתי הזה. הקפה היוקרתי מגיע מצואה של חיה דמויית גירית החיה בסומטרה, אינדונזיה, הנקרא לוואק (Luwak). היא פשוט לא מסוגלת לעכל את פולי הקפה שהיא אוכלת פה ושם, והם נפלטים החוצה לאחר שהותססו בקיבתו. תהליך ההתססה הזה הופך אותם לבעלי טעם עשיר ושוקולדי יותר, עם תג מחיר שלא יבייש מטיל זהב.

10. יש דבר כזה מנת יתר של קפה -  אם תשתו יותר מ-70 כוסות קפה ביום, תגיעו למצב של הרעלה ממנה קטלנית. לא נראה לנו שמישהו מסוגל לעשות דבר כזה, אבל כדאי שבכל זאת תדעו מה הגבול האסור.

11. אז מה המינון הרצוי? עברו לסעיף הבא. לצרכני קפה יש סיכוי נמוך יותר לחלות באלצהיימר. לנבדקים מבוגרים יותר בעלי רמה גבוהה של קפאין בדם, יש פחות סיכוי לחלות באלצהיימר. בנוסף, לפי מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה נמצא שצריכה מתונה של כוס אחת עד 5 כוסות קפה ביום, מועילה לבריאות ולהורדת הסיכוי לתמותה ב-12 אחוזים. או בעברית: קפה זה בריא.

12. כשמוסיפים חלב לקפה, הוא מחליש את אפקט הקפאין. הגוף שלנו סופג את הקפה באיטיות גדולה יותר כשיש בו חלב שמן.

13. ממציא הקפה הנמס הוא ג'ורג' וושינגטון. לא, לא מדובר בנשיא ארצות הברית לשעבר, אלא בכימאי ג'ורג' קונסטנט וושינגטון. מה היינו עושים בלעדיך, ג'ורג'.

14. מספיק להריח קפה כדי להתעורר. לא חייבים לשתות קפה כדי להתעורר - מספיק להריח אותו. שאיפת הארומה של הקפה מעוררת גנים מאוד מסוימים במוח, המפחיתים את השפעת חוסר השינה. אז אם אתם מאלו שאוהבים הרבה קפה אבל לא בא לכם על הרעלה סטייל סעיף 10 - פשוט תסניפו.

15. "נטול קפאין" לא אומר "ללא קפאין". די מדהים לדעת שכוס של קפה נטול קפאין מכילה בין 95 ל-200 מיליגרם קפאין, והיא לא נטולת קפאין כפי שמשתמע. עובדה כמעט מקוממת, במיוחד לאלו מאיתנו שמקפידים על שתיית קפה ללא קפאין.

16. שמו המקורי של הקפה משמעו "יין" -  המילה "קפה" בערבית (קאהווה), מגיעה מן המילה התימנית המקבילה המתארת יין. בהחלט מתאים למשקה הממכר הזה.