מדענים טוענים שגוגל משנה את המוח האנושי

זה לא חדש שתודות לשימוש הגובר בגוגל, אנחנו כבר לא סומכים על הזיכרון שלנו. אבל מחקרים אחרונים טוענים שהמוח האנושי משתנה בדיוק בגלל זה

זמן צפייה: 00:48

בעבר הלא מאוד רחוק, טרום תקופת האינטרנט והחיפוש המהיר, אם רצית לדעת משהו, הייתי צריך לשאול את הסובבים אותך, או לפתוח אנציקלופדיה. אם הייתם רוצים להרחיב את הנושא הייתם צריכים לגשת לספרייה הקרובה אל ביתכם ולערוך מחקר מעמיק יותר. היום, כל מה שצריך לעשות זה גוגל.

תודות לטכנולוגיה, והאינטרנט בפרט, אנחנו כבר לא סומכים על הזיכרון שלנו, שגם ככה לא הכי אמין אם לומר את האמת. תחשבו מתי שלפתם מהזכרון את הטלפון של חבר קרוב? מתי זכרתם איך מאייתים מילה באנגלית מבלי שהתיקון האוטומטי ישתלט?

אך עם כל המידע שיש לנו, האם אנחנו בעצם מעבירים את הזיכרון שלנו אל הרשת?

מוח וירטואלי
צילום: shutterstock

מוח וירטואלי

לפי מחקרים אחרונים, זה בדיוק מה שאנחנו עושים. חוקרים באוניברסיטת קליפורניה ואילנוי מצאו שהתלות הגוברת שלנו באינטרנט, משנה את הדרך בה אנחנו חושבים וזוכרים.

בניסוי שערכו, שאלו שתי קבוצות שונות מספר שאלות טריוויה. קבוצה אחת נדרשה להשתמש רק בזכרונם ובידע שלהם, ואילו הקבוצה השניה נעזרה באינטרנט. לאחר מכן, שאלו את שתי הקבוצות שאלות טריוויה קלות, אך נתנו לשתי הקבוצות את האופציה לחפש ברשת. הקבוצה שענתה על סט השאלות הראשונות ע"י הרשת, השתמשה באינטרנט שוב. ואילו הקבוצה הראשונה, לא.

לא רק שהם ניגשו מיד לאינטרנט, הם למעשה לא ניסו לפתור את זה בעצמם קודם לכן. "היום אנחנו בכלל לא מנסים, מסביר בנג'מין סטורם, החוקר הראשי. "ככל שיש יותר מידע ברשת הנגיש בכל מקום, אנחנו מתבססים עליו באופן יומיומי".

חיפושים בגוגל
כמות החיפושים בגוגל במיליארדים

אז כיצד המוח שלנו משתנה?

"המוח שלנו נבנה כדי להשתנות ולהתעצב כל הזמן", מסביר ניורולוג מייקל מרזניץ'. "לכן השאלה החשובה היא האם זה לטובה?", הוסיף.

חלק טוענים כי הסרת הצורך בשינון, השיטה היעילה ביותר בכל הנוגע לטלפונים, שמות, עובדות וכדומה, האינטרנט מפנה את המשאבים הקוגניטיביים שלנו לדברים יותר חשובים. לעומתם, ניקולס קאר, מחבר הספר "מה האינטרנט עושה למוחות שלנו", טוען כי כשאנחנו נשענים על האינטרנט כאל כונן חיצוני של המוח, אנחנו מאבדים את היכולת להמיר עובדות שאנחנו שומעים על בסיס יומי, לזכרון לטווח ארוך, דבר החיוני ליצירה, אינטליגנציה וידע.

"עשרות מחקרים של פסיכולוגים, נוירוביולוגים ומחנכים מצביעים על אותה מסקנה: כשאנחנו מתחברים לרשת אנחנו נכנסים לאווירה של קריאה ולמידה שטחיים, פזיזים ומלאי הפרעות", הוסיף קאר.

לעומתו מסביר קלייב תומפסון כי האנושות מאחסנת מידע משחר ההיסטוריה וכי רק הטכנולוגיה השתנתה. "תפסיקו לדאוג שהאייפון מוציא את הזיכרון מהמוח שלכם החוצה, הוא מזמן לא היה אצלכם. אנחנו משתמשים בפתקיות, ספרים, ופתרונות אחסון אחרים למשך שנים ארוכות. אני אופטימי, לדעתי הטכנולוגיה והאינטרנט ירחיבו את היכולת האנושית".

עוד ברשת בריאות

האפליקציה שתעזור לעיוורים "לראות"

[brightcove_iframe video_id='health-articles-037' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_apfl42a4' duration='106']

שבדיה מציעה: הפסקות סקס יזומות 

[brightcove_iframe video_id='health-articles-029' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_fh3frv9p' duration='41']

7 יתרונות בריאותיים לצ'ה צ'ה צ'ה 

[brightcove_iframe video_id='health-articles-028' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_8e6482do' duration='63']