תפוח אדמה או בטטה: כל מה שאתם חייבים לדעת בדרך ללביבה

כמה קלוריות בכוכבי הלביבות: תפוח אדמה ובטטה? במי עדיף לבחור ומה כדאי לנשנש לצידם? כל מה שחובה לדעת לפני שזורקים אותם לתוך הלביבות

תפוח אדמה
תפוח אדמה | צילום: אינסטגרם @cinnamonsnail

חג חנוכה, בואו נודה באמת -  הוא גם חג תפוחי האדמה בנוסף לסופגניות העשירות. אז כמה קלוריות יש לנו בתפוחי אדמה, כמה בבטטה ומי עדיף מהשניים? ועוד כמה עובדות שכדאי לכם לדעת על צמד הפחמימות האהובות.

 

דומים אבל שונים
ישנם תפוחי אדמה חומים, צהובים, ורודים וסגולים. תוכם עשוי להיות לבן או דומה לקליפתם. תפוחי אדמה גדולים יותר ניתנים לאחסון לזמן ארוך יותר. זני תפוחי האדמה נבדלים בעמידותם לתהליכי עיבוד שונים. יש שיחזיקו מעמד בצורה הקרובה למקורית תחת הרתחה, יש שישמרו על צורתם רק באפייה, יש שטעמם משופר כשהם נצלים בתנור, יש שמתאימים לסלט (זנים כאלה הם בדרך כלל קשיחים ומזכירים שעווה כאשר מרתיחים אותם) ויש שמתאימים לפירה. על האש הכל הולך כמובן. הבטטה, שנקראת גם תפוח אדמה מתוק, למעשה רחוקה בוטנית מתפוח האדמה הרגיל, ולמרות הדמיון בין השניים, הם גדלים בצורה שונה וגם מגיבים באופן שונה על הגוף שלנו.

 

בטטות על האש
בטטות על האש | צילום: אינסטגרם @cinnamonsnail

כמה קלוריות?

ב-100 גרם של תפוח אדמה, יש כ-80 קלורית, 2.02 גרם חלבונים, 17.47 גרם פחמימות, ו-0.09 שומן. מדובר בירק לא דל בקלוריות, אך לא משמין כמו שעשו ממנו. אכילה מתונה ממנו, בהחלט יכולה להיכלל בתוך תפריט דיאטטי בתנאי שאוכלים יחד איתו מאכלים נוספים כמו חלבון וירקות נוספים. תפוח האדמה גורם לתחושת שובע מהירה אך לא לאורך זמן כמו הבטטה למשל. ב-100 גרם בטטה יש 85 קלוריות, 1.6 גרם חלבון, 20 גרם פחמימות, ו-3 גרם סיבים תזונתיים.


מערכת חיסון

חשבתם שמדובר רק בפחמימות? בתפוח אדמה, יש המון ויטמין C, נכון שזה מפתיע? מומלץ לאכול תפוח אדמה בקליפתו, על מנת לשמור על הכמות הגבוהה של הויטמין. ויטמין C יעיל להחלמה ממחלות ויראליות וחיידקיות, לטיפול באסתמה, אקזמה, ואין-אונות. גם לבטטה לא חסר בכלל. השורש הכתום עשיר בבטא קרוטן, וויטמין A, בוויטמינים מקבוצה B באשלגן, מגנזיום וברזל, ויטמין C וויטמין E. גם תפוח האדמה וגם הבטטה יחזקו את מערכת החיסון, כאשר הבטטה גם תשמור על הראייה ותשמור על תחושת שובע ותסייע לדיאטה.

 

מחזקת את מערכת החיסון
מחזקת את מערכת החיסון | צילום: אינסטגרם @cinnamonsnail

כמה לאכול ועם מה?

גם התפוח האדמה וגם הבטטה בריאים ומומלצים לשילוב בתפריט התזונה שלנו באופן כללי וגם בחנוכה בתוך הלביבה. חשוב לזכור שמדובר במאכלים עתירי פחמימה ולכן מומלץ לשלב אותם עם חלבון. לדוגמא: שלבו יוגורט עם הלביבה שלכם, אכלו תפוח אדמה או בטטה בתוך סלט טונה או לצד דג.

 

חשוב לזכור שאם אוכלים את תפוח האדמה והבטטה בקליפתם, אתם זוכים לקבל עוד יותר סיבים תזונתיים וערכים גבוהים, אז תחסכו את פעולת הקילוף.