נווה מדבר: האגם השני בגודלו אחרי הכינרת ייפתח בדרום

פארק נחל באר שבע, מתחם הרכבת, סקייט-פארק אתגרי, פארק ילדים מפואר, מוזיאון מדע ועיר עתיקה שלא הולכת לישון: בירת הנגב שלא הכרתם

זמן צפייה: 01:20

בניגוד למשפט הרווח ש"לפעמים חלומות מתגשמים" נראה שהמילה "לפעמים" לא קיימת בלקסיקון של רוביק דנילוביץ, ראש העיירה הביצועיסט של באר שבע. הבחור חולם ומגשים בקצב מסחרר. בשנה האחרונה יצא לנו לבלות בעיר פעמים רבות ובכל פעם אנחנו מופתעים מחדש מההתפתחות המסחררת שמתרחשת בה, ולאו דווקא נדל"נית. רוצים דוגמאות? רק בחודש שעבר נחנך בעיר פארק ילדים מפואר, לפני כארבעה חודשים השיקו את מרכז המבקרים האינטראקטיבי "שער לנגב" ובאוקטובר יחנכו ברב טקס והמוני אוסטרלים וניו זילנדים – 3,000 אם לדייק, ובהם גם ראש ממשלת אוסטרליה, ניו זילנד ושאר נכבדי העולם, שיגיעו לגזור את הסרט של מוזיאון האנז"ק המנציח 100 שנים לקרב כוחות האנז"ק לשחרור העיר.

וזה עוד לא הכל, כי בחודש הבא תושק שדרת האוכל היפה ברחוב קק"ל, ובסוף 2018 יחנכו את פארק נחל באר שבע – פרויקט בילוי ונופש שאפתני באורך 8 ק"מ (גדול יותר מפארק הירקון), במרכזו חופרים בימים אלה בשיא המרץ את האגם השני בגדולו בארץ, לאחר הכנרת. חלק מהפארק כבר קיים ופועל עם טיילות, שבילי אופניים, גשרים ייחודיים, מתקני שעשועים, אמפיתיאטרון ומתחמי פיקניק, ובהמשך יצטרפו אליו ספורטק, פארק מים, מסעדה בלב האגם ועוד שלל הפתעות שנשמרות בסוד.

בנוסף, מוקמים בימים אלה עוד "ארבעה מגה פארקים", שיהיו פארקים נושאים וישלימו את החוויה של עיר ירוקה בלב הנגב. הפארקים החדשים מצטרפים לקיימים בהם פארק מרמלדה וסקייט-פארק אתגרי, שהכניסה לכולם היא ללא תשלום. אז כמו שהבנתם העיר ממנפת את עצמה ללא הפסקה, מתפתחת בצעדי ענק והופכת ליעד תיירות ובילוי אטרקטיבי, במיוחד במתחם העיר העתיקה. בשנים האחרונות העתיקה הסירה מעליה את האבק, הלכלוך וההזנחה, גילתה את מלוא יופייה והיא עכשיו שוקקת חיים ביום – עם מוזיאונים, גלריות ומרכזי מבקרים, ובלילה - עם תיאטרון פרינג' מצוין ושפע של בתי קפה, מסעדות וברים מדליקים, שהם כשלעצמם שווים קפיצה.

האגם הכי יפה בארץ - צפו:

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-017' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_67ph08qf' duration='52'']

בעיר כאמור שפע של אתרי תרבות, תיירות ופנאי וקשה לסקור את כולם, אז בחרנו את מתוכם את שבעת היי-לייטים שהם בגדר חובה:

שער לנגב

מזמן לא התרגשתי מאתר חדש, כמו "משער לנגב" - מבנה היסטורי המשלב עבר, הווה, ועתיד שלא ישאיר גם אתכם אדישים נוכח מימוש חזונו של "הזקן", שבוודאי לא חשב שיצליח לו כל כך. באם אתם מגיעים לבקר בעיר, זו נקודת הפתיחה שלכם להתאהב בנגב בכלל, ובבאר שבע בפרט. מרכז המבקרים התנחל במבנה בריטי שנבנה בסגנון טורקי. המרכז שמר על החזות החיצונית, המקורית, ובפנים הותאם להיום – הכל לבן , נקי ומעוצב בקווים נקיים שנותנים את כל הבמה למיצגים הטכנולוגים, האינטראקטיביים ולחוויה הרב חושית. כאן המבקרים קובעים מה לראות, מה מעניין ומה מסקרן ובוחרים בסיפורים אישיים, אנימציות וקטעים ארכיונים מתוך עולמות ההיסטוריה, מורשת, חינוך, תיירות, מדע, תחבורה ועוד, וזה הכי פאן, בעיקר כשהבחירות המעניינות נעשות על ידי הילדים. בנוסף יש גם מפה גדולה שאפשר להניע בה את האייטמים, לשלוח מסר לראש העיר ולשר לפיתוח הנגב והגליל, ולייעץ איפה להשקיע כספים, מה לפתח, איפה לבנות ואיך יראה, לדעתכם, הנגב בעתיד.

כיאה לדור הטכנולוגיה, כל ההפעלות והעמדות נעשות בטאצ' ובזיהוי עין אלקטרונית, כמו למשל בקוביות עץ שעליהן כיתוב העין מזהה ומעלה את הסרטון תבקשו לראות  לכשתזיזו אותם. דוגמא נוספת היא באגף החינוך, שעוצב כספרייה עם שולחן כתיבה על פזורים ספרים עם כיתוב אך בלי תמונות. אתם בוחרים את הסיפור, מניחים את הספר מתחת למקרן והוא 'מלביש' את התמונות בול במקום המתאים.

איפה: ההגנה 30, העיר העתיקה. הכניסה בתשלום.

פארק הילדים

בניגוד למשפט הרווח ש"לפעמים חלומות מתגשמים" נראה שהמילה "לפעמים" לא קיימת בלקסיקון של דנילוביץ. הבחור חולם ומגשים בקצב מסחרר ולראיה, פארק הילדים שהושק בחודש שעבר למרגלות מוזיאון "הלונדע", המשלים רצף של תרבות פנאי לילדים, והוא חלק מחזונו להקמת מגה פארקים נושאיים ברחבי העיר.

הפארק, המרהיב ביופיו, הוא מהסוג שלא משאיר אף ילד אדיש למראהו, ונראה שזו הייתה המטרה כי הילדים מתרוצצים בין המתקנים וצהלות השמחה נשמעות כמו קול פעמונים ברחבי השכונה. הפארק הגדול נושא אופי ימי והוא משתרע על 60 דונם ובמרכזו 5,500 מ"ר של אגם בו שוחים בהנאה ברווזים ודגי נוי. האגם מוקף מדשאות ועיקר העניין בו הוא האי בקצה האגם עם הגשרים, המגדלור הגבוה ומתקן השעשועים, האומגה, אוניית הפיראטיים ומפל המים הגדול שאפשר להלך תחתיו. בשטח הותקנו מתקני משחק ייחודיים, בהם גם כאלה המונגשים לבעלי צרכים מיוחדים, שכולם מוצללים. עוד בשטח שבילי הליכה ואופניים, אמפיתיאטרון ופינות מנוחה.

איפה: רחוב דוד הראובני, שכונת נווה מנחם-נחל עשן.

אומגה, אגם, מגדלור ופארק שעשועים. פארק הילדים, באר שבע | צילום: גיל נמט

כדאי שתכירו: עיר הילדים בחולון

[brightcove_iframe video_id='mood-vacation-in-israel-short-trip-013' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i0l0zhhl' duration='38'']

הבאר של אברהם

מסביב לבאר המקראית, בה נחתמה ברית השלום הראשונה בעולם בין אברהם לאבימלך מלך גרר, הוקם מרכז מבקרים ואתר מורשת המנציח את דמותו של אברהם אבינו. המרכז מספר בדרך מרגשת את סיפור המקום והאיש ומשתמש בטכנולוגיה חדשנית, בתכנים חווייתיים ובמיצג תלת מימד. המבקרים מוזמנים להלך בדרכו של אברהם כשבדרך מלווים אותם סצנות שרצות על קירות מסך, שהופכות אותם לחלק ממסעו מאור כשדים לארץ המובטחת. בתום 'המסע' צופים בסרטון אינטראקטיבי, המשלב גשם ורוחות, בסיומו המסך עולה והבאר מתגלה בתפארתה. עוד במרכז, "פסיפס השלום" - קיר בגודל 105 מ"ר עליו יצר האמן דוד וקשטיין (בשיתוף תלמידים ותושבים יהודים, נוצרים ומוסלמים מהאזור), רצף של דיוקנאות המציג את רוח העיר ואת מיזוג התרבויות, הסובלנות והאחווה, ואת מסר השלום, הפיוס והאהבת אדם, בהשראת הסכם השלום שחתם שם אברהם.

איפה: מרכז המבקרים הבינלאומי באר אברהם. 08-6234613. הכניסה בתשלום.

מדע דרומי

פארק מדע לתפארת, שממוקם במבנה ההיסטורי של בית הספר לשייחים במתחם העיר העתיקה, נ.צ. בסמוך ל"פיקוד". הפארק משתרע על 17 דונם הכוללים גן מדעי, בריכת מזרקות ומוזיאון המציע חוויית למידה כיפית ומעשירה. באולמות הרבים מוצגות תערוכות מרתקות שעוסקת בגנטיקה, ביולוגיה גרעינית ותקשורת סלולארית וכוללות מיצגי חושים, דרכי תקשורת והעברת מידע, המצאות, גילויים ופיתוחים, הכי חדשים בתחומם, המומחשים באמצעות משחקי מדע אינטראקטיביים. בין התצוגות המעניינות תוכלו לראות את "גרעין המדע" המדמה כור גרעיני באמצעותו נחשפים לשימושיה החיוביים של האנרגיה הגרעינית; את "צופן החיים" – כל מה שמעניין בגנטיקה שלנו, ואת "אטיטק" – תערוכת מדע צבעונית ופעילה המותאמת לזאטוטים בני שנתיים-שלוש.

איפה: פארק קרסו למדע, רחוב העצמאות  79, העיר העתיקה. 08-6252600. הכניסה בתשלום.

חוויית למידה כיפית ומעשירה. פארק קרסו למדע | צילום: אריאלה אפללו

ידע זה כיף

הלונדע הוא מוזיאון ילדים אינטראקטיבי, שנחשב לאחד מהמובילים והחשובים בארץ ובעולם. המוזיאון עוסק בהקניית ידע בדרך חווייתית ומציע לילדים, מגיל שנה עד 10, 50 מיצגים, משחקים אינטראקטיביים, משחקי חשיבה ולמידה מאתגרים, תקשורת בינאישית והתנסויות משכילות ומהנות בעולם המדע, התרבות והאמנות. המוזיאון  מתפרש על שלוש קומות ושתי חצרות ובכניסה אליו חולצים נעליים ומוזמנים להתרוצץ, להתנסות ולחוות. וראו הוזהרתם, הבילוי במקום הוא של שעות כי הילדים יסרבו להיפרד.

איפה: מוזיאון הלונדע, רחוב דוד הראובני 25.  08-6226926. הכניסה בתשלום.

מתחם הרכבת: 70414

על פסי תחנה ההיסטורית 'תקוע' הקטר המיתולוגי 70414 מימי הרכבת העות'מנית ששקשקה בעיר. את הקרונות וביתני התחנה הפכו למוזיאון מרגש הסוקר את ההיסטוריה של הרכבת בדרכים עדכניות הכוללות מיצגים, משחקי טריוויה בטבלטים, ספר מולטימדיה עם תמונות נעות והקרנת סרטונים על גבי הקטר עם רדת החשיכה. במתחם נערכים סיורים מודרכים (בתשלום) וכן הופעות, פעילויות וסדנאות על הרציף.

איפה: מתחם הקטר, שד' טוביהו 65. 08-6234613. הכניסה ללא תשלום, המוזיאון בתשלום.

כולל סיורים מודרכים. מתחם הרכבת | צילום: אריאלה אפללו

 ZOO  בנגב

מפתיע, אבל גם לבאר שבע יש גן  חיות והוא המשתרע על 50 דונמים מוקפי מדבר. ברחבי הגן 130 מיני עופות, יונקים וזוחלים מהארץ מהעולם, כולל אגם אקולוגי שמושך אליו את כל ציפורי הדרום. חלק מהחיות בגן הזאולוגי הן נדירות בארצנו, חלקן נצלו מסכנת הכחדה והאחרות נאספו פצועות בשטח וחייהן נצלו בגן. החיות חיות ברווחה ומקבלות כאן את כל התנאים המדמים את חייהן בטבע. בשטח אפשר לראות ראמים, פאנקים, זברות, זאבים, דישונים, פלמנגו, ננדו וגם את הבבונים הבלתי נמנעים. הטיול בגן הוא במסלול מעגלי, שמונגש גם לנכים, כשבקיץ אפשר להצטרף גם לסיורי הלילה.

איפה: נגב zoo, בסמוך למוזיאון חיל האוויר. בתשלום, כשכל הכנסות מיועדות לטיפול בחיות ולפיתוח הגן.

החיות מקבלות כאן את כל התנאים המדמים את חייהן בטבע. נגב זו, באר שבע | צילום: דיאגו מיטלברג

איפה ישנים בסביבה?

בית יציב – מרכז חינוך ואירוח שלו בית ההארחה שיתרונו הגדול הוא גם במיקומו המרכזי, צמידותו לפארק המדע ונגישותו הרגלית לכל אתרי התיירות והבילוי בעיר העתיקה. במתחם 76 חדרים (2 מיטות נפרדות שניתן לחבר) מאובזרים בטלוויזיה, מקרר וערכת קפה. המתחם מתפרש על 4 קומות ובכל קומה לובי עם כורסאות. לרשות האורחים בריכת שחיה חצי אולימפית, עונתית, מוקפת במדשאות וגינון מטופח. בנוסף, נערכות פעילויות בהן לילות אסטרונומיה מרתקים (בכל שני, 19:30-21:00) בהנחיית מרכז אילן רמון. בתוכנית: הרצאה, סיור מודרך בפלנטריום ותצפית בטלסקופ רובוטי. הפעילות מומלצת מגיל 7.

מחיר: 450-400 שקלים לזוג, 150 שקלים לילד, על בסיס מקום פנוי. לפרטים: 08-6277444.

הבית בעתיקה - צימרים עירוניים, שכאילו נלקחו מהכפר או מהמושב והועתקו בשלמותם לעיר. החדרים היפים ממוקמים במבנה טורקי בן 100, עוצבו בהשראה ים תיכונית והמראה הכפרי שולט עם ריהוט עץ, מרצפות טרה קוטה, טיח מרוקאי מיוחד ושילוב אריחים מצוירים. הכל משדר נועם, נוחות, וניקיון בוהק. במתם שלושה חדרי סטודיו זוגיים ושתי דירוניות הכוללת חדר שינה עם מקלחת צמודה, סלון, פינת אוכל ומטבח מאובזר. לחדרים צמוד  פטיו משותף מוקף צמחייה פורחת. ואם תרצו קצת פיקנטריה, באחד מהחדרים התגורר האסטרונט אילן רמון בהיותו סטודנט באוניברסיטת בן גוריון.

מחיר: 750-550 שקלים לזוג ללילה, איפה: רחוב גרשון 24, לפרטים: 055-6679105.

טרומפלדור בעתיקה – בוטיק אירוח הממוקם במבנה עתיק שלו קירות אבן אותנטיים. במתחם שני חדרים בגודל 30-45 מ"ר, שהגדול מביניהם מותאם לאירוח של עד 4 אורחים. לחדרים חצר משותפת עם מזרקה ופינות ישיבה. מחיר:  560-630 שקלים לזוג ללילה, ללא ארוחת בוקר. איפה: רחוב טרומפלדור.

מלון לאונרדו נגב - במלון הוותיק בעיר חדרי סופריור, ג'וניור, אקזקיוטיב וכן גם סוויטה נישאות המשתרעת על 50 מ"ר. במלון בריכת שחייה, ספא, ג'קוזי, חמאם טורקי וחדר כושר.