הגברת האכיפה על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

ההערכות למעורבות הטלפון הסלולרי כגורם לתאונות דרכים, מגיעות עד ל- 50% – תלוי את מי שואלים. עבור הרבה אנשים, הגיע שינוי התפיסה הזה מעט מאוחר מדי, אבל הוא הגיע והוא הצליח לשנות את כל גישת האכיפה של אגף התנועה של משטרת ישראל. כתבה פרסומית.

כבר בינואר 2008 פרסם אגף התנועה של משטרת ישראל הנחיות לאכיפת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. הדגש אז ניתן להתניית השימוש בטלפון באמצעות דיבורית בלבד, אך כפי שניתן ללמוד מהלשון הפאסיבית שבה נכתבו ההנחיות – "שוטר הנתקל בנהג האוחז בידו מכשיר טלפון נייד...", לא יוחסה חשיבות רבה לנושא האכיפה, שנותרה פאסיבית.
על ההשלכות של רוח האכיפה "המתחשבת" שיישמה המשטרה לאורך השנים, ניתן ללמוד מתדרוך שנערך בינואר השנה, לסיכום שנת 2017 בכבישי ישראל. בתדרוך זה, קבעה המשטרה כי השימוש בסלולרי בזמן נהיגה הוא הגורם מספר 1 לתאונות דרכים, שמספרן לא ממש יורד. בשנת 2017 נהרגו 362 בני אדם בתאונות דרכים בכבישי ישראל, ירידה של 15 הרוגים או 4% ביחס לשנה הקודמת, אך הרחק מהשפל של 2012 שהסתיימה עם 290 הרוגים "בלבד". מספר התאונות הקטלניות לעומת זאת, שומר על יציבות עם 322 תאונות ב-2017 לעומת 319 שנה קודם לכן.

לאורך השנים, הצהירה המשטרה על הגברת המאמץ לאכיפת עבירות טלפון נייד באמצעות הגברת הנוכחות של ניידות ואופנועי משטרה על כבישי ישראל, אך הבעיה הייתה בכלל בעיה תפיסתית. מנתונים שפרסמה המשטרה באמצע 2017, עולה כי שימוש בטלפון נייד לא הצליח בכלל להתברג לעשרת הראשונים ברשימת הגורמים לתאונות דרכים בישראל. מהירות מופרזת (69 תאונות), אי מתן זכות קדימה להולכי רגל (45) והתנהגות הולך רגל (40) כבשו את השלישייה הראשונה, אך את החיבור של גורמי התאונות עם השימוש בטלפון נייד, לא ידעה אז המשטרה לעשות.

כאמור, השינוי הגיע בתחילת 2018, אז שינתה המשטרה את התפיסה הכוללת, והכריזה על השימוש בטלפון סלולרי כגורם מספר 1 לתאונות דרכים. ההערכות למעורבות הטלפון הסלולרי כגורם לתאונות דרכים, משתנות החל מ-20% ועד 50% מכלל התאונות – תלוי את מי שואלים. עבור הרבה מאוד אנשים, הגיע שינוי התפיסה הזה מעט מאוחר מדי, אבל הוא הגיע והוא הצליח גם לשנות את כל גישת האכיפה של אגף התנועה סביבו.

מהן פעולות האכיפה המבוצעות כיום?

אכיפת השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה החלה לקבל תאוצה כבר במחצית השנייה של 2017, כשהמשטרה מזניקה יותר ויותר מבצעי אכיפה נקודתיים ברחבי הארץ לתפיסת נהגים עבריינים. יחד עם זאת, את שינוי התפיסה האמיתי, שבעקבותיו גם גובשה תכנית עבודה לאכיפה מקצה לקצה, ניתן לייחס לתחילת 2018 אז הוחמרה הסנקציה על נהיגה תוך שימוש בטלפון ללא דיבורית ל-1,000 שקלים ו-8 נקודות.

בנוסף להחמרת הענישה, נקטה משטרת ישראל שורה של פעולות להגברת האכיפה על ביצוע העבירה, פעולות שיכולות לגעת בכל אחד מאיתנו ואשר מחייבות אותנו לשים יותר לב להתנהלותנו בכביש.
תשומת לב השוטרים

אמצעי האכיפה הטוב ביותר, הפשוט ביותר והיעיל ביותר. שוטרי התנועה הונחו לחפש בכל מקום נהגים המשתמשים בטלפון סלולרי בניגוד לחוק. כעת משטרת ישראל לא ממתינה ששוטר "ייתקל" אולי בנהג כזה, אלא מנחה באופן ישיר את שוטריה לחפש את אותם נהגים באופן אקטיבי. בכדי להדגיש את הסכנה בשימוש בטלפון הסלולרי בזמן הנהיגה, הרחיבה המשטרה את האכיפה בהיבט זה לכל עבירה של היסח דעת.

בעקבות הנחיה זו פורסמו ברשתות החברתיות מאות מקרים של נהגים שנתפסו בגלל ש"הורידו את ראשם לשנייה אחת כדי ללגום מהקפה", או ש"הסירו את עיניהם לשבריר שנייה כדי לכוון את הרדיו". לבאזז שנוצר סביב העניין היה אפקט חשוב נוסף בהיבט ההסברתי וביעילות פעולות האכיפה. מרכיב זה הוא כנראה החשוב ביותר בתוך מכלול האכיפה נגד עבירה זו, שכן הוא יוצר הרתעה מול הנהגים, בכפוף לידיעה שבכל רמזור ובכל רגע נתון יכולים להגיח מהצד שוטר רגלי, אופנוע או ניידת ולתפוס אותם בשעת מעשה. שינוי התפיסה ומיקוד האכיפה הם שאפשרו ליצור את ההרתעה הנדרשת.

מצלמות ייעודיות

בכדי לאתר את הנהגים העבריינים בשעת ביצוע המעשה, הכניסה המשטרה לפעולה מצלמות ייחודיות בעלות יכולות זום גבוה, שמאפשרות להן לצפות אל תוך החלל הפנימי של הרכב ממרחק רב. לאורך דרכים ראשיות הוצבו שוטרים עם מצלמות ניידות בעלות עדשות ארוכות, שחיפשו נהגים עבריינים העושים שימוש בטלפון סלולרי וצילמו אותם. בהמשך, התקינה המשטרה מצלמות נייחות דומות בדרכים ראשיות ועמוסות ובצירים אדומים.
רחפנים
לאחרונה החליטה המשטרה להכניס את השימוש ברחפנים לצורך אכיפת עבירות תנועה. רחפנים אלה, בדומה למסוקי המשטרה, עוסקים באכיפה כוללת של כל עבירות התנועה, וכחלק מזה מגבירים את ההרתעה ואת האכיפה בפועל, גם כנגד עבירות שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה.

מה עושים אם נתפסתם?

אם נתפסתם נוהגים תוך שימוש אסור בטלפון סלולרי, אתם לחלוטין לא לבד. אלפי נהגים קיבלו בחודשים האחרונים דו"חות תנועה בגין עבירה זו, בהמשך ישיר להגברת רמת האכיפה ותשומת הלב הממוקדת שמעניקה המשטרה לעבירה זו ולעבירות היסח הדעת בכלל.
העניין הוא, שכל עוד לא אנחנו הם אלה שנתפסו, אנחנו דווקא מברכים על האכיפה המוגברת ומאשימים את "הנהגים האלה", שלא מצייתים לחוק. פתאום כשזה קורה לנו, אנחנו הופכים להיות בעצמנו "הנהגים האלה", אנחנו מאשימים את עצמנו ומקבלים עלינו את הדין בהכנעה. בפועל, תמיד יש מה לעשות, ולא חייבים לקבל את אימת הדין ככתבה וכלשונה, ולעיתים גם יש סיבות טובות לכך.

אם אתם אוחזים בידכם דו"ח תנועה בגין עבירת טלפון נייד, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא למצוא עורך דין תעבורה מקצועי ובעל מוניטין. מטרתו של עורך הדין היא להקל על העונש שקיבלתם, בין שמדובר בהפחתה של העונש ובין בביטולו באופן מוחלט, ולשם כך עומדים לרשותו מספר כלים, העוסקים במישורים המשפטיים השונים של ביצוע העבירה:

• ליקויים טכניים – התנהגות השוטר, אמינות המצלמה, אי עמידה בפרוטוקול מתן דו"ח לאזרח, טענות שהעליתם בפני השוטר בזמן אמת וכן הלאה
• נסיבות אישיות – נסיבות מקלות קיימות בכל תיק משפטי, ובכלל זה גם בתיקי תעבורה. עורך דין תעבורה ידע לזהות את הנסיבות האישיות שלכם, שבגינן ניתן יהיה לפחות להשיג הקלה בעונש
• נסיבות המקרה – החוק הוא כוללני ומיועד לכסות את כל המצבים האפשריים, אך בתוכו יכולים להתקיים חריגים, ותפקידו של עורך הדין הוא למצוא את החריגים במקרה שלכם. כך למשל, נסיעה בדרך חשוכה החשופה לסכנות ביטחוניות עשויה להוות עילה לשיחה עם קרוב משפחה בזמן אמת.

גם אם נתפסתם משתמשים בטלפון הנייד שלכם בזמן נהיגה, יש לכם מה לעשות – פנו לעורך דין תעבורה מקצועי וייתכן מאוד שתוכלו ליהנות מהקלה בעונש. ואל תדאגו למצב התאונות בישראל – כל הקלה שתקבלו, אם תקבלו, תתבסס על צדק בלבד, גם אם אינכם יכולים לראות אותו כרגע לפני שהתייעצתם עם עורך דין תעבורה.

הכתבה באדיבות עורך הדין לעינייני תעבורה דמיטרי אניקין