סערת פרס ישראל לרב יוסף: "מי אמר שהוא צריך להצטיין בציונות?"

בג"ץ דן בעתירה נגד הענקת פרס ישראל לרב הראשי יצחק יוסף. עו"ד בתיה דרור, ממגישות העתירה, אמרה: "אבי, שיושב כאן באולם, ניצול שואה, שכל חייו לומד ומלמד תורה - הוא וכל אזרחי המדינה ראויים שהפרס שניתן בשמם לא יוענק למי שמבזה את ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית". השופט עמית: "מי אמר שמקבל הפרס צריך להצטיין בציונות?"

הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בג"ץ דן היום (שני) בעתירה נגד הענקת פרס ישראל לרב הראשי יצחק יוסף, בקטגוריית ספרות תורנית ומשפט עברי. עו"ד בתיה דרור, אחת ממגישות העתירה, אמרה בדיון: "היום, יום הזיכרון לשואה האיומה שהתחוללה על עמנו - קיומה של מדינת ישראל, עצמאותה וריבונותה, באמצעות מוסדות השלטון, הרשות המחוקקת, בית המשפט, צה"ל, מפקדיו ולוחמיו, מוסדות התרבות ועולם התורה והישיבות המשגשגות – הם התשובה הניצחת לאיום הקיומי על העם היהודי לדורותיו".

"אבי, שיושב כאן באולם, ניצול שואה, שכל חייו לומד ומלמד תורה - שזכה שנכדותיו ונכדיו לחמו ולוחמים ברגעים אלו ממש על הגנת המדינה – הוא וכל אזרחי המדינה, ראויים שפרס ישראל, הניתן בשמם, לא יוענק למי שמבזה את ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית, את שלטון החוק, בז ללומדי התורה המתגייסים לצבא – והכל בשם שמיים, בשם התורה שהוא מפעלו שעליו נמצא ראוי לקבל את הפרס" הוסיפה עו"ד בתיה דרור.

השופט יצחק עמית תהה: "הרב יוסף לא מצטיין בציונות. מי אמר שמקבל הפרס צריך להצטיין בציונות?".

הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף
הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הרב יוסף עורר לפני כמה ימים סערה נוספת, כשבמהלך שיעורו השבועי התייחס לירי הטילים לעבר ישראל במתקפה האיראנית - וטען כי המדינה לא ניצלה מהירי "בזכות הרמטכ"ל" - אלא בזכות בני הישיבות: "13 אלף טילים זרקו על המדינה שלנו, ברוך השם איזה ניסים ונפלאות שהיו לנו. בזכות מה זה? בזכות מי? בזכות הרמטכ"ל? זה בזכות בני התורה, בזכות בני הישיבות, שהם יושבים ועוסקים בתורה".

במקרה אחר, ברקע הקרב על חוק הגיוס, הרב הראשי אמר בשיעורו השבועי: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל". הוא הוסיף: "כל החילונים האלה צריכים להבין שבלי התורה – לא תהיה הצלחה לצבא. ראינו איך הצבא הצליח בבוקר שמחת תורה. במשך כמה שעות באו ושחטו... איפה היה הצבא? הוא מצליח רק בזכות בני התורה".