טקס פרס ישראל נערך בשדרות: "מאז 7 באוקטובר ראינו את עם ישראל במיטבו"

לאחר האיומים לבטלו והסערה שהתעוררה, 15 חתני וכלות פרס ישראל זכו לכבוד, ביניהם איל וולדמן, שלחץ את ידו של קיש - על אף שהאחרון סירב תחילה להעניק לו את הפרס הנכסף. שר החינוך אמר בטקס: "חוסנה הלאומי של ישראל אינו מבוסס רק על טנקים, מטוסים ופצצות, אלא על רוח הגבורה, אהבת האדם והארץ, על המצאות ומחקרים פורצי דרך, על תרבות ואומנות ועל מפעלי חיים של היחיד למען האומה"

זמן צפייה: 01:13

לאחר האיומים לבטלו, והסערה שהתעוררה בעקבות זאת, פרסי ישראל חולקו היום (שלישי) בשדרות. 15 חתני וכלות פרס ישראל לשנת תשפ"ד זכו לכבוד בטקס המיוחד בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר החינוך יואב קיש וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן.

איל וולדמן זכה בפרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית - זכייה שבעקבותיה בוטל הפרס על ידי שר החינוך יואב קיש, והוחזר כעבור זמן מה. אף על פי כן, קיש העניק לוולדמן את הפרס - והם לחצו ידיים. משה אדרי ועדנה סולודר ז"ל הינם חתן וכלת פרס ישראל למפעל חייםד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, הינו חתן פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית - על אף שעובדי המכון הכפופים לו מתחו ביקורת חריפה על התנהלותו, וטענו כי "היה צריך לוותר על הפרס". בתחום זה זכתה גם ד"ר כוכב אלקיים לוי, שסערה פרצה סביב זכייתה.

טקס פרס ישראל תשפ"ד, שנערך בשדרות
טקס פרס ישראל תשפ"ד, שנערך בשדרות | צילום: מישל אמזלג, לע"מ

בתחום הגבורה האזרחית זכו מנחם קלמנזון ואיתיאל זוהר - "צוות אלחנן" - שהצילו יותר מ-100 תושבים בבארי. חתן פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי הינו הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף - שאמר בשיא משבר הגיוס: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע לחו"ל", ועל כן הוגשו נגד זכייתו עתירות לבג"ץ - שנדחו. חתן פרס ישראל בתחום הספורט הינו מיקי ברקוביץ', ופרס ישראל בתחום התקשורת זכה שלמה נקדימון.

בחקר הפסיכולוגיה זכה בפרס ישראל פרופ' גרשון בן שחר, בחקר מדעי החיים פרופ' חגי ברגמן, ובחקר המתמטיקה, מדעי המחשב, הנדסת מחשבים - פרופ' ויטלי מילמן. חתן פרס ישראל בחקר הכלכלה, חקר הסטטיסטיקה הינו פרופ' יעקב ריטוב - שהחליט לתרום את כספי הזכייה לפורום המשפחות הישראלי-פלסטיני, ובפרס ישראל בתחום חקר הפיזיקה זכה פרופסור צבי מאז"ה, העוסק בתחומי האסטרופיזיקה התיאורטית והאסטרונומיה התצפיתית.

זוכי פרס ישראל לשנת תשפ"ד
זוכי פרס ישראל לשנת תשפ"ד | צילום: מישל אמזלג, לע"מ

שר החינוך יואב קיש נאם במהלך הטקס, ואמר: "טקס פרס ישראל מתארח היום כאן בעיר שדרות, תחת הצל הכבד של אירועי 7 באוקטובר. יום שבו שר ההיסטוריה שלח לנו תזכורת עם כוכבית אזהרה, שמושגים כמו חירות ועצמאות מדינית אינם מובנים מאליהם. במיוחד לא לנו, היהודים. אלו ימים מורכבים ומאתגרים. הפצעים טרם הגלידו, עשרות אלפים מפונים מבתיהם, מאה שלושים ושניים חטופים עדיין נמצאים בשבי החמאס, וברגעים אלו ממש חיילינו נלחמים ולצערנו גם יש בהם שמוסרים את נפשם להגנת המולדת. מגש הכסף נמתח מתש"ח ועד תשפ"ד".

"העם שלנו תמיד ראה בחינוך יסוד מרכזי בקיומו", הוסיף קיש, "העומד על שתי רגליים – החינוך לִמצוינות מצד אחד, והחינוך לערכים מצד שני. הזוכים והזוכות בפרסים הערב – מגלמים את שתי הרגליים האלה, שעליהן מושתת החינוך שלנו – מצוינות וערכים. יש כאן שזוכים על עבודתם המדעית, האקדמית, ויש על הפעולות הערכיות שעשו ב-7 באוקטובר או בימים שאחריו".

עוד אמר: "אחרי שנה מקוטבת כל כך, אחרי שכמעט הדרדרנו למלחמת אחים, מאז 7 באוקטובר ראינו את עם ישראל במיטבו. ראינו גילויים של ערְבות הדדית, עזרה הדדית, אנשים שיצאו להציל את אחיהם, בלי לבדוק אם חבשו כיפה או כובע, אם הצביעו ימין או שמאל, בלי לשאול אם השתתפו במחאה, אם הפגינו בעד או נגד הממשלה. בלי שום שאלה, יצאו אנשים מן היִישוב, רצו אל מול פני האש, סיכנו את חייהם, כדי להציל חיים. גילינו שדור תש"ח ודור תשפ"ד עשויים מאותו החומר".

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"בימים המורכבים האלה, קשה להעניק פרסים ולחגוג. ולכן, בחרנו להתמקד השנה בפרס ישראל לתקומה, גבורה אזרחית וערבות הדדית. חוסנה הלאומי של מדינת ישראל אינו מבוסס רק על טנקים, מטוסים ופצצות. הוא מבוסס על רוח הגבורה, אהבת האדם והארץ, על המצאות ומחקרים פורצי דרך, על תרבות ואומנות ועל מפעלי חיים של היחיד למען האומה. כלות וחתנים יקרים של פרס ישראל תשפ"ד, אתם נמצאים בפסגת העשייה הזאת, אתם מהווים השראה לילדים החולמים לעמוד על הבימה הזאת בעתיד, אתם עושים אותנו עם ואומה טובים יותר".