משחק קטלני: "רצו שאכאיב לעצמי"

אתגר "הלוויתן הכחול" הוא משחק שהתחיל כנראה ברוסיה בו מקבלים ילדים ובני נוער רשימת משימות ממפעיל אלמוני, בהן הם אמורים לפגוע בעצמם ובשלב האחרון להתאבד

"הם רצו שאכאיב לעצמי"
"הם רצו שאכאיב לעצמי" | צילום: חדשות 2

המשחק שמבקש מילדים ובני נוער להתאבד: אתגר "הלוויתן הכחול" הוא שמו של משחק שהתחיל ככל הנראה לפני ארבע שנים ברוסיה, ומאז התפשט למקומות אחרים בעולם. במסגרת המשחק ילדים ובני נוער מקבלים רשימת משימות מידי מפעיל אלמוני, בהן אמורים המשתתפים לפגוע בעצמם, וצריכים לספק תמונות כהוכחה לכך שהשלימו אותן - כשהמשימה האחרונה היא התאבדות. "הם אמרו לי שאם אפרוש הם ימצאו אותי", סיפר גרמן ויקולוב, בן 16 ששיחק במשחק.

''הם רצו שאכאיב לעצמי''
''הם רצו שאכאיב לעצמי'' | צילום: חדשות 2

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כשגרמן קיבל את הפנייה הזאת לפני כחצי שנה, ב-VK, הפייסבוק הרוסי, עוד לא היה לו מושג למה הוא נכנס. "משימה ראשונה הייתה לצלם את עצמי, משימה שנייה זה לכתוב על היד לוויתן והמשימה השלישית הייתה לצייר לוויתן עם משהו חד ופשוט לעשות לעצמי כואב", הוא סיפר.

הילדים נדרשים לחתוך את עצמם
הילדים נדרשים לחתוך את עצמם | צילום: חדשות 2

לא ברור אם המשחק בכלל קיים או שמדובר רק בשמועה, אגדה אורבנית שיצאה משליטה וגובה קורבנות של בני נוער פגיעים. ברוסיה מדווחים על כ-130 בני נוער שהתאבדו, לכאורה, בגלל השתתפות באתגר, ומקרים נוספים שדווחו בעולם נקשרו אליו, כולל שניים רק בשבוע שעבר בארצות הברית.

ככל הנראה המשחק הומצא ברוסיה
ככל הנראה המשחק הומצא ברוסיה | צילום: חדשות 2

בישראל לא ידוע על מקרי מוות בעקבות השתתפות באתגר אבל כבר היו מספר דיווחים על ילדים שלקחו בו חלק. משרד החינוך הוציא מכתב להורים בו הוא פרסם סימנים שעלולים להעיד על כך שהילד משתתף באתגר: הסתגרות והתבודדות, צפייה מוגזמת בסרטי אימה, פציעה עצמית וחריטה של צורת לוויתן על הגוף. במסמך המליצו להורים לדווח על כל מקרה, לדבר עם הילדים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע.

כ-60% מהמתאבדים דיברו ושיתפו בכך את חבריהם", אמר פרופ' חגי חרמש, חבר ועד בעמותת "בשביל החיים". "להציל חבר יקר מהתאבדות זו לא הלשנה, כי אם לא ננקוט את הצעדים הנדרשים בזמן נאבד את החבר ונשאר עם תחושות אשמה קשות מאוד לכל ימי חיינו".

בכל מצב של חשש לפגיעה או השתתפות ב"לויתן הכחול" אפשר לפנות לאתר "סהר" http://www.sahar.org.il‏ או לעמותת "בשביל החיים" בטלפון 03-9640222.