גבר שחלה בסרטן השד הוכר כנפגע תאונת עבודה

הביטוח הלאומי נאלץ להכיר בגבר שחלה בסרטן השד כנפגע תאונת עבודה, זאת לאחר שהתברר כי במשך 20 שנה נחשף לחומרים מסוכנים במפעל שבו הועסק

חלה בסרטן השד והוכר כנפגע (אילוסטרציה)

 

לאחר מאבק ממושך, בית הדין האזורי לעבודה קבע כי על הביטוח הלאומי להכיר בנכותו של גבר בן 71 כתאונת עבודה, זאת לאחר שחלה באופן נדיר בסרטן השד. האיש, שעבד מעל ל-20 שנה כמנהל עבודה במפעל יודאיקה, הוכיח במאבקו כי במהלך עבודתו נחשף לחומרים שהגדילו את הסיכוי לחלות בסרטן, על אף הופעתו הנדירה יחסית בקרב גברים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במסגרת עבודתו, נחשף הגבר במשך שני עשורים לשעווה תעשייתית, צבעים, מתכות, ממיסים אורגניים, חומצות וחום גבוה בתהליך המסת השעווה ובעבודה עם ברנר. בחודש אוגוסט בשנת 2011 אובחן הגבר כסובל מגידול ממאיר בשד ועבר ניתוח להסרתו. בביטוח הלאומי התעלמו בתחילה מהקשר בין האירועים וסירבו להכיר בסרטן השד כתאונת עבודה.

אילוסטרציה
אילוסטרציה

"זמן קצר לאחר שהבראתי ביצעתי בדיקה גנטית כדי לנסות ולאבחן מהיכן זה הגיע", סיפר האיש לחדשות 2 Online. "הרופאים הודיעו כי אין כל גורם גנטי למחלה. בשלב זה התחלתי לנסות לבדוק מה גרם לכל הסיוט הזה".

"סבירות של 50% לקשר בין המקרים"

סרטן השד אצל גברים נחשב לנדיר ביותר ומדובר במקרים בודדים למיליון גברים. למרות זאת, מחקרים קובעים כי ישנה סבירות מעל ל-50 אחוזים להימצאות קשר בין השפעת תנאי העבודה להופעת הסרטן. בשלב ראשון, מומחה שמינה בית המשפט לא הסכים להכיר בקשר בין התחלואה לתנאי העבודה.

בשל כך, האיש ערער על ההחלטה באמצעות עו"ד טל אלבוים ועו"ד עמוס כהן ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין. מומחה מיוחד שמינה בית הדין הסביר כי לסביבת העבודה הייתה השפעה משמעותית על התפתחות הגידול, וקבע כי מדובר בתאונת עבודה. בשל כך, המומחה ציין כי יש לקבוע את שיעור הנכות של האיש לצורך קביעת הפיצוי המגיע לו.

הביטוח הלאומי נאלץ להכיר (ארכיון)
הביטוח הלאומי נאלץ להכיר (ארכיון) | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"אני מרגיש יחסית טוב היום", הוסיף האיש. "יחד עם זאת הטיפולים במחלה גרמו לפגיעה בגב וגם בנוחות התפקוד היומיומי - כי יש דברים שאני כבר לא יכול לעשות. ישנו גם הפחד שיום יבוא ודבר כזה עלול לחזור".

השופטת קבעה: התחלואה - תאונת עבודה

בעקבות חוות הדעת של המומחה שמינה בית הדין, השופטת הדס יהלום, סגנית נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, פסקה כי התביעה להכרה בסרטן השד אצל הגבר כתאונת עבודה מתקבלת. בית הדין חייב את הביטוח הלאומי לשלם הוצאת משפט בסך כ-4,000 שקלים.

בעקבות פסק הדין, הביטוח הלאומי הכיר במחלה כתאונת עבודה וזימן את הגבר לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות המגיע לו.

לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il