החטופים שקיבלו הצעה להשיא משואה וסירבו - וזו שהסכימה

פרסום ראשון: לעמית סוסנה וארבעת בני משפחת מרמן-הר, ששהו בשבי חמאס, הוצע להשיא את "משואת התקווה" בערב יום העצמאות - אך הם סירבו: "אין שום תפארת למדינת ישראל ביום העצמאות הזה". לבסוף, אורי מגידיש, ששוחררה גם היא מהשבי, נבחרה להשיאה

זמן צפייה: 01:40

פרסום ראשון: למספר חטופים ששוחררו משבי חמאס הוצע להשיא את "משואת התקווה", המוקדשת לחטופים ולמשפחותיהם, אך הם סירבו - כך פורסם היום (ראשון) לראשונה במהדורה המרכזית. לאחר סירובם, נבחרה רב"ט אורי מגידיש, ששוחררה במבצע הירואי לאחר 23 ימים ברצועת עזה, להשיא משואה זו.

עמית סוסנה, ששוחררה לאחר 55 ימים בשבי, היא אחת מהחטופות והחטופים אליהם פנתה הפקת טקס הדלקת המשואות כדי שישיאו את "משואת התקווה" ביום העצמאות, אך היא סירבה. כזכור, סוסנה שיתפה בעדות מצולמת על חוויותיה הקשות מרצועת עזה, ביניהן הפגיעה המינית שחוותה - והפנייה אליה נעשתה דרך גורם עקיף.

עמית סוסנה
עמית סוסנה | צילום: קסטינה תקשורת

כמו כן, נעשתה פנייה ישירה לארבעת חברי משפחת מרמן-הר ששוחררו מהשבי: קלרה מרמן וגבריאלה ליימברג, ששוחררו לאחר 53 ימים מהשבי בעסקת החטופים, ולואיס הר ופרננדו מרמן, שחולצו במבצע "יד הזהב" הנועז, לאחר 129 ימים בשבי - אך כולם סירבו.

הם הסבירו מדוע סירבו: "כשהגורם הרשמי של מדינת ישראל שאל בתמימותו 'למה?', אמרנו כי כל עוד לא חזרו כל החטופים, כל עוד לא חזרו כל המפונים מביתם, כל עוד לא בנו ממ"דים, כל עוד ראש הממשלה מסרב לקחת אחריות על חלקו במחדל ה-7 באוקטובר, כל עוד לא יתחיל פה תהליך אמיתי של תיקון, לא אפשרי להוציא מבדל שפתינו את המילים 'לתפארת מדינת ישראל'".

פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם המשפחה
פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם המשפחה

כאמור, לבסוף נבחרה להשיא את המשואה רב"ט אורי מגידיש, התצפיתנית שנחטפה ממוצב נחל עוז, שרדה 23 ימים בשבי חמאס, וחולצה במבצע נועז של צה"ל ושב"כ. לאחר תקופת התאוששות קצרה, אורי בחרה לשוב ולהמשיך את שירותה הצבאי.

חרבות ברזל חטופים הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם התצפיתנית אורי מגידיש שחולצה משבי חמאס
הרמטכ"ל עם התצפיתנית אורי מגידיש שחולצה משבי חמאס

יחד עם מגידיש, תשיא את המשואה סגן-אלוף ליאת נפש, ראש ענף נפגעים במילואים של חיל הגנת הגבולות, המייצגת את מערך הנפגעים של צה"ל, המלווה את משפחות החטופים, החללים והפצועים בגוף ובנפש, ביניהם את אורי מגידיש ומשפחתה החל מיום שחרורה. בהודעה נמסר כי "מערך הנפגעים הוא חלק מהמאמץ הלאומי שמובילה ממשלת ישראל, המחויבת להשבת החטופים, לליווי הפצועים, לכבוד החללים ולדאגה לבני המשפחות".

מהמטה לטקסים ואירועים ממלכתיים נמסר בתגובה: "אכן בוצעה פנייה של מנהלת החטופים לשבים אשר בחרו לא לקחת חלק בטקס עד שכל החטופים ישובו הביתה. אנו מכבדים את רצונם של השבים ומבינים לליבם".