טייסים, רופאים ויום שיבוש: המחאה נערכת להצבעה הצפויה בכנסת

לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית על ביטול עילת הסבירות, שתיערך ביום שני הקרוב, ארגוני המחאה השונים מחריפים את צעדיהם. בשבוע הבא צפוי "יום התנגדות לאומי", לצד שביתה בהסתדרות הרפואית, אי-הגעה של טייסים וחברות שיצמצמו את תשלומי המסים

זמן צפייה: 02:18

לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה בכנסת על החוק לביטול עילת הסבירות, ולקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הקרוב - ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו אמש (חמישי) על "יום התנגדות לאומי" שיתקיים ביום שני הקרוב ובו מתוכננות חסימות כבישים ומחאות נוספות. במקביל, ההסתדרות הרפואית הזהירה מפני שביתה אם תקודם החקיקה וההערכות הן שגם הטייסים יחריפו את מחאתם ולא יגיעו לאימוני המילואים.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הודיע אמש כי הדיון בנוגע לעילת הסבירות שיתקיים ביום ראשון "יהיה הדיון האחרון לפני הפצת הנוסח להסתייגויות. בדיון יוכלו חברי הכנסת לסכם את דעתם בנוגע לחוק". לדבריו, הדיון הבא יתקיים ביום שני - במקביל ל"יום ההתנגדות הלאומי" שעליו הודיעו מובילי המאבק נגד המהפכה המשפטית.

רוטמן סידר את לוח הזמנים כך שעד יום שני בבוקר יוגשו כלל ההסתייגויות וההצעה תוכל לעלות להצבעה לאחר מכן. ארגוני המחאה הודיעו עוד לפני כן על "יום ההתנגדות הלאומי" והדגישו כי "רגע האמת מתקרב".מובילי המחאה קראו ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ולראשי המשק מכלל הסקטורים "להודיע על השבתה כללית ולהצטרף ליום ההתנגדות, ובכך להכריח את הממשלה לעצור את החקיקה ההרסנית".

ח''כ שמחה רוטמן
ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דיקטטורה, הפגנה, מחאה, מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כמו כן, לאחר הקלטות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסמו בחדשות 13, מאבק הטייסים בחקיקה צפוי להחריף. בצה"ל נערכים לשבוע מתוח ולהסלמה במחאת טייסי המילואים. בשבוע שעבר כ-400 טייסים השתתפו בכנס בנושא בו שמעו על עילת הסבירות והמשמעות של הצעות החוק. רבים מהם הביעו עמדה כי אם עילת הסבירות תעבור, הדבר יקשה עליהם להמשיך ולהגיע לאימוני המילואים - מה שיוביל לירידה ברמת הכשירות המבצעית שלהם. חלקם אמרו כי "הקו האדום" מבחינתם הוא פיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

על-פי ההערכות בצה"ל, בשבוע הקרוב צפויים כמה טייסים, ייתכן שעד עשרה, לא להגיע לאימוני כשירות. לדבר יש השפעה על הכשירות שלהם לתקוף בסוריה או בעזה, או להתכונן למלחמה הבאה - מה שיחייב את הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר לקבל החלטות אם לנקוט צעדים משמעתיים. בתוך כך, ישנה התארגנות של 600 קצינים ולוחמים מסיירת צנחנים שתומכים במהלכי אי-ההתייצבות למילואים של אנשי סיירת צנחנים.

טייסי חיל האוויר | צילום: חדשות 13
Whatsapp Image 2023 07 11 At 1
מפגין נגד המהפכה המשפטית | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

צעדי מחאה נוספים צפויים להגיע מכיוונים אחרים. בתום דיון חירום אתמול של ההסתדרות הרפואית, מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי כי "לאחר שבחנו את השלכות ביטול עילת הסבירות על מערכת הבריאות, הוחלט להתנגד לחוק שכן הוא יפגע אנושות במערכת הבריאות". ההסתדרות הרפואית הוסמכה בדיון להיאבק בחקיקה והוסיפו: "אם הממשלה לא תעצור - מערכת הבריאות תעצור".

ההפגנה בצומת קפלן תל אביב
ההפגנה בצומת קפלן תל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה, מחאה, מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כיוון נוסף של מחאה מגיע בדמות צמצום תשלומי מסים מצד חברות שונות בישראל. אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי חברות הפועלות בישראל נערכות לצמצם את תשלומי המיסים שלהן למדינה. החברות מתכננות להודיע כי הרווחים שלהן בישראל צפויים להיפגע בעקבות המהפכה המשפטית - כך שאין עוד הצדקה לשלם את תשלומי המס הקבועים שלהם למדינה באותם שיעורים.

במידה וחברות רבות ייפנו בדרישות להורדת המקדמות, מתוך ציפייה לשחוק באופן דרמטי את הרווח השנתי של ישראל, עלול להיווצר נזק של מילארדי שקלים לקופת המדינה. זאת על רקע שנה קשה לכלכה הישראלית ממילא, בה גביית ההכנסות ממיסים הייתה נמוכה מהצפוי.