מתייחדים עם זכר ששת המיליונים: טקסי יום השואה ברחבי הארץ

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: ב-10:00 נשמעה צפירת דומייה של שתי דקות. לאחר מכן החל טקס הנחת הזרים ביד ושם ואירוע "לכל איש יש שם" - שם הקריא הרצוג שמות נספים ממשפחות של שני חטופים. ב-14:30 יצא לדרך מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו

זמן צפייה: 02:12

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, שמתקיים בצל טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, עומד בסימן "הקהילה היהודית ושברה". ב-10:00 הבוקר (שני) הושמעה צפירת דומייה של שתי דקות ברחבי הארץ. מיד לאחריה החל טקס הנחת הזרים ביד ושם, ולאחריו, ב-11:00, נערך טקס "לכל איש יש שם" וב-13:00 - טקס אזכרה בשטח המוזיאון. ב-14:30 יצא לדרך מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו. ב-19:30 יינעל יום הזיכרון בטקס בבית לוחמי הגטאות.

בישראל חיים כיום כ-133 אלף שורדי ושורדות שואה, כ-2,500 מהם חוו את מאורעות 7 באוקטובר בעוטף. כ-2,000 שורדי ושורדות שואה נאלצו להתפנות מבתיהם בעקבות המלחמה, 86 מתוכם הלכו לעולמם בחצי השנה האחרונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס "לכל איש יש שם" כי "היקף הקטל בשואה שקול ל-5,000 פעמים 7 באוקטובר. ההבדל הוא שאז היה לנו מגן".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 | צילום: רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר באירוע "לכל איש יש שם": "השנה, שבר על שבר הושברנו, ועינינו ראו מראות שלא חשבנו שנראה עוד, כעם חופשי בארצו. פצעי 7 באוקטובר עדיין פעורים בליבנו. אנחנו אבלים ושכולים ולא נוכל לשקוט כל עוד אחינו ואחיותינו חטופים בידי מרצחי חמאס. לכן, לרשימת שמות בני משפחתי ומשפחת רעייתי מיכל שנספו בשואה, אני מבקש לצרף השנה באופן סמלי את שמותיהם של כמה נספי שואה שהם קרובי משפחה של שניים מהחטופים הנמצאים בעזה - אלכס דנציג ומתן אנגרסט".

"אלכס דנציג (75), שנולד בוורשה והתיישב בניר עוז – אביהם של בן, מתי, יובל ולי - הוא היסטוריון ישראלי ידוע ומחנך דגול ב"יד ושם". סמ"ר מתן אנגרסט אנגרסט (21) מקריית ביאליק, בנם של חגי וענת, חייל שריון ואח בכור לעדי, אופיר ורועי. בשם כולנו, אני מבקש להיות לשניהם היום לשליח ולפה בהזכרת שמות בני משפחתם שנספו בשואה. עד שישובו אלינו מן התופת, מי ייתן ובמהרה"

הרצוג קרא את שמות בני משפחתו ומשפחתו של מיכל רעייתו, שנספו בשואה "לזכרם של 10,000 יהודי גטו לומז'ה שבפולין – עיר הולדתו של סבי, הרב הרצוג זצ"ל - שנרצחו ונטבחו והוגלו כצאן לטבח לאושוויץ בינואר 1943. לזיכרם של סוניה אפשטיין, דודתו של אבי, בעלה ובנה. לזיכרם של משפחת לאוטרפכט מלבוב. לזיכרו של יעקב רודצקי מהעיר רוז'ינוי בפולין, דודה של חמותי, אשר טבע באוניית הפליטים "סטרומה" בפברואר 1942. לזיכרם של יעקב מאיר פינצ'וק ורעייתו בתיה-לאה מהעיירה קוברין, אז בפולין היום בבלארוס, סבא וסבתא של חמי. לזכרה של אנט (חנה) גולדברג, לבית הרצוג, בת 21 מפריז. אנט, בת דודתו של אבי נתפסה על הגבול שבין צרפת הכבושה לצרפת של וישי ונכלאה במחנה הריכוז דראנסי, ליד פריז באוגוסט 1942. חודש לאחר מכן הועלתה על קרון הבהמות לאושוויץ, שם נספתה".

"היא השליכה מהקרון מכתב ששירבטה בעיפרון לאימה, דודה אסתר שהסתתרה בפריז. איכרים מצאוהו והבריחו אותו לאימה. היא סיימה את מכתבה במילים: "אל תתייאשי אמא, אל תתמכרי לצער. אני מוצאת אומץ ותקווה... יש אלפים כמוני, חכי לי בסבלנות אמא יקרה שלי". דודה אסתר חיכתה לה והאמינה כי תשוב, עד יום מותה. שנים אני עומד ומקריא כאן את מכתבה; והנה החודש, בדרך מקרה, התגלו עוד כמה מכתבים ממנה מאותם ימים הרי גורל – מרגשים וקורעי לב - שאותרו בעיזבון יהודי חשוב מצרפת שהועבר לספריה הלאומית. יהי זכרם ברוך".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 איילון אנשים עומדים צפירה רכבים
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בעצרת שנערכה אמש ברחבת יד ושם, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני רוצה להבהיר: לעולם לא עוד – זה עכשיו. כי 80 שנה אחרי השואה, אחרי הרצח הנורא של שליש מעמנו, שוב קמו עלינו אנשי רשע, חדורי אכזריות תהומיות שטבחו, התעללו, חטפו, ואני מבקש לחדד: מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה. לא בגלל היעדר הכוונה, אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת", אמר ראש הממשלה נתניהו, והוסיף: "הכוונה היא אותה כוונה. הנאצים ומחבלי החמאס מונעים מאותה מטרה בדיוק. הם חטפו את אחינו ואחיותינו ועדיין מחזיקים את מחציתם במרתפים החשוכים. אנו נחושים להוציא את כולם מן התופת האפלה הזו – הן החיים והן החללים. מחויבים להשיבם הביתה למשפחותיהם – ליבנו איתם. אנו נילחם במפלצות החמאס ונשלים את חיסול יכולותיו. הם מתגאים ברציחותיהם ומשדרים אותן בשידור חי. בחדר ילדים בעזה נמצא עותק של מיין קאמפף בתרגום לערבית. קו ישר ושחור מחבר בין המרצחים".

נתניהו המשיך: "בדיוק כאן נעוץ ההבדל. בניגוד לשואה, היום יש לעם היהודי מגן משלו. לאחר 7 באוקטובר, השבנו במלחמה שתסתיים בעזרת השם בניצחון מוחלט. אויבנו טעו טעות חמורה, הם ראו בנו חברה חלשה ומפולגת. ברגע האמת נעמדנו יחד כתף אל כתף מלאי חוסן ועוצמה. המבחן שלנו הוא להמשיך לעמוד יחד עד הניצחון, ימים גורליים לפנינו, כי רק כך נבטיח את קיומנו ועתידנו".

הבוקר פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פוסט ב-X לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה: "אנו אבלים על ששת המיליונים שנרצחו על-ידי הנאצים באחד הפרקים האפלים ביותר בהיסטוריה האנושית, ומתחייבים שוב לשים לב ללקחי השואה ולהבין את האחריות של 'לעולם לא עוד'".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 איילון אנשים עומדים צפירה רכבים דגל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 איילון אנשים עומדים צפירה רכבים
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ד, 2024 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
פרח פילו (76), חברת קיבוץ בארי שואה
פרח פילו (76), חברת קיבוץ בארי | צילום: @kulanubeeri

פרח פילו בת ה-76, חברת קיבוץ בארי ב-63 השנים האחרונות ששרדה את טבח 7 באוקטובר לאחר שהסתתרה במשך 48 שעות בממ"ד, כתבה: "יום השואה שלי, האישי, בתוך כל עם ישראל. פרחים פורחים על זרועי לזכר הורי, ניצולי השואה. השנה ציירתי כלניות שמדברות את השואה שלי בבארי".