חברון: עימותים פרצו בין פלסטינים לכוחות הביטחון

מחאת הפלסטינים על ההחלטה להכליל את מערת המכפלה וקבר רחל ברשימת אתרי המורשת הלאומיים נמשכת זה היום החמישי • בכמה מוקדים ברחבי העיר חברון יידו עשרות פלסטינים אבנים לעבר כוחות הביטחון • אל מערת המכפלה הגיע ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד לתפילות יום השישי

העימותים ברחבי העיר חברון התחדשו היום (שישי) על רקע ההחלטה להכליל את מערת המכפלה וקבר רחל ברשימת אתרי המורשת הלאומיים. פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון שהשיבו לעברם באמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, הגיע ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד לתפילות יום השישי במערת המכפלה, כדי להביע את מחאת הרשות הפלסטינית על החלטת ממשלת ישראל.

הפגנות אלימות החלו גם סמוך לעצירה שמדרום לשכם. כ-300 פלסטינים התקהלו ויידו אבנים אל כוחות הביטחון שהשיבו לעברם באמצעים לפיזור הפגנות. גם באזור רמאללה התקיימו שלוש הפגנות אלימות בין מפגינים פלסטינים, ישראלים ואזרחים זרים לבין כוחות הביטחון בכפרים נעלין, בילעין ודיר ניזאם.

מוקדם יותר התפרעו כ-200 פלסטינים ופעילי שמאל סמוך לשכונת שלהבת ביצהר. המפגינים יידו אבנים וחפצים. כוחות צה"ל ומשטרה הוזעקו למקום בנסיון לפזר את המפגינים. בעקבות האירועים אמרו בצה"ל כי הם רואים את ההתפרעויות בחומרה רבה לאור הסגר שהוטל מאתמול בחצות על שטחי יהודה ושומרון.

במהלך היום קראו הפלגים הפלסטינים השונים לתושבי הגדה המערבית ורצועת עזה לצאת היום ומחר במחאה המונית על "הפרת קדושת המקומות הקדושים לאיסלאם". בכירים בחמאס שיבחו את המהומות שאירעו בימים האחרונים בחברון.

בחמאס אף קראו לפתוח באינתיפאדה עממית להגנה על המקומות הקדושים. בפתח ובג'יהאד האסלאמי קראו לציבור הפלסטיני להשתתף לאחר תפילות יום השישיבתהלוכות מחאה וזעם בתגובה להחלטה הישראלית. בהודעה שפרסם הג'יהאד האסלאמי באתר "פלסטין היום" הוכרז סוף השבוע הקרוב כימים שיוקדשו להבעת זעם על ההחלטה.

"מדובר באי הבנה, אין כוונה לשנות את הסטטוס-קוו"

ארצות הברית גינתה אתמול את החלטת הממשלה לכלול את מערת המכפלה וקבר רחל ברשימת "אתרי המורשת", וכינתה את המהלך "פרובוקציה". ראש הממשלה, בנימין נתניהו ניסה להנמיך את הלהבות והבטיח לפלסטינים כי החלטת הממשלה ביחס לאתרי המורשת לאומיים לא תפגע בזכויות המתפללים המוסלמים במקום.

לדבריו, "מדובר באי הבנה. אין כוונה לשנות את הסטטוס-קוו בעניין תפילת יהודים ומוסלמים. כל מה שאנו רוצים זה לתחזק את סידורי התפילה הקיימים. עשינו את השיפוצים בתיאום עם הוואקף המוסלמי".