סמוטריץ' נגד לפיד: "רוצה להביא למלחמת אחים, לא מעוניין בטובת ישראל"

בהצהרה מיוחדת לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה שתיערך מחר, שר האוצר תקף את ראש האופוזיציה בחריפות ואמר כי הוא אשם בפילוג ומונע הידברות. סמוטריץ' גם בירך על תחילת תהליך החקיקה של המהפכה משפטית מחר ואמר: "יום היסטורי ומרגש"

זמן צפייה: 03:24

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ערך הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים לקראת תחילתה של החקיקה של חוקי המהפכה המשפטית מחר בקריאה ראשונה ותקף את ראש האופוזיציה: "אני שומע את החרדה האמיתית לכלכלה הישראלית - לא בגלל הרפורמה אלא בגלל הקמפיין השלילי שמנסה לפגוע בכלכלה. מי שאשם בכך ומונע הידברות סביב הרפורמה הוא אדם אחד - לפיד. הוא לא מעוניין בטובת ישראל, הוא לא מעוניין לאחות את הקרע בעם. יאיר לפיד רוצה להביא למלחמת אחים".

"ליאיר לפיד אכפת רק מיאיר לפיד, ואינטרסים צרים וזולים גורמים לו לפעול כדי להתסיס ולייצר פילוג. הוא רוצה לייצר כאוס במדינת ישראל גם בתחום הכלכלי וגם בתוך העם כי הוא עדיין לא מסוגל להתגבר על ההפסד בבחירות", אמר סמוטריץ'. "הוא לא מסוגל להפסיד בכבוד כמו גבר. הוא לא מסוגל להתגבר על הבושה שהיה ראש ממשלה לחודשים ספורים, הוא לא מסוגל לשאת את ההשפלה שלנצח בשאלוני טריוויה כשישאלו מי ראש הממשלה הישראלי שכיהן הכי פחות זמן יזכירו את השם שלו".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ' התייחס גם אל דבריה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואמר: "שמעתי את הדברים של היועצת המשפטית היום נגד ח"כ רוטמן. הסגנון המזלזל והמילים שלה הם פשוט חוצפה ממדרגה ראשונה ועוד הוכחה שתפקיד היועצת המשפטית צריך להיות לייעץ ולא לחלק ציונים לנבחרי ציבור".

עוד התייחס סמוטריץ' לדבריו של שגריר ארצות הברית טום ניידס בסוף השבוע: "אנחנו מאוד מעריכים את הידידות ואת הברית החזקה והאסטרטגית בין ישראל וארה"ב. תמיד הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן אני מצפה גם מהם לא להתערב בעניינים פנימיים אצלנו כמו הרפורמה המשפטית או חלוקת הסמכויות ביני לבין שר הביטחון יואב גלנט. אני יכול להרגיע את שגריר ארה"ב שחלק עיקרי בתוכנית שאבנו ממערכת המשפט בארה"ב ומכך שיש לנבחרי הציבור שם השפעה מכרעת על בחירת השופטים בעליון. זה מאפשר שבבית המשפט העליון ישבו שופטים שמייצגים את העם ויחד עם זאת גם נשארים עצמאים ופועלים על פי כללי השיפוט והחוק".

טום ניידס, שגריר ארה''ב בישראל
טום ניידס, שגריר ארה''ב בישראל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

סמוטריץ' התייחס להתחלת החקיקה מחר ואמר: "מחר מליאת הכנסת תאשר ברוב גדול בקריאה ראשונה את החלק הראשון של הרפורמה לתיקון מערכת המשפט. זה יום היסטורי ומרגש לעם ישראל. זו תחילת הדרך להשיב לעם בחזרה את ההכרעה על גורלו, דבר שנלקח ממנו ללא הצדקה לפני כ-30 שנה במחטף על ידי אהרון ברק והשופטים של בית המשפט העליון, וזה יום מרגש גם עבורי באופן אישי".

לפיד הגיב לדבריו של סמוטריץ' ואמר: "מי שרוצה למנוע מלחמת אחים לא מקדם חקיקה חפוזה ואלימה שקורעת את העם לגזרים. בצלאל, אתה כבר לא נער גבעות עם פחי בנזין. בתפקידים בכירים עדיף לא להכנס לפאניקה כל כך מהר, ולא להאשים אחרים בנזקים שאתה גורם לא אותי ולא את הממשל האמריקני. מי שרוצה למנוע מלחמת אחים לא מקדם חקיקה חפוזה ואלימה שקורעת את העם לגזרים. אני הראשון שהציע ללכת להדברות אצל הנשיא. במקום לעצור ולדבר אתם רצים בלי ברקסים עם חקיקה מטורפת שפוגעת בכלכלה, פוגעת בביטחון, מרסקת את אחדות העם".

במשמרת שלך, בגלל הפעולות שלך, ההיי טק מתפרק והכסף בורח מישראל. אני מציע שבמקום להתעסק כל היום ביצהר ובבג"ץ, תעשה משהו בשביל לרסן את יוקר המחיה כי גם הבוחרים שלך לא גומרים את החודש.

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום החל כאמור שבוע גורלי לעתיד המהפכה המשפטית, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי כבר מחר יובאו החוקים הראשונים ברפורמה של שר המשפטים יריב לוין לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, כאשר מחוצה לה צפויה הפגנת ענק.

בשלב הזה נראה כי כל הצדדים הפנימו שאם לא יהיה שינוי דרמטי ומפתיע של הרגע האחרון, המהפכה המשפטית תעלה מחר להצבעה בקריאה ראשונה. השאלה היא האם אחרי הקריאה הראשונה, ובחודש וחצי פחות או יותר שיש בינה לבין הקריאה השנייה והשלישית לפני שהכנסת יוצאת לפגרה, ייפתח חלון כלשהו להידברות.

זה כמובן לא מה שהנשיא יצחק הרצוג הציע במתווה שלו. הנשיא קרא לעצור את החקיקה עוד לפני הקריאה הראשונה, אך בשלב הזה השר לוין משדר נחישות. אמנם יש בליכוד קולות שמותחים בחדרים הסגורים ביקורת על ההתנהלות והקצב המהיר שבו הדברים מובאים, אולי גם על התוכן עצמו, אך כלפי חוץ לא שומעים אותם כרגע