נתניהו: "מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה, הגיעו לשפל חדש"

ראש הממשלה התייחס למחאה על חוקי המהפכה המשפטית בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה, לא מקבלים את הבחירות הכרעת הרוב לא מגנים קריאות לרצוח חברי כנסת, חוסמים צירים קוראים למרי אזרחי, קוראים בלי בושה למלחמת אחים ודם ברחובות; מאיימים בלי בושה על ח"כים"

זמן צפייה: 05:43

ברקע הפגנת הענק נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים היום (שני) בפתח ישיבת סיעת הליכוד - ותקף בחריפות את המפגינים: "מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה, לא מקבלים את הבחירות הכרעת הרוב לא מגנים קריאות לרצוח חברי כנסת, חוסמים צירים קוראים למרי אזרחי, קוראים בלי בושה למלחמת אחים ודם ברחובות".

"יש לי מילה אחת להגיד - דמוקרטיה", פתח ראש הממשלה את דבריו, "בדמוקרטיה העם מצביע בבחירות ונציגיו כאן בכנסת. לצערי, מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה, לא מקבלים את הבחירות הכרעת הרוב לא מגנים קריאות לרצוח חברי כנסת, חוסמים צירים קוראים למרי אזרחי, קוראים בלי בושה למלחמת אחים ודם ברחובות ומאיימים בלי בושה על ח"כים".

נתניהו התייחס לחסימת ביתה של ח"כ טלי גוטליב הבוקר בידי פעילים ואמר כי "חשבנו שראינו הכול: היום בבוקר הם הגיעו לשפל חדש וניסו בכוח למנוע מחברי כנסת להגיע לכנסת ולהצביע. הם צרו על ביתה של ח"כ טלי גוטליב, שיש לה בת עם צרכים מיוחדים. אלה הבריונים שמטיפים לנו מוסר? שמדברים מעל ראשינו על ערכים הומניים? על חמלה וזכויות פרט ומיעוט?".

מפגינים מתחילים להתאסף מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מפגינים מתחילים להתאסף מחוץ למשכן הכנסת בירושלים

בתוך ישיבת הליכוד אמר ראש הממשלה כי "שלוש המילים שפותחות את החוקה האמריקנית הן 'We the people'. זה יסוד הדמוקרטיה הגדולה ביותר ואם הדמוקרטיות - הרוב. מעבר לזה אני לא יכול להרחיב כי אני נכנס לשטחים אסורים, יגידו שאני בניגוד עניינים".

נתניהו הגיב גם לציוץ של דני דנון מוקדם יותר, שכתב כי "עצוב מאוד שהממשלה מתקפלת מול לחץ חיצוני ומתחייבת להקפיא את פיתוח ההתיישבות בחבלי מולדת". ראש הממשלה אמר בישיבה לדנון: "היה טוב אם היית שואל אותי לפני שאתה מצייץ להבא".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
ישיבת סיעת הליכוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"קיבלנו החלטה, מול מדיניות אמריקנית קשה להכשיר 9 יישובים. בשיחות עם בלינקן ואחרים אמרתי שאני הולך לעשות את זה, עוד לפני הפיגועים. בנוסף לזה החלטנו על תכנון ובנייה של יותר מ-9,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. אמרנו לאמריקנים שאנחנו לא נכשיר בחודשים הקרובים את מה שלא רצינו להכשיר בחודשים הקרובים. לא הסכמנו לעצור הריסה של בנייה לא חוקית פלסטינית, אבל אמרנו שמטבע ההליכים יקח קצת זמן עד ההסדרה הבאה".

דנון עצמו אמר בישיבה כי "אנחנו מנצחים בחקיקה אבל נכשלים בהסברה. למערכה הזו היינו צריכים לצאת הרבה יותר מאורגנים. יש תמיכה מסיבית של הציבור ברפורמה במערכת המשפט. אפילו רוב הימין לא מבין את פרטי הרפורמה ולא מגלה אהדה כלפיה. זה הזמן להפיק לקחים ולחשב מסלול מחדש, אני מבקש להביא את הדברים להתייעצות בסיעה ולהקים צוות הסברה של הליכוד. אם נעביר חקיקה בלי הסברה שתגבה אותנו ציבורית הממשלה הבאה תהפוך הכל ותחזיר אותנו למקום גרוע יותר מהמקום שלפני הרפורמה".

יו''ר הליכוד העולמי והשגריר הישראלי באו''ם לשעבר דני דנון
ח''כ דני דנון | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום, טרם הגיעו החוקים הראשונים של המהפכה המשפטית להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, ואמר כי "זהו המשבר הפנימי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל".

"היום מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית", אמר לפיד, "הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל. כל הנסיונות להוביל להידברות, של הנשיא הרצוג, של האופוזיציה, של החברה האזרחית, אפילו של האמריקאים, נתקלו בסירוב מוחלט. הממשלה מעמידה פנים שהיא מעוניינת בהידברות, אבל זה שקר".

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: פל תקשורת

"הם חסמו כל נסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות. לא התקיים דיון אמיתי על הנזק הנורא שייגרם לכלכלה, לפרנסה של כל אחד מאתנו, לא על הסכנות הבטחוניות, לא על העובדה שזה קורע את עם ישראל לגזרים".

"זה כבר לא רק המשפט של נתניהו, זה כבר לא רק הפסילה של אריה דרעי. מפלגות הקואליציה הבינו שאם ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה הם יוכלו להעביר חוקים של כפיה דתית, הם יוכלו לספח שטחים והם יוכלו לחלק לעצמם תקציבים בלי שאף אחד יפריע להם"

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"חברי הממשלה מתלוננים שיש להם בעיה בהסברה. אין להם בעיה בהסברה, יש להם בעיה במהות. יריב לוין ושמחה רוטמן שני אנשים קיצונים מאין כמותם, גוררים אותנו לאסון. אסון כלכלי, אסון בטחוני, מעל לכל אסון לאחדות עם ישראל. לעצם הרעיון שאנחנו עם אחד".

"התפקיד שלנו הוא לוודא שהם לא יגיעו לקו הגמר. מחוץ לבניין הזה מאות אלפי ישראלים מרימים דגל של ישראל אחרת: דמוקרטית, ליברלית, הגונה והוגנת. מתוך האסון שמתרגש עלינו, צומחת תנועת המונים שמחזירה אותנו למקורות: לערכי מגילת העצמאות, לטוב המשותף".

"התנועה הזו תנצח. היא גדולה מכל ממשלה, היא חזקה מכל ממשלה, היא חוצת מחנות. הם לא יוכלו להתעלם ממנה. גם אנשי ימין שתומכים ברפורמה משפטית יודעים שזו לא הדרך. אנחנו נמשיך לפעול בכל הזירות – פה בכנסת, ברחובות, בבתי המשפט. אנחנו נמשיך לכנס את כל הכוחות שרוצים לשמור על מדינת ישראל ועל עם ישראל. זהו המשבר הפנימי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל. הוא מחייב אותנו להיות נחושים, הוא מחייב אותנו לפעול יחד. אנחנו נאבקים למען עתיד הילדים שלנו, למען עתיד המדינה שלנו, אין לנו שום כוונה לוותר".