על אף הימשכות המו"מ הקואליציוני: ממשלת המעבר לא כונסה כחודש

לאחר שראש הממשלה היוצא לפיד כינס את הישיבה האחרונה ב-20 בנובמבר, מאז לא כונסה הממשלה לדון בשום דבר או לאשר שום החלטה. השרים לא כונסו שוב במליאת הממשלה וגם הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס כבר כמעט חודשיים. מלשכת רה"מ נמסר: "אין סיבה לקיים ישיבות והחלטות"

זמן צפייה: 01:52

ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע בישיבה האחרונה שהתקיימה ב-20 בנובמבר, כמעט לפני חודש, שמדובר בישיבת הממשלה האחרונה. הערב (שישי) פורסם ב"שישי" עם אילה חסון כי למרות הימשכותו של המשא ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, למעשה כבר כמעט חודש שהממשלה לא התכנסה לדון בשום דבר או לאשר שום החלטה. השרים לא כונסו שוב במליאת הממשלה וגם הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס כבר כמעט חודשיים.

יש לציין כי הייתה הערכת מצב ביטחונית אחרי פיגוע התופת בירושלים לפני כשלושה שבועות, וגם הערכת מצב בעניין הקורונה בין לפיד לשר הבריאות ניצן הורוביץ - אבל באופן גורף דיוני הממשלה הופסקו.

ראש הממשלה לפיד בישיבת הממשלה האחרונה
ראש הממשלה לפיד בישיבת הממשלה האחרונה | צילום: חיים צח/ לע''מ

צריך להבהיר - אין מניעה משפטית מכינוס הממשלה בתקופת ממשלת מעבר. ראינו את זה היטב בפלונטר הפוליטי לאורך השנים האחרונות - ממשלות מעבר מתכנסות, דנות, מקבלות גם לפעמים החלטות. מבצע שומר החומות נזכיר התנהל בזמן ממשלת מעבר, לאחר שכבר התקיימו הבחירות ויש לכך עוד ועוד דוגמאות. כלומר, לפיד לא מנוע משפטית מלכנס את הממשלה, ומהמשך העבודה השוטפת - אלא מדובר בבחירה שלו.

כמובן שהלגיטימציה הציבורית לצעדים מרחיקי לכת מאוד מצומצמת - אך לא מדובר על אותם צעדים מרחיקי לכת, אין ציפיה שלפיד יחתום על הסכם מדיני בימים אלו, אלא על העבודה השוטפת, המקצועית של הממשלה.

לפיד בישיבת הממשלה
לפיד בישיבת הממשלה | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

על ההתנהלות הזו נשמעת ביקורת גם מתוך שורות הממשלה של לפיד עצמו. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לכך: "לממשלת מעבר סמכויות מצומצמות מאוד ועל כן אין סיבה לקיים ישיבות והחלטות ממשלה. כל ניסיון לרמוז אחרת הוא רכילות מוטעית ושקרית של בעלי אינטרס. איננו מכירים אף ביקורת משורות הממשלה להפך, הם שותפים שלנו במאבק נגד החקיקה הפרועה של הממשלה הבאה".