סמוטריץ': "מדינה פלסטינית קרובה כפי שלא הייתה שנים"

דווקא בממשלת "ימין על מלא": השר ויו"ר הציונות הדתית אמר לראשי רשויות ביהודה ושומרון, כי "סכנת הקמת מדינה פלסטינית - מוחשית כפי שלא הייתה שנים". הוא הזהיר: "זה הזמן לפעול נגד הרעיון המסוכן הזה, בקידומן של מדינות העולם"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

דווקא בממשלת "ימין על מלא": שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' קיים אתמול (רביעי) ישיבה עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, בה "סקר את הסכנה המוחשית בהקמת מדינה פלסטינית במעורבות בינלאומית", והזהיר - "מדינה פלסטינית קרובה כפי שלא הייתה שנים".

"לא ייתכן ש-7 לאוקטובר, היום בו בוצע הטבח הנורא והקשה ביותר מאז השואה, יהיה יום ייסוד המדינה הפלסטינית. היא תהווה איום כבד על מדינת ישראל ועלינו למנוע אותה בכל הכלים העומדים לרשותינו. הזמן לפעול נגד הרעיון המסוכן הזה, בקידומן של מדינות העולם - זה עכשיו", אמר שר האוצר.

כמו כן, מטעם השר סמוטריץ' נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו מונע בחודשים האחרונים את כינוס מנהלת לשכת התכנון ואת אישורי תכניות הבנייה ביהודה ושומרון, זאת בניגוד לסיכומים מפורשים שהיו עם הקמת הממשלה. השר פועל מול ראש הממשלה, ודוחף להפסיק את ההקפאה בבנייה ביהודה ושומרון".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

בתוך כך, על-פי דיווח שפורסם היום בעיתון "אל פאיס", ספרד ומדינות נוספות באיחוד האירופי שוקלות להכיר במדינה פלסטינית כבר החודש - ב-21 במאי. זאת, 48 שעות לפני תחילת הקמפיינים לבחירות לפרלמנט האירופי ב-9 ביוני, "כדי שהנושא לא יהיה חלק מדיון הבחירות".

לפי הדיווח, ממשלת ספרד מתאמת את המהלך עם מדינות אירופיות אחרות המוכנות לנקוט בצעד זה - כדי לנסות להשיג הכרה בו-זמנית. ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס, חשף ביום שני שעבר כי שוחח עם ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס על הנושא. "הכרה רשמית במדינה פלסטינית חשובה כחלק מההכרה בפתרון שתי המדינות כדרך להשגת שלום ויציבות באזור", כתב האריס בטוויטר. כמו כן, דווח כי השיחות כוללות גם את ראשי הממשלה של מלטה וסלובניה, שכבר התחייבו להכיר במדינה פלסטינית.

מועצת הביטחון של האו"ם - היום
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות, ההצעה להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מן המניין באו"ם נפלה במועצת הביטחון, אחרי שארצות הברית הטילה וטו. לפי האמריקנים, הכרה במדינה פלסטינית דורשת משא ומתן ישיר בין ישראל לרשות, ולא החלטה של האו"ם - ולכן בלמו את המהלך. מתוך 15 המדינות החברות במועצה, 12 תמכו בהצעה, בריטניה ושוויץ נמנעו - וארה"ב, כאמור, הטילה וטו.

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, טען בדיון באו"ם כי הרשות הפלסטינית אינה עומדת בתנאים לחברות מן המניין: "לפלסטינים אין שלטון יציב ושטח מוגדר. למי תינתן החברות - לחמאס? לג'יהאד האיסלאמי? חברות פלסטינית תגרום לנזק ארוך טווח - ותפגע בכל אפשרות לשיח עתידי". שר החוץ ישראל כ"ץ כינה את ההצעה "מעוותת" ובירך על החלטת ארה"ב להטיל וטו: "מקומם שגם חצי שנה אחרי טבח 7 באוקטובר - מועצת הביטחון נכשלה בלגנות את הפשעים הנוראיים של החמאס. לא יהיו פרסים לטרור".