החל הפינוי ברפיח; חמאס: "הסלמה מסוכנת, יהיו השלכות"

צה"ל הטיל כרוזים וקרא לתושבי השכונות המזרחיות להתפנות. גלנט שוחח עם מקבילו האמריקני אוסטין: "חמאס סירב לכל הצעה ולא הותיר ברירה. המשמעות - פעולה ברפיח". גורם בקבינט המלחמה לחדשות 13: "תחילת הפעולה - עוד השבוע". בכיר חמאס מאיים: "הסלמה מסוכנת"

זמן צפייה: 03:47

ברקע המגעים לעסקה ולאחר האירוע הקשה בכרם שלום בו נהרגו שלושה לוחמים' צה"ל החל הבוקר (שני) בפינוי זמני של אזרחים עזתים השוהים בשכונות מזרח רפיח אל המרחב ההומניטרי באל-מוואסי, לקראת המבצע הקרקעי, זאת לאחר ישיבת הקבינט אתמול ובהתאם לאישור הדרג המדיני. "נתקדם באופן מדורג בהתאם להערכות מצב שוטפות שיתקיימו כל העת", נמסר מהצבא. גורם בקבינט המלחמה אמר לחדשות 13 כי "ההחלטה על הפעולה ברפיח התקבלה פה אחד, תחילתה - עוד השבוע". בכיר חמאס איים: "צעד מסוכן שיוביל להסלמה, יהיו לכך השלכות". מצרים העלתה את הכוננות הצבאית שלה בצפון סיני, הגובל עם הרצועה.

צה"ל קורא לחוסים במקום, כ-100 אלף עזתים, להתפנות ממזרח העיר באמצעות פיזור כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית. כמו כן, צה"ל החל להרחיב את האזור ההומניטרי באל-מוואסי, הכולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות צה"ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

הפינוי הזמני של השכונות המזרחיות ברפיח אל המרחב ההומניטרי עזה צה"ל פעולה ברפיח חמאס
הפינוי הזמני של השכונות המזרחיות ברפיח אל המרחב ההומניטרי | צילום: דובר צה"ל

שעות לפני שצה"ל החל בפעולות הפינוי, שר הביטחון שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שהדגיש בפני גלנט את הצורך בתוכנית לפינוי אזרחים פלסטינים מרפיח לפני כל פעולה צבאית ישראלית בעיר, ולשמור על זרימת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשיחתם בלילה, גלנט פירט בפני אוסטין את מאמצי מדינת ישראל להגיע למתווה לשחרור חטופים והפוגה זמנית באש, ואמר כי בשלב זה החמאס מסרב לכל הצעה שתאפשר זאת. שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר ההגנה כי לא נותרה ברירה, והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח.

הפינוי הזמני של השכונות המזרחיות ברפיח אל המרחב ההומניטרי הרחבת המרחב ההומניטרי עזה צה"ל פעולה ברפיח חמאס
הרחבת המרחב ההומניטרי | צילום: דובר צה"ל

אתמול, כ-14 פצמ"רים שוגרו מאזור מעבר רפיח לעבר כרם שלום על-ידי חמאס, כ-350 מטרים ממחסות אזרחיים. באירוע הקשה נהרגו ארבעה לוחמים, שהיו כוחות אבטחה שנועדו לשמור על טנקים וכלי רכב משוריינים נוספים להיערכות לכניסה לרפיח. על-פי תחקיר צה"ל, הייתה התרעה בפיקוד דרום על כוונה של ארגון הטרור חמאס לירות על שטחי כינוס שבהם מתאספים הכוחות לקראת הכניסה לעיר הדרומית ברצועה. מסיבה זו, במקום היו מיגוניות, הופעלה במקום התרעת צבע אדום, ועל הכלים המשוריינים שמרו כוחות בכמות מועטה. 10 חיילים נוספים נפצעו בתקרית, וכעת ממשיכים לחקור בצה"ל כיצד הכוחות נפגעו.

סמ"ר ראובן אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט
סמ"ר ראובן אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט | צילום: דובר צה"ל

מאוחר יותר אמש, קבינט המלחמה התכנס לדיונים, כאשר בישראל גוברת ההערכה כי יהיה קשה מאוד להגיע לעסקת חטופים בזמן הקרוב. גורמים ישראלים מקצועיים המעורבים במשא ומתן אמרו לחדשות 13 כי "הסיכויים לעסקה אפסיים", כאשר בדיונים שנערכים במהלך היום גם בקבינט אך גם בדיוני ההכנה אליו, האמירה הזו נאמרת בצורה מפורשת. אתמול נמסר כי מבחינת ישראל, במידה ולא תהיה התקדמות בתוך זמן קצר בדרך לעסקה, השלב הבא הוא תחילת הפינוי ברפיח, לקראת פעולה צבאית בעיר הדרומית ברצועת עזה.

שר הביטחון יואב גלנט במסדרון במרכז רצועת עזה
שר הביטחון יואב גלנט במסדרון במרכז רצועת עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כמו כן, בסיור ברצועת עזה אתמול, אמר שר הביטחון יואב גלנט ללוחמים כי "אנחנו מזהים סימנים מדאיגים לכך שחמאס לא מתכוון להגיע להסכם איתנו". הוא הוסיף כי "המשמעות היא פעולה ברפיח ובכל רצועת עזה בזמן הקרוב ביותר". השר גלנט הדגיש: "אנחנו נמצאים רגע לפני פעולה במוכנות גבוהה".