בקרוב תתקבל ההחלטה: האם לפעול ברפיח - גם במחיר סיכון חטופים

בעוד שהמטרה להציל ולהחזיר חטופים מנחה ומדריכה את צה"ל בלחימתו ברצועה, עד כה הצבא נמנע מפעולה באזורים מסוימים מתוך חשש לפגיעה בחטופים. כעת, הקבינט ייצטרך להכריע האם להרחיב את הפעולה בעיר הדרומית ולסכן את חייהם. בינתיים, צה"ל ממשיך בלחימה מאסיבית בג'באליה

זמן צפייה: 03:41

לאחר שהערב (שישי) הודיע דובר צה"ל על חילוץ גופותיהם של שלושה חטופים מרצועת עזה, ניתן לראות כי נושא החטופים והשבתם ממשיך להדריך את צה"ל במהלך הלחימה. אין יחידה שלא תקפוץ מיד לפעולה של חילוץ חטופים, גם במחיר של סיכון חיים. עם זאת, צה"ל חושש לסכן חטופים בפעולות הצבאיות, והעובדה שעדיין לא נכנס למחנה הפליטים נוסיראת, היא מתוך חשש לסכן את חייהם של חטופים שעדיין בין החיים.

מחר, כשהקבינט ייצטרך להכריע האם הוא מרחיב את הפעילות ברפיח, הוא ייקח בחשבון גם את העובדה שהדבר עשוי לסכן חטופים. בינתיים, הפינוי ברפיח נמשך, ומתרחש באופן מהיר באופן משמעותי ביחס להערכות הקודמות במערכת הביטחון. כ-800 אלף עזתים כבר התפנו מהעיר הדרומית, חלקם אף ללא הנחייה ישירה של צה"ל.

לישראל יש תמונה לא ברורה לגבי החטופים, והיא אף הפכה לפחות ולפחות ברורה ככל שהתקדמה המלחמה. מדובר במגבלה משמעותית לפעילות של צה"ל.

כניסת כוחות הקומנדו לרפיח צה"ל עזה לוחמים
כניסת כוחות הקומנדו לרפיח | צילום: דובר צה"ל

ביממה האחרונה נראה מאמץ אדיר אל מול מאות מחבלים שעדיין נמצאים בג'באליה שבצפון הרצועה, שנחשב לאזור מאוד קשה ללחימה. מחנה הפליטים בג'באליה לא טופל בפעילות לאחר תחילת המלחמה, מכיוון שנחשב ליחסית ריק, אך מאז התמלא במחבלי חמאס. לא מדובר על פעולה כמו בח'אן יונס, מכיוון ששם היה חשש לחייהם של חטופים. בג'באליה מדובר על פעולה מאסיבית הרבה יותר, וצה"ל משמיד מנהרות בקצב גבוה.

שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה
שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

כאמור, היום גופותיהם של החטופים שני לוק, עמית אסתר בוסקילה ואיציק גלרנטר, שנרצחו ב-7 באוקטובר וגופותיהם נחטפו לרצועת עזה, חולצו - כך הודיע דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, בהצהרה מיוחדת. בעוד משפחתה של שני לוק ידעה על מותה כחודש לאחר חטיפתה לשטח הרצועה, צה"ל הודיע היום למשפחותיהם של עמית בוסקילה ואיציק גלרנטר כי קרוביהם נרצחו ונחטפו. את הפעולה אישר אמש הקבינט. בנוסף לאורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו, שגופותיהם נמצאות ברצועה, נמצאים עוד 125 חטופים ברצועת עזה, מתוכם נקבע מותם של 38.