היועמ"שית: התנהלות הממשלה בעניין הגיוס - "המשך הרפורמה"

בתצהיר תשובה משלים מטעם מערכת הביטחון שהוגש לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד חוק הגיוס, שבו נאמר כי מערכת הביטחון "מגבשת תוכנית לגיוס חרדים בטווח הזמן המיידי". היועמ"שית במכתב חריף: התנהלות הממשלה בנוגע לגיוס החרדים היא "ניסיון להמשיך את ׳הרפורמה המשפטית׳ ו להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי"

זמן צפייה: 01:33

המדינה הגישה היום (רביעי) תצהיר תשובה משלים לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד חוק הגיוס, שבו נאמר כי מערכת הביטחון "מגבשת תוכנית לגיוס חרדים בטווח הזמן המיידי". בתצהיר נכתב כי "צה"ל ומשרד הביטחון פועלים לגבש תוכניות פעולה שישפיעו גם על גיוס בטווחים ארוכים יותר". עוד נאמר כי "הרשויות שוקדות על גיבוש תוכנית לגיוס מדורג של בני הציבור החרדי".

עוד נכתב: "עם פקיעת החלטת הממשלה, ומשזו לא הוארכה וטרם נחקק הסדר חוקי חלופי, התקיימו בראשות שר הביטחון, הרמטכ"ל ודרגי הפיקוד בצה"ל וכן במשרד הבטחון דיונים בנושא גיוס בני האוכלוסייה החרדית".

לפי תצהיר המדינה, "בדיונים נבחנו חלופות להיערכות מערכת הביטחון לגיוס בני הציבור החרדי, בהתחשב במורכבויות השונות הנוגעות לגודל האוכלוסייה, מאפייניה וצרכי המלחמה המתנהלת. כמו כן, התקיימו פגישות בראשות שר הביטחון עם הגורמים השונים לצורך קידום חוק בהסכמה רחבה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שיגרה מכתב חריף למזכיר הממשלה, שבו אמרה כי בהתנהלות הממשלה בנוגע לגיוס החרדים "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה ׳הרפורמה המשפטית׳, להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה, לעקוף אותו ולפגוע באפשרותו לשמור על אינטרס הציבור ושלטון החוק. זאת, על רקע עמדת הממשלה לפיה ניתן להימנע בעת הזו מגיוס בני ישיבות ולהמשיך לשלם כספי תמיכות בהיקף דומה וכי עורך דין פרטי ייצג עמדה זו בפני בית המשפט".

בתנועת "אחים לנשק" מסרו כי "'עבודת מטה' היא מילה נרדפת לקומבינה. מכסות גיוס משמעותם עוד מהישראבלוף והיאחזות קואליציית נתניהו בכיסא הפוליטי בכל מחיר. שר הביטחון גלנט חייב להכריע - הציבור מחכה לבשורה אמיתית שתסיים את האפליה בין דם לדם. הגיע זמן שוויון".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הממשלה צריכה להפסיק למרוח את הזמן ולגייס חרדים באופן מיידי. שירות חובה לכולם. מי שלא מתגייס - לא יקבל מהמדינה אגורה. אי אפשר להגיד 'יחד ננצח' אם לא 'יחד נתגייס'".

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ התייחס: "תפקידה של היועצת המשפטית לממשלה הוא לשמור על החוק ולא לשמור על הקואליציה של נתניהו. יש לה חובה וגיבוי מלא להמשיך ולמלא את תפקידה. המתקפה עליה מצד חברי הכנסת בליכוד - לא תנקה את הכתם של חוק ההשתמטות שהם מבקשים להביא בעיצומה של מלחמה. האחריות על נתניהו. גם היום עדיין לא מאוחר, לשים את ביטחון המדינה וטובת החברה לפני האינטרס הפוליטי ולקדם יחד את מתווה השירות הישראלי".