בכיר איראני: "מחזיקים ביכולת לייצר נשק גרעיני"

יועצו של המנהיג העליון של איראן טען כי הרפובליקה האיסלאמית מחזיקה ביכולת לייצר נשק גרעיני. הוא שב על האיום של טהרן: "ניאלץ לשנות את 'דוקטרינת הגרעין' אם קיומנו יועמד בסכנה", ושיגר איום כלפי ישראל: "אם תתקוף את מתקני הגרעין שלנו - ההרתעה שלנו תשתנה"

נתניהו וחמינאי איראן טהרן
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

יועצו של המנהיג העליון של איראן, כמאל חרזי, אמר היום (חמישי) כי "טהרן מחזיקה ביכולת לייצר נשק גרעיני" - כך לפי דיווחים בתקשורת האיראנית. "טרם החלטנו האם לבנות פצצה גרעינית, אך במידה וקיומנו יאויים על-ידי ישראל - ניאלץ לשנות את דוקטרינת הגרעין שלנו", טען היועץ של חמינאי, ושיגר איום כלפי ישראל: "במקרה של תקיפה של מתקני הגרעין שלנו על-ידי המשטר הציוני, ההרתעה שלנו תשתנה".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר ב-2019 כי "בנייה ואגירה של פצצות גרעיניות זה שגוי, והשימוש בהן הוא אסור מבחינה דתית. למרות שיש לנו טכנולוגיה גרעינית, נמנענו משימוש בה בתוקף". יחד עם זאת, הרפובליקה האסלאמית כבר אותתה בעבר כי יש בידיה את הפוטנציאל לבנות נשק גרעיני, ושר המודיעין של איראן דאז אמר ב-2021 כי "הלחץ מהמערב עלול לדחוף את טהרן להשיג נשק כזה".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן, ארכיון | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשלושה שבועות דווח בניו יורק טיימס כי המתקפה של ישראל על איראן נועדה להיות הרבה יותר גדולה בהיקפה - אך נבלמה ברגע האחרון. לפי שלושה בכירים ישראלים שצוטטו בדיווח, ישראל וויתרה על תוכניותיה המקוריות לתגובה על המתקפה האיראנית, בה יותר מ-300 כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט נורו על ישראל, וזאת לאחר לחץ דיפלומטי אינטנסיבי מתואם שהופעל עליה מצד ארה"ב ובעלות ברית נוספות, וגם בעקבות העובדה שעיקר המתקפה של טהרן סוכלה מבלי לגרום לנזק משמעותי. בצה"ל סירבו להגיב.

לפי הדיווח, בישראל דנו במקור בהפצצה של מספר יעדים צבאיים ברחבי איראן, כולל ליד הבירה טהרן. מתקפה שכזו, כך אומרים הגורמים, הייתה מקשה על הרפובליקה האסלאמית להתעלם ממנה - והייתה מגדילה את הסיכויים לתגובה איראנית נוספת שהייתה עשוייה להביא להסלמה.

בסופו של דבר, לאחר שהנשיא ביידן ושרי החוץ הבריטיים והגרמנים דחקו ברה"מ נתניהו לעשות כל שביכולתו למנוע זאת, ישראל בחרה במתקפה מצומצמת יותר שנמנעה מגרימת נזק משמעותי. בהמשך לכך, גורמים רשמיים בטהרן נמנעו מהאשמת ישראל בתקיפה, ויחד עם העובדה שישראל נמנעה מלקחת אחריות על כך, הופחת משמעותית הסיכון להסלמה.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

כמו כן, זמן קצר לאחר המתקפה האיראנית, האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה הרחיבו באופן דרסטי את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית. מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרה את הרחבת משטר הסנקציות החדש, כך שיכלול גם פעילות איראנית בנושא הטילים, וכל פעילות במזרח התיכון הקשורה לתעשיית הטילים והכטב"מים. הסנקציות הוטלו על ישויות ואישים אשר עוסקים באספקת טילים וכטבמ"ים איראנים לארגוני טרור התומכים במשטר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז כי "הסנקציות החדשות יתמקדו בגופים ובמנהיגים הקשורים למשמרות המהפכה, למשרד ההגנה של איראן ולתעשיית הטילים והכטב"מים שאפשרה את המתקפה על ישראל", ובהודעת משרד האוצר של ארה"ב נמסר כי הסנקציות יתמקדו גם בתעשיות הרכב והפלדה המקומיים. במקביל, בריטניה הודיעה על סנקציות נגד מספר ארגונים צבאיים איראניים, וכן בעלי תפקידים המעורבים הקשורים לתעשיית הכטב"מים והטילים הבליסטיים של טהרן.