בכירים בארה"ב: ייתכן שישראל הפרה את החוק הבינ"ל במלחמה בעזה

לפי דיווח ברויטרס, בכירים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו לבלינקן כי הם מעריכים ש"הבטחות ישראל לשימוש בנשק שסופק על-ידי ארה"ב בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי - לא אמינות". גורם ישראלי מסר כי "ישראל מחויבת לחלוטין להתחייבויותיה ולמימושן, ביניהן ההבטחות שניתנו לממשלת ארה"ב". הבית הלבן סירב להגיב לדיווח

Screenshot 2023 07 17 192613
רה"מ נתניהו והנשיא ביידן | צילום: רויטרס, יונתן זינדל, פלאש 90

בכירים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו למזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי "הבטחות ישראל לשימוש בנשק שסופק על-ידי ארה"ב בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי - לא אמינות", וכי הם מאמינים שישראל הפרה את החוק הבינ"ל במהלך הלחימה ברצועת עזה, כך דווח הלילה (שבת) בסוכנות הידיעות "רויטרס". גורם ישראלי מסר: "ישראל מחויבת לחלוטין להתחייבויותיה ולמימושן, ביניהן ההבטחות שניתנו לממשלת ארה"ב". הבית הלבן סירב להגיב לדיווח.

על-פי מזכר ביטחון לאומי שהוציא הנשיא ביידן ב-8 בפברואר, על מזכיר המדינה לעמוד בפני הקונגרס ב-8 במאי, ולדווח האם לדעתו ישראל עומדת בחוקים האמריקניים והבינלאומיים בשימוש בנשק שסופק ע"י הממשל בוושינגטון. לפחות שבעה אגפים במחלקת המדינה כבר שלחו לבלינקן דיווח לקראת התצהיר הצפוי בקונגרס, כאשר ארבעה מהאגפים העלו "חשש רציני מאי-ציות למשפט ההומניטרי הבינלאומי במלחמת עזה".

לפי הערכותיהן, הבטחותיה של ישראל "לא אמינות ולא מהימנות" בנושא זה, כאשר צוטטו שמונה דוגמאות לפעולות צבאיות שביצעה ישראל ברצועה שלדברי הגורמים מעוררות "תהיות רציניות" לגבי הפרות אפשריות של החוק. התקיפות כללו "פגיעה חוזרת באתרים מוגנים ותשתיות אזרחיות, כמויות גבוהות של פגיעה בגורמים אזרחיים, נקיטה מועטה בפעולות חקירה של הפרות כאלה או אחרות או העמדה לדין של האחראים, והרג עובדים הומניטריים ועיתונאים בקצב חסר תקדים".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בישראל | צילום: רויטרס

עוד ציטטו האגפים במחלקת המדינה 11 מקרים שבהם ישראל "הגבילה באופן שרירותי כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה", כולל דחיית משאיות שלמות הנושאות סיוע, מגבלות "מלאכותיות" על בידוק ביטחוני, וכן "התקפות חוזרות ונשנות על אתרים הומניטריים שאסור לפגוע בהם".