בישראל ממתינים, בקהיר מאותתים: "התשובה תהיה שלילית"

במצרים העבירו מסרים שלפיהם ייתכן שארגון הטרור ישיב בשלילה להצעה שנדונה בימים האחרונים. גורם ישראלי: "עמדותיו הוקשחו". ביידן: "חמאס - המכשול היחיד כרגע". בלינקן נחת בארץ וייפגש מחר עם נתניהו: "אין עוד עיכובים ותירוצים, על חמאס לפעול מיד"

זמן צפייה: 03:03

בעוד שבישראל ממשיכים להמתין לתשובה הרשמית של חמאס בנוגע לעסקת חטופים, בקהיר מביעים הערב (שלישי) פסימיות ומאותתים כי ארגון הטרור יעלה בתשובתו הסתייגות בנוגע לאחד הסעיפים בעסקה. ההסתייגות צפויה לגרור הסתייגויות ישראליות בתגובה - ובכך להביא לפיצוץ המגעים. במקביל, גורם ישראלי הבהיר במסר שהעביר לרשת ABC האמריקנית: "לא נשלח משלחת למשא ומתן בקהיר עד שחמאס ייתן מענה להצעה".

לפני חודשיים חמאס הציב על השולחן הצעה שלא כללה את סיום המלחמה, אך ישראל השיבה אליה בשלילה. כעת היא שינתה את עמדתה והשיבה בחיוב. השינוי התחולל לאחר שבישיבה שנערכה בשבוע שעבר כל הצמרת הביטחונית יישרה קו עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, ראש המוסד דדי ברנע והאלוף ניצן אלון - והסכימו לוויתורים על עניינים שעיכבו את סגירת העסקה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3004242050' autoplay='0' credit='' desc='פניית משפחות החטופים לראש הממשלה: "דורשים פגישה"' poster='' kid='1_jo7vtwuc' duration='88']

מודעות של חטופים בתל אביב
מודעות של חטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עם זאת, בישראל חוששים כעת כי חמאס עלול לסרב הפעם להצעה שאליה הוא הסכים לפני חודשיים - ולדרוש את הפסקת המלחמה. דרישה שכזו עשויה להביא למבוי סתום במגעים, מכיוון שישראל מסרבת להתחייב כי המלחמה בעזה תסתיים.

גם במידה שהפסימיות המצרית שנרשמה הערב תתבדה ותשובת חמאס תהיה חיובית, עסקה לא תצא מיד לפועל. לאחר קבלת תשובה חיובית יחל הליך ארוך של פגישות בחסות המתווכות, שיכללו דיונים על לוחות זמנים ורשימות חטופים ואסירים פלסטיניים שישוחררו.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר

לקראת רגעי ההכרעה, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ערך הבוקר פגישה עם ׳פורום תקווה׳, מטה המשפחות החטופים שלח מכתב לנתניהו - בדרישה "לקיים פגישה דחופה כבר מחר". במכתבם מסרו: "את חג החירות לא חגגנו, יקירינו נשארו שבויים ואסירים בידי חמאס, ואנו אסירים בידי חמאס וממשלת ישראל. בעוד פחות משבועיים אנו אמורים לחגוג את חג העצמאות של המדינה, עצמאות של המדינה, תקומתה, והאמונה של האזרחים בה - תלויים כולם בהחלטתך".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, הערב
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, הערב | צילום: רויטרס

בתוך כך, הנשיא ג'ו ביידן התייחס לשיחות שקיים אתמול עם נשיא מצרים ואמיר קטר, וכתב בפוסט שפרסם: "ארה"ב תפעל עם מצרים וקטר במטרה להבטיח את יישום ההסכם, ותפעיל את כל המאמצים להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס - המהווה כעת מכשול יחיד להפסקת אש ולסיוע לאזרחים בעזה". במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת לביקור נוסף בארץ, והוא ייפגש מחר עם נתניהו ועם משפחות חטופים.