דיווח: ארה"ב דורשת מקטר לגרש את בכירי חמאס אם הארגון יסרב לעסקה

ממשל ביידן מעוניין להפעיל לחץ על ארגון הטרור, בצל הדעיכה במגעים ובמו"מ על עסקת חטופים. לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", מזכיר המדינה בלינקן העביר את המסר לראש הממשלה אל-ת'אאני, ובקטר כבר יצרו קשר עם הנייה והציעו לו לבנות תוכנית חלופית למצב בו ייצטרך לעזוב את שטח המדינה יחד עם אנשיו

ג'ו ביידן ואסמאעיל הנייה
ג'ו ביידן ואסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

בעוד בישראל ממשיכים להמתין לתשובת חמאס על מתווה עסקת החטופים שהוצע, בארה"ב מעלים את הלחץ על ארגון הטרור, ודרשו מקטר לגרש משטחה את בכירי חמאס, בהם ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה, במידה והארגון ימשיך לדחות עסקה עם ישראל והפסקת אש, כך דווח הלילה (שבת) ב"וושינגטון פוסט" האמריקני.

בתוך כך, בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי קטר שוקלת לסגור את משרדי חמאס בדוחא. לפי הדיווח, במדינת המפרץ מאמינים כי במקרה שקטר תסיים את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס - אין טעם להשאיר את משרדי הארגון בשטחה.

לפי ה"פוסט", מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן העביר את המסר לראש הממשלה של קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אאני בחודש שעבר. לפי הדיווח, בכירים בקטר צפו את הבקשה מספר חודשים מראש, אך מבחינתה של ארה"ב הדרישה קיבלה משנה תוקף ברקע הקושי המתמשך במגעים ובמשא ומתן לעסקה. עוד דווח כי פקידי ממשל קטרים כבר יצרו קשר עם הנייה, ומסרו לו כי הוא ואנשיו צריכים לבנות תוכנית גיבוי במידה ויצטרכו לעזוב את המדינה.

בעוד שבממשל ביידן רואים בדרישה כמנוף לחץ שיכול לקדם את המגעים, יש בארה"ב מי שחושבים כי סגירת הסניף המדיני של חמאס בדוחא וגירוש בכירי הארגון, עלולים דווקא להקשות על המשך המגעים ולהרחיק עוד יותר סיכום על מתווה ועסקה בזמן הקרוב.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
הנהגת חמאס | צילום: רויטרס

אתמול מקורות מצריים מסרו לעיתון הלבנוני "אל אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה כי משלחת מטעם חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר, צפויה להגיע שוב לקהיר עם הצעות לתיקונים למתווה. בהודעה רשמית שפורסמה אמש מטעם חמאס נמסר: "הארגון בוחן את ההצעה ברוח חיובית ונצא לקהיר במטרה לסגור עסקה". במקביל, ראש ה-CIA ויליאם ברנס נחת אתמול בשעות הצהריים בבירה המצרית במטרה לקדם את המגעים.

לפי דיווח נוסף, שפורסם בעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, ישראל הציבה בפני חמאס אולטימטום, במסגרתו איימה כי צה"ל יחל לפעול ברפיח - אם תשובת ארגון הטרור לגבי עסקה לא תתקבל במהלך השבוע הקרוב. עם זאת, גורמים ישראלים שצוטטו בדיווח טענו כי בכירים בירושלים שוקלים לדחות את הפעולה בעיר הדרומית ברצועה לטובת עסקה ארוכת טווח שתאפשר שחרור חטופים.

בדיווח, שמתבסס בעיקרו על מקורות מצריים, נכתב כי אנשי הלשכה המדינית של חמאס עדיין ממתינים לתשובתו של מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר, שמבקש להבטיח הפסקת אש ממושכת בערבות אמריקנית, על מנת להבטיח את הישרדות ארגונו.