כ"ץ: "טורקיה הסירה חלק מהגבלות הסחר"; באנקרה מכחישים

שר החוץ טען כי ארדואן חזר בו מההחלטה לעצור את הייצוא לישראל והייבוא ממנה: "המסקנה - לא להיכנע לאיומים של דיקטטור". שר המסחר הטורקי: "אין קשר למציאות, ההגבלות יימשכו עד להפסקת אש בעזה". גורם במשרד מסר ל"רויטרס" כי טורקיה תאפשר לחברות לייצא לישראל דרך מדינה שלישית ב-3 החודשים הקרובים

People Take Part In A Pro Palestinian Rally In Istanbul הפגנה פרו פלשתינאית באיסטנבול טורקיה
הפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול, נובמבר | צילום: רויטרס

אחרי שאישר כי ארדואן עצר את המסחר עם ישראל: שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע היום (חמישי) כי נשיא טורקיה "חזר בו והסיר חלק גדול מהגבלות הסחר", והוסיף: "המסקנה - לא להיכנע לאיומים של דיקטטור". שר המסחר הטורקי אמר כי לטענה של כ"ץ "אין קשר למציאות", וכי הגבלות הסחר יימשכו עד שתושג הפסקת אש קבועה בעזה.

גורם במשרד המסחר באנקרה מסר ל"רויטרס" כי טורקיה תאפשר לחברות שמקיימות קשרי מסחר עם ישראל - לייצא אליה דרך מדינה שלישית בשלושת החודשים הקרובים. עם זאת, הוא הדגיש הקלות אחרות בהגבלות הסחר "לא באות בחשבון".

נשיא טורקיה ארדואן, שר החוץ ישראל כ"ץ
נשיא טורקיה ארדואן, שר החוץ ישראל כ"ץ | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אישר השר כ"ץ כי הנשיא ארדואן הורה להשעות את כל הייצוא לישראל והייבוא ממנה למדינתו - לראשונה מאז משט המרמרה. טורקיה היא המייבאת השלישית בגודלה לישראל, ותעשיית הבנייה נשענת במידה רבה על סחורתה, הנחשבת לזולה ומיעד קרוב - דבר המוריד את עלויות התובלה. עצירת הייבוא עלולה לגרום להתייקרות בכל שרשרת המסחר, שתשפיע בעיקר על שוק הנדל"ן ותעכב בניית דירות רבות.

סך הייבוא מטורקיה הינו 6.8 מיליארד דולרים, ועיקר הסחורות הן מכונות, מתכות לבניין וטקסטיל, בעוד הייצוא למדינה מסתכם ב-2.4 מיליארד דולרים, וכולל בעיקרו כימיקלים לתעשיית החקלאות. בעוד שהייבוא מטורקיה מהווה נתח משמעותי בסחורות של המשק הישראלי, סך הסחורות היוצאות מישראל הינן אחוז אחד מהייבוא הטורקי - כך שהממשל באנקרה יכול בצעד זה לפגוע באופן יעיל בישראל ולמנוע סחורות חיוניות למשק מבלי להסתכן - דבר שייתכן ונחשב לנכס מדיני עבורם.

הפסקת הסחר מתרחשת בניגוד לאינטרס של אנשי עסקים רבים בטורקיה, שפעלו לשימור הקשרים במהלך המלחמה - אך נבלמו על ידי הממשל באנקרה. ישנו חשש מ"אפקט דומינו" מצד מדינות אירופיות וערביות - שעלולות להצטרף לחרם.