מספר ההרוגים בעזה: הנתונים המנופחים של חמאס - וקביעת האו"ם

האו"ם, שידוע ביחסו המוטה לישראל, חתך בכחצי את הערכתו לכמות הילדים והנשים שנהרגו ברצועה מאז 7 באוקטובר. חמאס טוען כי מפרוץ המלחמה נהרגו 35 אלף עזתים, ומנגד הארגון הבינלאומי קבע שרק כ-25 אלף נהרגו. לאחר ההד הציבורי, הארגון הוסיף שהוא "מקבל את הערכת חמאס", לפיה "10 אלף עזתים נוספים קבורים תחת ההריסות"

זמן צפייה: 01:49

האו"ם, ארגון שידוע במוסר כפול כלפי ישראל ויחס מוטה, באופן מפתיע חתך שלשום בכמחצית את הערכתו לכמות הילדים והנשים שנהרגו ברצועה מאז 7 באוקטובר, כשאפילו דובר מטעם האו"ם רומז שחמאס לא מדייק בדיווחים שלו לגבי כמות ההרוגים בעזה.

צה"ל עושה מאמץ רב להימנע מפגיעה בבלתי-מעורבים, וגם לפי ה"ספירה" של חמאס מדובר ביחס מתון מאוד של פגיעה באזרחים במהלך המלחמה נגד מחבלי הארגון שמסתתרים מאחוריהם וביניהם - ועדיין, מספר ההרוגים ברצועת עזה מקומם את העולם על ישראל.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס

חמאס טוען כי מאז 7 באוקטובר נהרגו 35 אלף עזתים, מתוכם 14 וחצי אלף ילדים ו-9,500 נשים. יחד עם זאת, האו"ם הודיע שלשום כי הוא יכול לקבוע באופן ודאי כי המספרים אינם נכונים - וכי רק כ-25 אלף נהרגו בעזה. לאחר ההד הציבורי הרב סביב הנושא, הארגון תיקן את הודעתו, והוסיף שהוא "מקבל את הערכת חמאס", לפיה "עוד 10 אלף עזתים קבורים תחת ההריסות". באשר לפילוח ההרוגים, האו"ם קובע ש-7,800 מהם ילדים וכ-5,000 מהם נשים - מספרים הנמוכים בכ-50% ממה שמפרסם ארגון הטרור חמאס.

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אם כך, מתעוררת התהייה כיצד ארגון הטרור מחשב את הנתונים שלו: ראשית, חמאס כלל אינו מבחין בין מחבלים הרוגים לבין אזרחים, והמספרים שהוא משחרר לא כוללים פילוח כזה. כמו כן, מעבר להרוגים שזוהו בבתי החולים בעזה, "הגורמים הרשמיים" ברצועה ניזונים מדיווחים של בני משפחה, ומהערכות של הרוגים שנותרו מתחת להריסות - שכאמור, לטענת חמאס מדובר בכ-10 אלף עזתים.

הנתונים הללו, לצד ההערכות המחודשות של האו"ם, תומכים בהשערה הרווחת בישראל לפיה הגורמים בעזה מספקים מספרים מנופחים - וזו מכה קשה לאמינות של חמאס ברמה הבינלאומית. ייתכן כי אולי כעת, העולם ילמד מכך שחמאס משקר גם לגבי הרבה עניינים אחרים, הקשורים למלחמה בה פתח לפני כשבעה חודשים.