בכיר בממשל ביידן: "עצרנו משלוח נשק לישראל כהתנגדות לפעולה ברפיח"

לראשונה מאז תחילת המלחמה: גורמים רשמיים בארה"ב מאשרים כי העיכוב במשלוח הנשק נבע מ"כישלון של ישראל בטיפול בחששות מסוימים של ארה"ב בנוגע לפלישה קרקעית לרפיח" - וכי הם מאמינים שישראל בדרכה למבצע נרחב בדרום הרצועה, בה משתכנים למעלה ממיליון פלסטינים

זמן צפייה: 02:05

לראשונה מאז תחילת המלחמה: בכירים בממשל ביידן אישרו כי ארצות הברית עצרה משלוח נשק לישראל, עקב חששותיהם ממבצע נרחב ברפיח - ומסרו זאת הלילה (רביעי) ל-AP וב"וושינגטון פוסט". הבכירים בממשל האמריקני טענו כי פלישה קרקעית בהיקפים גדולים בדרום רצועת עזה "עלולה להעלות את מניין המתים באופן ניכר", כיוון שלמעלה ממיליון אזרחים שוכנים באזור זה. כזכור, אתמול צה"ל השתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח, כחלק מ"פעולה מוגבלת בדרום רצועת עזה".

המשלוח שנעצר כלל 1,800 פצצות במשקל 900 קילוגרם ו-1,700 פצצות במשקל 225 קילוגרם, ודווח כי בוושינגטון שוקלים לעצור משלוח נוסף, הכולל 6,500 ערכות לניווט טילים, ההופכות נשק רגיל למדויק. אמש, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי שווי חבילת הנשק המעוכבת הינו 260 מיליון דולר. עם זאת, הגורמים מסרו כי משלוחי הנשק עדיין יכולים להימסר לישראל, על פי שיקול דעתו של הבית הלבן.

ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי ההחלטה חסרת התקדים הגיעה לאחר שבועות ארוכים של דיונים בין בכירים בישראל לארצות הברית, הנוגעים לצרכים ההומניטריים של האזרחים בדרום רצועת עזה, אם יחל מבצע ברפיח. כמו כן, הבכירים דנו ב"צורת לחימה שונה נגד חמאס מאשר מקומות אחרים בעזה", אך כשהאמריקנים הבינו כי ישראל בדרכה לפעולה נרחבת ברפיח - הם עצרו את משלוח הנשק, כ"אות אזהרה לישראל".

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

כמו כן, הבכירים טענו כי לעצירת המשלוח אין קשר לסיוע בסך 26 מיליארד דולר לישראל, שעבר בקונגרס בחודש שעבר. אף על פי כן, ממשל ביידן אישר לאחרונה משלוח נשק וציוד בסך 827 מיליון דולר לישראל, טען אחד הבכירים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב להתייחס לפני יומיים לעצירת משלוחי הנשק, ואמר במהלך תדרוך הבית הלבן כי "ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל יציבות כברזל".

במקביל, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי "הרחבת הפעולה במרחב העיר תוביל בוודאות למשבר חמור עם ארה"ב" - כך פורסם אמש במהדורה המרכזית. לפי הגורמים, מדובר במסר הנשמע מכיוון הבית הלבן, לפיו הרחבת הפעולה תוביל גם לפגיעה באספקת הנשק האמריקני לישראל - כפי שהבכירים האמריקניים אישרו הלילה.

הפצצות צה"ל ברפיח
הפצצות צה"ל ברפיח | צילום: רויטרס

עוד פורסם כי ממשל ביידן מפעיל לחץ על ישראל, ומעכב משלוח של עשרות אלפי חימושים לחיל האוויר. לפי הגורמים הישראליים, עצירה של משלוח כה הכרחי לצבא היא מאוד משמעותית מבחינת ישראל, ולא תפגע רק במאמצי הלחימה ברצועת עזה, אלא עשויה לפגוע גם במוכנות של צה"ל לפעולה בגבול הצפון מול חיזבאללה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "הכניסה של צה"ל לרפיח משרתת שני יעדי מלחמה מרכזיים - השבת חטופינו וחיסול חמאס. אנחנו כבר הוכחנו בשחרור החטופים הקודם - לחץ צבאי על ארגון הטרור הוא תנאי הכרחי להשבתם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405071812' autoplay='0' credit='עומר מירון, לע"מ ' desc='דברי רה"מ נתניהו' poster='' kid='1_qc6x9dre' duration='127']

"אמש הנחיתי, בהסכמת קבינט המלחמה, לפעול ברפיח. תוך שעות כוחותינו הניפו את דגלי ישראל במעבר רפיח, והורידו את דגלי חמאס. תפיסת המעבר היא צעד חשוב מאוד בדרך להשמדת היכולות הצבאיות הנותרות של חמאס, לרבות חיסול ארבעת גדודיהם ברפיח, וצעד חשוב לפגיעה ביכולות השלטוניות שלהם - החל מהבוקר שללנו מחמאס מעבר שהיה חיוני לביסוס שלטון הטרור שלו ברצועה", הוסיף ראש הממשלה.