ארדן במועצת הביטחון: "לא עשיתם דבר כדי לשחרר את החטופים"

שגריר ישראל באו"ם נאם בדיון הראשון באו"ם בנושא החטופים - ותקף את חברי המועצה: "חוסר המעש שלכם עלול לייצר תקדים קטסטרופלי שיתמרץ ארגונים סוררים לחטוף אזרחים". בדיון השתתפו החטופה המשוחררת שושן הרן, איילת, אימו של יונתן סמרנו שגופתו מוחזקת בעזה וגילי, אחיה של ירדן רומן ששוחררה מהשבי

זמן צפייה: 01:17

במועצת הביטחון של האו"ם התקיים הלילה (שישי) דיון בנושא החטופים המוחזקים בעזה - לראשונה מאז תחילת המלחמה. בדיון, בו השתתפו החטופה המשוחררת שושן הרן, איילת, אימו של יונתן סמרנו, שגופתו מוחזקת בעזה, וגילי, אחיה של ירדן רומן-גת ששוחררה מהשבי, תקף שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, את התנהלות חברי המועצה בנושא החטופים.

ד"ר שושן הרן אמרה: "מועצת הביטחון של האו"ם צריכה לעשות כל מה שביכולתה למען שחרורם המיידי של כל החטופים ללא תנאים. החזירו אותם הביתה עכשיו. בתי ונכדיי הקטנים שלי צריכים את אבא שלהם, טל שוהם, בחזרה בבית. עכשיו".

ארדן אמר בנאומו: "במהלך 32 השבועות מאז 7 באוקטובר, מועצת הביטחון והאו"ם לא עשו דבר כדי לשחרר אותם. שום דבר. זה בלתי מוסרי ושובר לב. החטופים מוחזקים בתנאים של עינויים, מכות ואונס. זה חשוב לפרסם "קריאה" לשחרור החטופים, אך אני שואל אתכם בכנות: האם אתם באמת חושבים שיש לזה השפעה כלשהי על חמאס? מצבם של החטופים זה הנושא ההומניטרי הכי דחוף וקריטי שהמועצה צריכה לעסוק בו".

"החטופים היא הסיבה שהמלחמה ממשיכה", טען ארדן. "אם המועצה באמת רוצה שהמלחמה הזו תסתיים, היא צריכה להציב את נושא שחרור החטופים בראש סדר יומה. לחץ בינלאומי יכול להשפיע על חמאס, אך איזה לחץ הפעלתם על המחבלים? האם המועצה גינתה את חמאס ודרשה לאפשר לצלב האדום לבדוק את מצבם של החטופים? האם הטלתם סנקציות על הנהגת חמאס עד לשחרור כל החטופים? אילו פעולות עשיתם?".

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

"הסתכלו בעיניהם של איילת, שושן וגילי ותנו להם תשובות!", קרא ארדן לחברי מועצת הביטחון של האו"ם. "חוסר המעש שלכם עלול לייצר תקדים קטסטרופלי שיתמרץ ישויות וארגונים סוררים לחטוף אזרחים. חטיפת אזרחים כבני ערובה - "פיילוט" שמנסים כעת על ישראלים - אך בקרוב זו תהיה תכנית עבודה של מחבלים בכל מקום בעולם".

הוא הוסיף: "תינוקות וזקנים נרקבים במנהרות הטרור מתחת לאדמה", ודרש פעולה אקטיבית: "יש להכיר בחמאס כארגון טרור. יש לקבל החלטות שמגנות את חמאס ודורשות שהצלב האדום יוכל לבקר את החטופים. הציבור בעזה צריך להבין שחמאס הוא זה שאחראי לסבלם, בכך שהוא מחזיק בעינויים אזרחים ישראלים תמימים".

"אם נוכל סוף סוף לשפוך כאן אור על סבלם של החטופים", אמר שגריר ישראל באו"ם, "אם תוחלט הפעולה הנכונה, אז נוכל לשלוח מסר ברור למחבלים בכל העולם: חטיפת אזרחים כבני ערובה היא פעולה שלעולם לא ניתן לעבור עליה בשתיקה. רק חישבו על מה מדינותיכם היו עושות לו 132 אזרחים שלכם היו מוחזקים בידי טרוריסטים".