9 תיקי הרצח שטרם פוענחו

לקראת עליית סדרת המתח הדוקומנטרית 'תיק בחקירה', אספנו תשעה תיקי רצח מפורסמים שהסעירו את העולם ואת ישראל, שעדיין נותרו לא מפוענחים

זמן צפייה: 01:02

1. הדליה השחורה (ינואר 1947)

אליזבת שורט היתה בת 22 כאשר נרצחה באכזריות בלוס אנג'לס בסוף שנות ה-40. שורט הייתה אישה עם עבר בעייתי, הגיעה לבקר את בן זוגה לשעבר בלוס אנג'לס. היא נמצאה ללא רוח חיים במגרש ריק, גופה כרות במותניה, דמה נוקז ופניה נחתכו מהפה עד לאוזניים, מה שהקנה לה חיוך ג'וקר מטריד. המקרה עורר את החקירה הגדולה ביותר של ה-LAPD עד לאותה תקופה. בשל החשיפה המרובה לסיפור, עשרות אנשים הודו ברצח, אך אף אחד מהם לא נמצא אשם, ועד היום, תיק הרצח מעולם לא נפתר.

[youtube_embed youtube_id='_gM6NG2PN4Q']

2. ג'ונבנה רמזי (דצמבר 1996)

האם גילתה כי ביתה, ג'ונבנה, נעלמה ומצאה דרישה לכופר. שמונה שעות לאחר מכן, גופתה נמצאה במרתף היינות בביתה. תוצאות הנתיחה שלאחר המוות חשפו כי ג'ונבנה נרצחה בחניקה ומפגיעה בראש שגרמה לשבר בגולגולת, ושחבל ניילון ופנס שימשו לרציחתה.

המקרה הצית סערה תקשורתית, ומאחר ולא נמצאו חשודים, החשדות הופנו כלפי ההורים ומשפחתה על מעורבות ברצח. לבסוף המשפחה נוקתה מכל חשד, אך למרות שהמשטרה הצליחה להרכיב את רצף ה-DNA של החשוד, עד היום הוא לא נמצא.

3. סוזן יובין (דצמבר 1996)

בוגרת אוניברסיטת YALE, סוזן יובין, נדקרה למוות לאחר ששוחחה עם סטודנט אחר ליד הקמפוס בקונטיקט. גופתה נמצאה בלילה ועליה 17 סימני דקירה בצווארה ובראשה, וגרונה שוסף. עדי ראייה ראו מכונית מסחרים חומה חונה בקרבת מקום, אך עד היום הרוצח לא התגלה.

[youtube_embed youtube_id='YjR1J8RpJVg']

4. ג'יל ונדי דנדו (אפריל 1999)

ג'יל דנדו הייתה עיתונאית, קריינית ומגישת טלוויזיה בריטית ברשת BBC, אשר נרצחה בירייה בפתח ביתה בלונדון. החקירה וממצאי הזיהוי הפלילי העלו שהרוצח תפס בה מאחור, הצמיד את ראשה לרצפה, הידק אקדח בקוטר של 9 מילימטר אל רקתה וירה בה ירייה בודדת. היא נמצאה על ידי שכנה לאחר 14 דקות והועברה לבית חולים סמוך, אך מותה נקבע עם הגיעה לשם.

משטרת לונדון פתחה בחקירה מאומצת של הרצח, שבמהלכה נחקרו כ-2,500 איש ונאספו כאלף הצהרות. מספר כיווני חקירה נבדקו על ידי המשטרה ונשללו – רצח על ידי מאהב לשעבר, רצח על ידי חולה נפש, רצח מוזמן על ידי מקצוען, נקמה על ידי אדם שנפגע מתוכנית הפלילים שהגישה דנדו או אפילו טעות בזיהוי.

[youtube_embed youtube_id='cP__n6s4lZU']

חקירת המשטרה לא הגיעה לתוצאות במשך שנה. לאחר מכן, עצרה המשטרה את בארי ג'ורג', גבר שגר במרחק של פחות מקילומטר מביתה של דנדו, אשר היה ידוע כמטריד נשים ובעל עבר פלילי של עבירות מין. הוא נעצר ונאשם ברצחיתה, אך ערעורו הסתיים בביטול ההרשעה נגדו בשל ראיות זיהוי פלילי מסוימות שלא הוצגו במשפטו על ידי התביעה. לבסוף, נערך לו משפט חוזר שבסופו הוא זוכה מאשמה. לאחרי זיכויו של ג'ורג', חקירת הרצח מעולם לא חודשה.

5. רוצח הזודיאק (1968-1969)

שבעה אנשים נרצחו ברחבי צפון קליפורניה במהלך השנים 1968 - 1969, על ידי אדם לא מזוהה שקיבל את הכינוי "רוצח הזודיאק", בשל המכתבים המתגרים שנשלחו למשטרה. אותם מכתבים כללו גם קריפטוגרפיה שחלקה לא פוענחה עד היום. אופי המכתבים מתגרה ושחצני, ולטענת הרוצח, הכילו את זהותו למי שמסוגל לפענח.

[youtube_embed youtube_id='UzIxYdWVbm0']

לאחר פרסום הקלסתרון שלו שאפיין אותו כגבר לבן כבן 35–45 בגובה 1.77 מ' בעל שיער בלונדיני-אדמדם, ועוטה משקפיים, הרוצח שלח מכתב נוסף כו טען כי הציור דומה לו אך בניגוד לתיאורי המשטרה הוא עצמו "אינו נראה כך בחיי היום-יום שלו". למרות כל החקירות והספקולציות לאורך השנים, הרוצח מעולם לא נתפס.

מקרי רצח לא מפוענחים הם לא רק נחלתם של אחרים. גם בישראל, קיימים תיקי רצח שעד עצם היום הזה נשארו ללא פתרון, וייתכן שהרוצחים עדיין חופשיים.

1. הרצח בברנוער (אוגוסט 2009)

פיגוע הירי שהתרחש בבית אגודת הלהט"ב בתל אביב בעת פעילות נוער גבה את חייהם של ניר כץ וליז טרובישי, יחד עם 11 פצועים. הרצח סוקר בהרחבה בכלי התקשורת וגונה על ידי אנשי ציבור רבים.

חקירת הרצח הוטלה על חוקרי היחידה המרכזית בתל אביב, וזו הייתה אחת החקירות היקרות ביותר בתולדות משטרת ישראל, כאשר הנחת העבודה הייתה שמבצע הרצח בברנוער פעל לבד.

4 שנים לאחר הרצח, נמצא במקרה, על ידי מטיילים, ביער סמוך לראש העין, אקדח שעל פי בדיקה בליסטית נורו ממנו הקליעים בברנוער. האקדח היה קצה חוט ממשי ראשון, אך לא קידם את החוקרים משום שלא נמצאו טביעות אצבעות או כל ראיות פורנזיות אחרות.

כארבע שנים לאחר הרצח טען צעיר מוכר למשטרה, זוהר חנקישייב, שהוא מכיר את החבורה שהשתתפה ברצח בברנוער, היה חלק ממנה וחבר קרוב של הרוצח. המשטרה כרתה איתו הסכם של עד מדינה והפעילה אותו כסוכן סמוי.

[brightcove_iframe video_id='20tarlan_barnoar_vtr2_n20130707_v1' autoplay='0' credit='' desc='' kid='' duration='0'']

על סמך עדותו, הגישה המשטרה כתב אישום נגד חגי פליסיאן באשמת ביצוע הרצח. לפי הנטען, כמה חודשים לפני הרצח התחבט אחיו של המואשם ברצח, אז קטין בן 15, בסוגיית זהותו המינית, נפגש במועדון הברנוער עם מנהל המקום, בטענה שהוא בן 20, ושם קיימו יחסי מין. לפי אותה טענה, סיפר הקטין לאחיו, חגי פליסיאן, שהותקף מינית ובעקבות כך תכננו פליסיאן ועד המדינה, לפגוע במנהל מועדון הברנוער. מכיוון שהמנהל לא היה במקום באותו זמן, פתח פליסיאן באש על כל מי שהיה במקום, מחמת עוינותו לנטייתם המינית של באי המקום.

בפברואר 2014 נעצר עד המדינה בעקבות מידע חדש שנתגלה, ממנו עולה החשד שהוא בדה חלקים מעדותו, ובמרץ 2014 בוטל סופית כתב האישום נגד חגי פליסיאן, והוא שוחרר לביתו. בעקבות קריסת התיק נגד חגי פליסיאן נותר הרצח לא מפוענח, ואין בידי המשטרה חשודים אחרים. עד היום הרוצח או הרוצחים, ככל הנראה, עדיין חופשיים.

2. רצח נאווה אלימלך (1982)

נאוה אלימלך יצאה מבית הוריה בצהרי היום במרץ 1982, כשהייתה בת 12. היא השאירה פתק להוריה בו כתבה: "לאמא ואבא ולכל המשפחה. אני הולכת לטייל. אל תדאגו, אני אחזור הביתה. אני אוהבת אתכם מאד". לאחר שלא הגיעה לבית חברתה, החלו החיפושים אחריה. ביום העשירי לחיפושים מצאו מתרחצים בחוף הים בהרצליה את ראשה של נאוה אלימלך, ארוז בשקית ניילון. חלקי גוף נוספים שלה, גם הם היו קשורים בשקיות, נתגלו סמוך לחוף תל-ברוך שבצפון תל אביב.

שנה לאחר הרצח טען הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, שהמעשה בוצע על רקע לאומני כמבחן כניסה לארגון טרור, אך לא ביסס את דבריו. בשנת 2001, התאריין צחק גטניו, שוטר שהיה בצוות החקירה המקורי של הרצח וטען כי לאחר דברי רפול, מצא השב"כ ראיה תומכת לתיאוריה כי המעשה בוצע על רקע לאומני. אך עד היום, תיק הרצח לא פוענח.

3. רצח ארלוזורוב (1933)

אולי הפרשה המוכרת ביותר, נותרה בלתי מפוענחת עד היום. חיים ארלוזורוב, ממנהיגי היישוב וראש המחלה המדינית של הסוכנות היהודית, נרצח בחוף תל אביב ביוני 1933.

בליל שבת, 16 ביוני 1933, בשעה 21:30, ישבו ארלוזורוב ורעייתו סימה ארלוזורוב בפנסיון "קטה דן" בתל אביב. כשהבחינו כי קהל סקרנים נקהל סביבם, החליטו לצאת לטיול רגלי לאורך חוף הים לכיוון הירקון. בהתקרבם לשפך הירקון הבחינה סימה בשני גברים שהלכו בעקבותיהם. לפי עדותה של אשתו סימה, ברצח השתתפו שני גברים. האחד האיר את ארלוזורוב בפנס והשני ירה בו ירייה אחת שפצעה אותו קשה.

[youtube_embed youtube_id='xna6Sr_vhVk']

הרצח עורר זעזוע עצום ביישוב, בגלל אישיותו הבכירה של הנרצח. החשד העיקרי נפל על אנשי התנועה הרוויזיוניסטית, שאיבתם לארלוזורוב והביקורת החריפה נגדו בעיתונם היו טריים עדיין בדעת הקהל.

פרשת רצח ארלוזורוב המשיכה להסעיר את הציבור בישראל שנים רבות לאחר הרצח. אנשי תנועת העבודה המשיכו להאשים את הרוויזיוניסטים ברצח פוליטי ולעומתם אנשי המחנה הרוויזיוניסטי האשימו את אנשי תנועת העבודה בעלילת דם. עד היום, הרצח נותר בלתי מפוענח.

4. רצח ג'ו אלון (יולי 1973)

יוסף (ג'ו) אלון טייס קרב ישראלי וממקימי חייל האויר, נרצח בחודש יולי 1973. בשנת 1970 מונה לתפקיד הנספח האווירי בארצות הברית. שלוש שנים לאחר מכן, הוא נרצח ביריות בפתח ביתו שבמרילנד.

על פי מסמך חסוי של ה-FBI שנחשף בשנת 2007 עולה כי לדברי מקור פלסטיני בוצע הרצח בידי ארגון ספטמבר השחור. בסרטה הדוקומנטרי של ליאורה עמיר-ברמץ ששודר ב-2011 בערוץ הראשון, טען אורי מילשטיין שאלון, בתפקידו כסוכן "המוסד" תחת כיסוי של נספח אווירי בוושינגטון, נחשף לקנוניה ישראלית אמריקאית, שלא היה אמור להיחשף אליה ושהיה חשש שלא ינצור את לשונו אודותיה. אך לאחר
שידור הסרט פרסם החוקר פרופ' אורי בר-יוסף מאמר ב"הארץ", בו הסתייג בחריפות מתאוריה זו.

[youtube_embed youtube_id='a4cMBEg670k']

בינואר 2017, לאחר 44 שנה, החליט ה-FBI לפתוח מחדש את חקירת הרצח ולנסות להגיע לאמת.

תיק בחקירה: האמת תצא לאור

בחמישי הבא, סדרת מתח דוקומנטרית חדשה בשם "תיק בחקירה", תפתח ותגלה בכל שבוע תיק חקירה סגור. וות חוקרים מקצועי, מהטובים בישראל, מוביל את עבודת החקירה ומגלה את הבעיות ומחדלי החקירה שנעשו בתיק המקורי. לאט לאט נבנה מול עיני הצופים תיק חקירה חדש שמגובה בממצאי זיהוי פליליים, עדים חדשים, הקלטות נסתרות וניתוח מעמיק של הנתונים כולם.

החוקרים בסדרה יוצאים לדרך כשנקודת הפתיחה היא ידועה, אבל הסיום פתוח ולרוב מפתיע, וכל רגע מתועד. צוות רחב של מומחי מז"פ, בליסטיקה, משפט פלילי וחוקרים פרטיים, יחד עם ליווי משפטי צמוד, מבהירים ומחברים את חלקי הפאזל הנפרש במהלך הסדרה, וחושפים עבודת משטרה לקויה ועבודת פרקליטות שמקובעת בקונספציות.

את הממצאים והראיות החדשים, התמיד מפתיעים ומכעיסים, המובילים את התיק לפיענוח חדש, תוכלו לראות בסדרת המתח הדוקומנטרית החדשה שתעלה בקרוב ברשת.

תיק בחקירה - בקרוב ברשת